Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
padmin - 2021-03-25

A T-Systems Magyarország Zrt. tervezheti és építheti meg az önvezető járművek zalaegerszegi próbapályájának speciális irányítási és IT-alépítményi rendszerét.

 

A beruházás keretében a kommunikációs hálózaton túl 5G-s campus hálózat tervezése és részben alapinfrastuktúrája is megvalósul, melynek révén erősödnek az európai összehasonlításban jelenleg is kimagasló tesztcentrum képességei.

A T-Systems Magyarország építi a zalaegerszegi járműipari tesztpálya speciális irányítási és informatikai rendszerét az Autóipari Próbapálya Zala (APZ) Kft. megbízásából. A nyílt uniós közbeszerzési eljárásban elnyert, nettó 1,249 milliárd forint értékű tender révén tovább erősödik az APZ és a T-Systems több éves múltú, a tesztpálya-projekt kezdetéig visszanyúló együttműködése, amelynek eredményeként a jövőt idéző létesítmény folyamatosan új technológiai megoldásokkal és szolgáltatásokkal gazdagodik. 

A beruházás keretében a próbapálya területén megvalósul az autonóm járművek V2X kommunikációját biztosító hálózat tervezése, az 5G-s privát campus hálózat tervezése és az alapinfrastruktúra egy részének kiépítése (mindkettő 240 hektár területi lefedettséggel). Emellett a terület fizikai védelmét és a pályán történő biztonságos tesztelést szolgáló teljesen digitalizált kerítésvédelmi és kamerarendszer is kiépül. A 12V-20000V-os tartományban működő elektromos hálózat tervezése és teljes kivitelezése - több kilométer hosszan - megújuló energiaforrásra is támaszkodva (több pályaelem önálló napelem-szigetről fog üzemelni), valamint a kiszolgáló rendszerek adatkapcsolatát biztosító optikai és réz kábelhálózat tervezése és kivitelezése, illetve  a tesztpálya működését kontrolláló, magasan automatizált irányítóközpont tervezése és kivitelezése szintén része a szerződésnek.

A ZalaZONE Járműipari Tesztpálya első ütemének hivatalos megnyitására két éve, 2019 májusában került sor, ugyanakkor az APZ Kft. azóta is folyamatosan fejleszti a centrumot a pálya üzemeltetésével párhuzamosan. A ZalaZONE 2022 tavaszára az önvezető rendszerek fejlesztésére még inkább alkalmassá válik, amihez a T-Systems által végzett fejlesztés is jelentős mértékben hozzájárul. Az autonóm vezetési funkciókkal rendelkező járművek és az azok irányításában részt vevő műszaki eszközök együttműködéséhez nélkülözhetetlen alacsony késleltetésű hálózatok kiépítésében a Magyar Telekom és a T-Systems eddig is kulcsszerepet játszott. A pálya igényeihez igazodva 2019 tavaszán hozott létre 5G teszthálózatot a T-Systems, a Telekom és az Ericsson lehetővé téve, hogy a 10 ms alatti késleltetésű adatkapcsolat révén az önvezető autók biztonságosan kommunikálhassanak egymással – illetve opcionálisan a vezérlő központtal –, és képesek legyenek időben reagálni a forgalmi helyzetekre.

A T-Systems volt az egyik résztvevője annak a kísérleti projektnek is, amelynek keretében – szintén 2019-ben – a világon elsőként került sor szabványos 5G eszközök által biztosított szabványos 5G rádiós adatkapcsolat segítségével végrehajtott forgalmi szituációs tesztekre önvezető járművekkel a ZalaZONE-on a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel szorosan együttműködve. Az évről évre továbbfejlesztett infrastruktúrának köszönhető, hogy a tesztpályán közlekedő autonóm járművek képességeit immár nagy sebességek és kis távolságok mellett, a valóságos közlekedési viszonyokat (például egy forgalmas autópályát) szimuláló körülmények között lehet tesztelni.

A most megvalósuló beruházás eredményeként a ZalaZONE pozíciója tovább erősödik az európai tesztpályák rangsorában és világszinten is egyedülálló tesztkörnyezetet tud biztosítani a hagyományos és az önvezető járműipar szereplői számára is. - Hasonló komplexitású, az autonóm járműveket is kiszolgálni képes tesztcentrum alig akad Európában, így a zalaegerszegi pálya érezhető vonzerőt gyakorol a legfejlettebb technológiát használó kutatási, felsőoktatási és ipari szereplőkre. Emellett a magyar gazdaságra kifejtett hatása is felmérhetetlen, hiszen együttműködési terepet biztosít a digitális gazdaság aktorainak, és hozzájárul, hogy Magyarország a járműipari K+F-területén együtt haladjon a világ élvonalával – nyilatkozta Hamar Zoltán, az APZ cégvezetője.