Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Szerver/Üzlet
Sulaki - 2023-08-06

Az év első felében stagnált a hazai e-kereskedelem...

Az év első felében stagnált a hazai e-kereskedelem. Csökkenő vásárlószám mellett, a hirdetések kényszerű növelésével és az árak emelésével tudták tartani a tavalyi szintet az e-kereskedők, de ez sem volt elég: az inflációs adatok fényében a helyzet valójában a piac csökkenését tükrözi - mutat rá a Growww Digital e-kereskedelmi trendriportja1.

 

Míg az e-kereskedők küzdenek a növekedés fenntartásáért, a használt piac jelentős növekedést mutat. Az elkövetkező években a teljes e-kereskedelemi piac struktúrájának változása várható, ahol az alkalmazkodó képesség és a stratégiai bővülés lesz a túlélés kulcsa.

 

Az e-kereskedelem az első félévben stagnált az egy évvel korábbi adatokhoz képest, miközben a vásárlások száma 4-5 százalékkal csökkent, ami a kereslet lassulását jelzi. Ezzel párhuzamosan, másfél év után, paradox módon a Google hirdetések (PPC) árai a második negyedévben emelkedni kezdtek.

 

„Ez utóbbi azért meglepő, mert az e-kereskedők akkor növelik a hirdetési költségeiket, amikor a piac is növekszik. Ezzel szemben a reklámköltségek növekedése figyelhető meg. A kereskedők egyre többet fizetnek a kattintásért, hogy a csökkenő kereslet ellenére fenntartsák a növekedést” – mutat rá Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere.

A szokatlan piaci viselkedés magyarázata a szakértő szerint, hogy az e-kereskedők jelentős beruházásokat és fejlesztéseket indítottak az elmúlt években a megnövekedett kereslet kiszolgálására, melyek ma, a növekedés fenntartására kényszerítik a vállalkozásokat.

 

Apadó vásárlóközönség

 

A további adatokból kitűnik, hogy az online boltok látogatószáma megmaradt, azonban a rendelések száma csökkent. Egyfajta túlkínálat jellemzi az e-kereskedelmi piacot. Az e-kereskedőknek muszáj a csökkenő kereslet ellenére is növelniük a forgalmat, ennek következtében nagyobb a harc a vásárlókért, nő a verseny.

 

„Mindez rövid távon élénkíti az árversenyt és elősegíti a piac konszolidációját. Egyfajta tisztulásnak lehetünk szemtanúi, mintha csak egy székfoglalós játék indult volna el az e-kereskedők között. Kevesebb a szék, mint a játékban lévő e-kereskedők száma, és aki nem reagál elég gyorsan, az könnyen szék nélkül marad, a piac megtizedelődik” – magyarázza a Szabó László.

 

A jelenség különösen a kisebb árréssel rendelkező e-kereskedőket fenyegeti. A megoldás egy háromdimenziós expanzió lehet, azaz a kínálat, a terület és az értékesítési csatornák expanziója. Ez a gyakorlatban a kínálat bővítését jelenti új termékekkel, a kereskedelmi terület bővítését például külföldi piacra lépéssel, valamint új értékesítési csatornák kialakítását. Ez a stratégia lehet az, amellyel az e-kereskedők képesek lesznek fenntartani és növelni a forgalmukat a stagnáló piacon.

 

Újjáéledő használtpiac

 

Van az e-kereskedelem lassulásának egy meglepő aspektusa is. A kimutatásokban az új termékek szerepelnek, nincsenek adatok a használtpiacról. Pedig, amíg az e-kereskedelem stagnál, addig a használtpiac nő, kannibalizálva az e-kereskedelmi piacot. Jól példázza a trendeket, hogy a Magyarországon is egyre népszerűbb, használt ruhákat és kiegészítőket forgalmazó online piactér, a Vinted, másfélszeresére növelte az árbevételét 2022-ben2. A német Statista piackutató mérvadó becslései szerint a használt termékek piacán, további jelentős növekedés várható minden kategóriában 2022 és 2026 között3 – mondta Szabó László.

 

Hivatkozások

1A Growww Digital e-kereskedelmi trendriportja 2020 januárjától elemzi és teszi közzé mintegy 300, kelet- és közép-európai e-kereskedelmi Google Ads hirdetési fiók kulcsadatait.

2https://www.statista.com/statistics/1308579/vinted-app-downloads/ 

3https://www.statista.com/statistics/1337473/second-hand-market-revenue-by-category/