Autó
padmin - 2021-05-06
A TOYOTA GAZOO Racing izgalmas küzdelemben kivívott győzelemmel nyitotta meg a Hypercar korszakot a FIA Hosszútávú Világbajnokságban (WEC) a Total Spa-Francorchamps 6 órás futamon Belgiumban.
Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima és Brendon Hartley és a 8. rajtszámú GR010 HYBRID történelmet írtak a szoros és drámai csatában kivívott diadallal, melynek során a 36. rajtszámú Alpine autóval és a saját csapattársaikkal kellett megküzdeniük a mezőny élén. A múlt hétvégi diadal volt sorozatban az ötödik győzelem a világbajnoki mesterhármasra hajtó TOYOTA GAZOO Racing számára Belgiumban. Az új korszak kezdetét jelző futamon szerzett, szimbolikusnak is tekinthető győzelmet a maga is mesterpilóta Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke is kommentálta.
A balesetekkel tarkított futamon már a rajttól szakadatlanul csatáztak a Hypercar autók. A világbajnok Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López a pole pozícióból rajtoltak a 7. rajtszámú GR010 HYBRID-del, és végig versenyben voltak a győzelemért, de több szerencsétlen incidens után be kellett érniük a harmadik hellyel.
Amikor a zöld jelzéssel elkezdődött az új korszak a WEC-ben, Mike haladt a 31 autóból álló mezőny élén, de szorosan mögötte ott volt Sébastien az első körökben. A nyolcas autó a 11. körben vette át a vezetést, és a két GR010 HYBRID nyomában ott volt a 36-os Alpine gép is. Az első bokszutcai kiállások előtt láttuk az első drámai fordulatot: Mike kiment a bokszutcába a hetes autóval, ahol időt veszített azzal, hogy szabálytalan módon távozott, mielőtt Sébastien bejött egy körrel később. A kiállás végén már a 35 másodperces minimális tankolási időt vége előtt levették a töltőpisztolyt a töltőnyílásról, amivel megszegték az egyik új szabályt, és félperces büntetést érdemeltek ki, amit a következő kiálláskor számoltak fel, amikor Brendon vette át a kormányt. Miközben a hetes autóban a folyadékot is után kellett tölteni, amikor Mike átadta a kormányt Josénak, a 36-os Alpine állt az élre. Féltávnál José már szorosan a nyomában haladt, alig pár másodperces hátránnyal, utánuk pedig a harmadik helyen Brendon következett a nyolcas autóban. Az izgalmas Hypercar-csata tovább folytatódott, ahogyan a dráma is. Jose összekoccant egy GT-autóval, amitől picit megsérült a jármű orra. Ezután – alig két órával a futam vége előtt – a hetes autó kicsúszott a pályáról és beragadt a murvába, ahonnan vontatóval kellett kihúzni, hogy visszaállhasson a harmadik helyre. Ezt követően már Kazuki dolga volt a nyolcas autóval üldözni a 36-os Alpine-t, miközben Kamui újabb balszerencsébe futott bele, amikor a hetes autó áthajtásos büntetést kapott a korábbi koccanásért a GT-autóval. Az utolsó Hypercar tankolások után Sébastien nagyjából egyperces előnnyel haladt az Alpine előtt a nyolcas autóban, és sikerült is biztonságban célba érnie 1 perc 7,196 másodpercet verve a 36-osra, majd utánuk egy körrel futott be Kamui a hetes számú géppel. A Hypercar autók csatája a következő hónapban, június 13-án Portugáliában folytatódik az első 8 órás Portimao futammal.
Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke
„Minden erőfeszítésünk azt szolgálja, hogy egyre jobb autókat alkothassunk; olyanokat, amelyek nemcsak megbízhatóak és biztonságosak, hanem a vezetésük is igazi élvezet. A sportkocsik esetében még fontosabb szempont a sebesség és az erő. Idén bevezették a Hypercar géposztályt a FIA Hosszútávú Világbajnokságban, ami szoros rokonságban áll a csúcskategóriás országúti sportkocsikkal. Annak érdekében, hogy rajthoz állhasson ebben a géposztályban, a TOYOTA GAZOO Racing egy vadonatúj versenyautót készített: ez a GR010 HYBRID. Világbajnoki idényünk ezen a hétvégén indult az első fordulóval, Spa-Francorchamps a 6 órás futammal, ahol két GR010 HYBRID állt rajthoz. Utazásunk első lépései során úgy érzem, hogy a projekten dolgozó csapatunk tagjai elkezdték feltárni a GR010 HYBRID-ben rejlő lehetőségeket és erőt. Az alig egy körös időmérő edzésen Kamui Kobayashi elképesztő, 2:00,747-es köridőt elérve megvillantotta a hetes rajtszámú gép sebességét. A pole pozícióból rajtoló Mike, Kamui és José végül a harmadik helyen értek célba, miután több balszerencsés körülmény is hátráltatta őket, míg Sébastien, Kazuki és Brendon megmutatták a GR010 HYBRID erejét a nyolcas autóban, és izgalmas, hatórás küzdelemben megnyerték a futamot. Legelső versenyünk alatt senki sem tudhatta, mi történik majd. Nagyon szeretnék köszönetet mondani mind a hat pilótánknak és csapatunk tagjainak azért, mert sikerült elérniük, hogy a jövőben még többet reméljünk az autó sebességétől és erejétől. Másrészről viszont tovább kell dolgoznunk a megbízhatóság és biztonság fejlesztésén, illetve azon, hogy még több erőt és sebességet hozzunk ki az autóból. Folyamatosan javítanunk kell ezeken a jövőben, mert az idény megy tovább, és közeledik a 24 órás Le Mans. Szeretném, ha csapatunk összes tagja továbbra is így dolgozna azokon az autókon, amelyek bármilyen úton ugyanígy száguldanak. És vásárlóinknak is biztosítani szeretném azt a technológiát, amit ezen az autón fejlesztettünk és csiszoltunk ki. Összes rajongónknak: köszönöm a támogatásotokat és a szurkolást első WEC 2021-es fordulónkban! Remélem, nézitek majd, hogyan törekszünk ezentúl is az egyre jobb autók megalkotására a TOYOTA GAZOO Racing csapatával. Nagyon köszönök mindent!”
Hisatake Murata, a csapat elnöke
“Micsoda drámai és kiszámíthatatlan kezdetet vett ez az új korszak csapatunk életében! Mindannyian reméljük, hogy a Hypercar kategória rendkívül szoros versenyeket hoz majd, és ez a futam meg is felelt a szurkolók elvárásainak világszerte. Köszönet a WEC-nek és a szervezőknek, amiért megteremtették a biztonságos versenyzés lehetőségét, dacára a globális helyzetnek. Több nehézséggel is találkoztunk, de szerelők, a mérnökök és pilóták kemény munkájának köszönhetően a dobogó legfelső fokán üdvözölhettük ezt az új korszakot. A héten átélt kihívások ellenére a csapat egy pillanatra sem adta fel, és Kamui igazán szépen demonstrálta ezt a szellemiséget, amikor átvette a vezetést alig pár körrel azután, hogy beragadt a murvába. A mai nap erős kezdést jelentett a Racing Hybrid technológia új generációja számára, de továbbra is tanulunk és fejlődünk még a GR010 HYBRID-del. Nem ment zökkenőmentesen ez a hét a csapat számára itt a Spa pályán, de a problémák rávilágítottak azokra a területekre, ahol javulnunk kell, ezért keményen dolgozunk majd azokon a következő futam előtt, és különösen a Le Mans előtt.”
Mike Conway (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Nehéz megbarátkozni a mai eredménnyel, mert féltávnál még nagyon jól álltunk. Sajnos történt pár dolog, ami elvitte a győzelmi esélyünket. Ha csak az áthajtásos büntetés lett volna, azzal még megbirkózunk valahogy, de amikor elbuktunk egy kört Kamui koccanása miatt, akkor már tudtuk, hogy örülnünk kell, ha sikerül dobogós helyen befutni. Ez csalódás számunkra, mert győzelemmel akartuk kezdeni a világbajnoki címünk megvédését, és jól is mentünk egy ideig. Gratulálok a nyolcas autónak a szép szerepléshez, és az egész csapatnak ahhoz, hogy sikerült győzelemmel bemutatkoznia a GR010 HYBRID-nek.”
Kamui Kobayashi (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Ez egy nehéz verseny volt az autónk számára, a biztató rajt dacára is. A koccanáskor blokkoltak a kerekek, de nem rohantam bele semmibe. Sajnos nem tudtam tolatni, mert beragadtam a murvába, ezért meg kellett várnom a segítséget, hogy visszajussak a pályára. Kár, hogy így történt, mert jó helyzetben voltunk a győzelemhez. Volt pár gondunk ma, és egyértelmű, hogy még tanuljuk, miként hozhatjuk ki a maximumot a GR010 HYBRID-ből. Úgy néz ki, hogy megvan a teljesítmény, de vannak területek, ahol javulnunk kell.”
José María López (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Először is nagyon örülök a csapat eredményének. A hét közben és a futam alatt is tapasztalt hullámvölgyek után fontos, hogy sikerült mindkét autónak a dobogón végeznie, és győzött a TOYOTA GAZOO Racing. Gratulálok a nyolcas autó legénységének, akik remekül versenyeztek. Ami minket illet, úgy éreztük, hogy megvolt a tempónk a győzelemhez, és sikerült kiharcolnunk egy kis előnyt magunknak. Volt pár problémánk, ami miatt változtatni kellett a taktikánkon, és sajnálom, hogy összekoccantam a GT autóval – ez egy meleg helyzet volt. Szóval van mit tanulnunk a mai napból. Igyekszünk a pozitívumot megragadni a mai futamból (ami az, hogy megvolt a sebességünk a győzelemhez), és tovább hajtunk majd.”
Sébastien Buemi (8. rajtszámú GR010 HYBRID )
“Nagyszerű érzés, hogy sikerült megnyerni a Hypercar-korszak első futamát. Nyilván nagy volt rajtunk a nyomás. A hetes autó rajtolt a pole pozícióból, és fantasztikus, hogy sikerült megszereznünk a győzelmet a nyolcas autóval. Nagyon boldog vagyok. Nagy kihívás volt, és a csapat nagyon keményen dolgozott az utóbbi hetekben a sok teszteléssel. Megérdemelt győzelem ez mindannyiunk számára. De tudjuk azt is, hogy sok tekintetben javulnunk kell, és ez még csak a kezdet. Most itt az idő ünnepelni kicsit. mielőtt visszatérnénk a kemény munkához, mert sok teendő vár ránk.”
Kazuki Nakajima (8. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Nagyon büszke vagyok arra, hogy megnyertük az első Hypercar futamot a TOYOTA GAZOO Racing számára. Úgy gondolom, hogy csapatként nagyszerű munkát végeztünk a futam során. Gratulálok az egész legénységünknek és az egész csapatnak is. A futam nem volt könnyű számunkra, mert voltak hullámvölgyek, de pilótaként megtettük, amit kellett. Nagyon könnyű volt hibázni, mert sűrű volt a mezőny, és nagyon kellett harcolnunk az Alpine autóval, sőt még az LMP2-esek közül is párral. Nem engedhettük meg magunknak, hogy bármilyen hibát elkövessünk, ezért örülök, hogy ez sikerült. Nagyszerű teljesítmény volt.”
Brendon Hartley (8. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Remek érzés, hogy győzelemmel sikerült kezdeni ezt az új Hypercar-korszakot. Nem ment zökkenőmentesen, végül sikerült hoznunk a megfelelő eredményt. Pilótaként egyáltalán nem hibáztunk, és minden egyes körben tanultunk valami hasznosat. Tovább tanuljuk a GR010 HYBRID-et, meg azt, hogyan birkózzunk meg a dupla szakaszokkal. Csak azt mondhatom, hogy nagyon elégedettek vagyunk az első győzelmünkkel. Igazi verseny volt, igazi kihívás, de nagy élmény is egyben.”
A Total Spa-Francorchamps 6 órás futam végeredménye
1st #8 TOYOTA GAZOO Racing 162 kör
2nd #36 Alpine (Negrao/Lapierre/Vaxivierre) +1 perc 7.196 mp
3rd #7 TOYOTA GAZOO Racing + 1 kör
4th #22 United Autosports (Hanson/Scherer/Albuquerque) +1 kör
5th #38 JOTA (Gonzalez/Da Costa/Davidson) + 2 kör
6th #28 JOTA (Geleal/Vandoorne/Blomqvist) + 2 kör
A balesetekkel tarkított futamon már a rajttól szakadatlanul csatáztak a Hypercar autók. A világbajnok Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López a pole pozícióból rajtoltak a 7. rajtszámú GR010 HYBRID-del, és végig versenyben voltak a győzelemért, de több szerencsétlen incidens után be kellett érniük a harmadik hellyel.
Amikor a zöld jelzéssel elkezdődött az új korszak a WEC-ben, Mike haladt a 31 autóból álló mezőny élén, de szorosan mögötte ott volt Sébastien az első körökben. A nyolcas autó a 11. körben vette át a vezetést, és a két GR010 HYBRID nyomában ott volt a 36-os Alpine gép is. Az első bokszutcai kiállások előtt láttuk az első drámai fordulatot: Mike kiment a bokszutcába a hetes autóval, ahol időt veszített azzal, hogy szabálytalan módon távozott, mielőtt Sébastien bejött egy körrel később. A kiállás végén már a 35 másodperces minimális tankolási időt vége előtt levették a töltőpisztolyt a töltőnyílásról, amivel megszegték az egyik új szabályt, és félperces büntetést érdemeltek ki, amit a következő kiálláskor számoltak fel, amikor Brendon vette át a kormányt. Miközben a hetes autóban a folyadékot is után kellett tölteni, amikor Mike átadta a kormányt Josénak, a 36-os Alpine állt az élre. Féltávnál José már szorosan a nyomában haladt, alig pár másodperces hátránnyal, utánuk pedig a harmadik helyen Brendon következett a nyolcas autóban. Az izgalmas Hypercar-csata tovább folytatódott, ahogyan a dráma is. Jose összekoccant egy GT-autóval, amitől picit megsérült a jármű orra. Ezután – alig két órával a futam vége előtt – a hetes autó kicsúszott a pályáról és beragadt a murvába, ahonnan vontatóval kellett kihúzni, hogy visszaállhasson a harmadik helyre. Ezt követően már Kazuki dolga volt a nyolcas autóval üldözni a 36-os Alpine-t, miközben Kamui újabb balszerencsébe futott bele, amikor a hetes autó áthajtásos büntetést kapott a korábbi koccanásért a GT-autóval. Az utolsó Hypercar tankolások után Sébastien nagyjából egyperces előnnyel haladt az Alpine előtt a nyolcas autóban, és sikerült is biztonságban célba érnie 1 perc 7,196 másodpercet verve a 36-osra, majd utánuk egy körrel futott be Kamui a hetes számú géppel. A Hypercar autók csatája a következő hónapban, június 13-án Portugáliában folytatódik az első 8 órás Portimao futammal.
Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke
„Minden erőfeszítésünk azt szolgálja, hogy egyre jobb autókat alkothassunk; olyanokat, amelyek nemcsak megbízhatóak és biztonságosak, hanem a vezetésük is igazi élvezet. A sportkocsik esetében még fontosabb szempont a sebesség és az erő. Idén bevezették a Hypercar géposztályt a FIA Hosszútávú Világbajnokságban, ami szoros rokonságban áll a csúcskategóriás országúti sportkocsikkal. Annak érdekében, hogy rajthoz állhasson ebben a géposztályban, a TOYOTA GAZOO Racing egy vadonatúj versenyautót készített: ez a GR010 HYBRID. Világbajnoki idényünk ezen a hétvégén indult az első fordulóval, Spa-Francorchamps a 6 órás futammal, ahol két GR010 HYBRID állt rajthoz. Utazásunk első lépései során úgy érzem, hogy a projekten dolgozó csapatunk tagjai elkezdték feltárni a GR010 HYBRID-ben rejlő lehetőségeket és erőt. Az alig egy körös időmérő edzésen Kamui Kobayashi elképesztő, 2:00,747-es köridőt elérve megvillantotta a hetes rajtszámú gép sebességét. A pole pozícióból rajtoló Mike, Kamui és José végül a harmadik helyen értek célba, miután több balszerencsés körülmény is hátráltatta őket, míg Sébastien, Kazuki és Brendon megmutatták a GR010 HYBRID erejét a nyolcas autóban, és izgalmas, hatórás küzdelemben megnyerték a futamot. Legelső versenyünk alatt senki sem tudhatta, mi történik majd. Nagyon szeretnék köszönetet mondani mind a hat pilótánknak és csapatunk tagjainak azért, mert sikerült elérniük, hogy a jövőben még többet reméljünk az autó sebességétől és erejétől. Másrészről viszont tovább kell dolgoznunk a megbízhatóság és biztonság fejlesztésén, illetve azon, hogy még több erőt és sebességet hozzunk ki az autóból. Folyamatosan javítanunk kell ezeken a jövőben, mert az idény megy tovább, és közeledik a 24 órás Le Mans. Szeretném, ha csapatunk összes tagja továbbra is így dolgozna azokon az autókon, amelyek bármilyen úton ugyanígy száguldanak. És vásárlóinknak is biztosítani szeretném azt a technológiát, amit ezen az autón fejlesztettünk és csiszoltunk ki. Összes rajongónknak: köszönöm a támogatásotokat és a szurkolást első WEC 2021-es fordulónkban! Remélem, nézitek majd, hogyan törekszünk ezentúl is az egyre jobb autók megalkotására a TOYOTA GAZOO Racing csapatával. Nagyon köszönök mindent!”
Hisatake Murata, a csapat elnöke
“Micsoda drámai és kiszámíthatatlan kezdetet vett ez az új korszak csapatunk életében! Mindannyian reméljük, hogy a Hypercar kategória rendkívül szoros versenyeket hoz majd, és ez a futam meg is felelt a szurkolók elvárásainak világszerte. Köszönet a WEC-nek és a szervezőknek, amiért megteremtették a biztonságos versenyzés lehetőségét, dacára a globális helyzetnek. Több nehézséggel is találkoztunk, de szerelők, a mérnökök és pilóták kemény munkájának köszönhetően a dobogó legfelső fokán üdvözölhettük ezt az új korszakot. A héten átélt kihívások ellenére a csapat egy pillanatra sem adta fel, és Kamui igazán szépen demonstrálta ezt a szellemiséget, amikor átvette a vezetést alig pár körrel azután, hogy beragadt a murvába. A mai nap erős kezdést jelentett a Racing Hybrid technológia új generációja számára, de továbbra is tanulunk és fejlődünk még a GR010 HYBRID-del. Nem ment zökkenőmentesen ez a hét a csapat számára itt a Spa pályán, de a problémák rávilágítottak azokra a területekre, ahol javulnunk kell, ezért keményen dolgozunk majd azokon a következő futam előtt, és különösen a Le Mans előtt.”
Mike Conway (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Nehéz megbarátkozni a mai eredménnyel, mert féltávnál még nagyon jól álltunk. Sajnos történt pár dolog, ami elvitte a győzelmi esélyünket. Ha csak az áthajtásos büntetés lett volna, azzal még megbirkózunk valahogy, de amikor elbuktunk egy kört Kamui koccanása miatt, akkor már tudtuk, hogy örülnünk kell, ha sikerül dobogós helyen befutni. Ez csalódás számunkra, mert győzelemmel akartuk kezdeni a világbajnoki címünk megvédését, és jól is mentünk egy ideig. Gratulálok a nyolcas autónak a szép szerepléshez, és az egész csapatnak ahhoz, hogy sikerült győzelemmel bemutatkoznia a GR010 HYBRID-nek.”
Kamui Kobayashi (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Ez egy nehéz verseny volt az autónk számára, a biztató rajt dacára is. A koccanáskor blokkoltak a kerekek, de nem rohantam bele semmibe. Sajnos nem tudtam tolatni, mert beragadtam a murvába, ezért meg kellett várnom a segítséget, hogy visszajussak a pályára. Kár, hogy így történt, mert jó helyzetben voltunk a győzelemhez. Volt pár gondunk ma, és egyértelmű, hogy még tanuljuk, miként hozhatjuk ki a maximumot a GR010 HYBRID-ből. Úgy néz ki, hogy megvan a teljesítmény, de vannak területek, ahol javulnunk kell.”
José María López (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Először is nagyon örülök a csapat eredményének. A hét közben és a futam alatt is tapasztalt hullámvölgyek után fontos, hogy sikerült mindkét autónak a dobogón végeznie, és győzött a TOYOTA GAZOO Racing. Gratulálok a nyolcas autó legénységének, akik remekül versenyeztek. Ami minket illet, úgy éreztük, hogy megvolt a tempónk a győzelemhez, és sikerült kiharcolnunk egy kis előnyt magunknak. Volt pár problémánk, ami miatt változtatni kellett a taktikánkon, és sajnálom, hogy összekoccantam a GT autóval – ez egy meleg helyzet volt. Szóval van mit tanulnunk a mai napból. Igyekszünk a pozitívumot megragadni a mai futamból (ami az, hogy megvolt a sebességünk a győzelemhez), és tovább hajtunk majd.”
Sébastien Buemi (8. rajtszámú GR010 HYBRID )
“Nagyszerű érzés, hogy sikerült megnyerni a Hypercar-korszak első futamát. Nyilván nagy volt rajtunk a nyomás. A hetes autó rajtolt a pole pozícióból, és fantasztikus, hogy sikerült megszereznünk a győzelmet a nyolcas autóval. Nagyon boldog vagyok. Nagy kihívás volt, és a csapat nagyon keményen dolgozott az utóbbi hetekben a sok teszteléssel. Megérdemelt győzelem ez mindannyiunk számára. De tudjuk azt is, hogy sok tekintetben javulnunk kell, és ez még csak a kezdet. Most itt az idő ünnepelni kicsit. mielőtt visszatérnénk a kemény munkához, mert sok teendő vár ránk.”
Kazuki Nakajima (8. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Nagyon büszke vagyok arra, hogy megnyertük az első Hypercar futamot a TOYOTA GAZOO Racing számára. Úgy gondolom, hogy csapatként nagyszerű munkát végeztünk a futam során. Gratulálok az egész legénységünknek és az egész csapatnak is. A futam nem volt könnyű számunkra, mert voltak hullámvölgyek, de pilótaként megtettük, amit kellett. Nagyon könnyű volt hibázni, mert sűrű volt a mezőny, és nagyon kellett harcolnunk az Alpine autóval, sőt még az LMP2-esek közül is párral. Nem engedhettük meg magunknak, hogy bármilyen hibát elkövessünk, ezért örülök, hogy ez sikerült. Nagyszerű teljesítmény volt.”
Brendon Hartley (8. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Remek érzés, hogy győzelemmel sikerült kezdeni ezt az új Hypercar-korszakot. Nem ment zökkenőmentesen, végül sikerült hoznunk a megfelelő eredményt. Pilótaként egyáltalán nem hibáztunk, és minden egyes körben tanultunk valami hasznosat. Tovább tanuljuk a GR010 HYBRID-et, meg azt, hogyan birkózzunk meg a dupla szakaszokkal. Csak azt mondhatom, hogy nagyon elégedettek vagyunk az első győzelmünkkel. Igazi verseny volt, igazi kihívás, de nagy élmény is egyben.”
A Total Spa-Francorchamps 6 órás futam végeredménye
1st #8 TOYOTA GAZOO Racing 162 kör
2nd #36 Alpine (Negrao/Lapierre/Vaxivierre) +1 perc 7.196 mp
3rd #7 TOYOTA GAZOO Racing + 1 kör
4th #22 United Autosports (Hanson/Scherer/Albuquerque) +1 kör
5th #38 JOTA (Gonzalez/Da Costa/Davidson) + 2 kör
6th #28 JOTA (Geleal/Vandoorne/Blomqvist) + 2 kör