Autó
Sulaki - 2018-09-25
Mit lehet tudni az utcai változatról?
Az idei Genfi Autószalon és az azt megelőző hetek a 16 év után visszatérő legendás Toyota Supra érkezéséről szóló hírektől voltak hangosak. Genfben ugyanakkor a Toyota, tovább csigázva a várakozók kedélyeit, ’csupán’ a GR Supra versenyautó-tanulmány-t mutatta meg a nagyközönségnek, elhintve hogy az utcai változat érkezésre a Párizsi Autószalonig várni kell. Most viszont, egy héttel a Párizsi Autószalon előtt megérkeztek az első hivatalos kémfotók az autóról, néhány előzetes műszaki paraméterrel együtt, a konkrétumok azonban az autókiállításon kerülnek megosztásra.
A Supra név, amelyet negyed évszázadon át viseltek büszkén a világ élvonalába tartozó sportmodellek, a motorteljesítmény, a menetdinamika és a vezethetőség legmagasabb szintjének szinonimájává vált. A telivér Toyota Supra ütőképes közúti sportautóként ugyanúgy híressé vált, mint a versenypályák sikeres bajnokaként; a japán motorsport-élet legmagasabb szintjét képviselő GT szériát uralva számtalan hívet szerzett magának. A modellből 1986 és 2002 között közel 300.000 darab talált gazdára világszerte. Habár gyártása 16 évvel ezelőtt véget ért, a Toyota Suprára a mai napig áhítattal tekintenek a sportautó-rajongók (még a Halálos iramban sorozat első filmjében is főszerepet kapott). A Supra név először 1978-ban, a második generációs Celica nagyobb, erősebb kivitelén jelent meg, majd hamarosan saját jogon, önálló modellként vált legendává. Az A40 kódnevű első szériát három további Supra-generáció követte: az A60 1981-ben, az A70 1986-ban, majd az A80 1993-ban. Az orrmotoros, hátsókerékhajtású GT sportautó egészen 2002-ig gyártásban maradt, utolsó generációja a Toyota kínálatának legnagyobb teljesítményű típusaként búcsúzott. A Supra hírnevét nagyban öregbítették a motorsport világában elért sikerei. Különösen igaz ez az 1993-ban bevezetett, negyedik generációs modellre, amely a jelenleg Super GT széria néven ismert All-Japan GT széria meghatározó szereplőjeként négy alkalommal is győzni tudott a GT500 géposztályban. A Toyota Supra emellett a nyolcvanas években rajthoz állt az észak-amerikai IMSA sportautó-szériában, illetve a kilencvenes években kétszer Le Mans-ban is indult.
A Toyota Supra tehát két és fél évtizeden át igazi legendának számított azok közt, akiknek benzin folyik az ereiben. A Genfben leleplezett Toyota GT Supra versenyautó tanulmány új életre keltette a Supra szellemiségét – méghozzá egy telivér versenygép formájában. Az autó hosszan elnyúló motorháza, rövid hátsó része, orrmotoros-hátsókerékhajtású mechanikája, nagy szilárdságú karbonszálas karosszériája, látványos sárvédői, hátsó diffúzora és légterelője a sportkocsiépítés legszebb hagyományait idézik. A tervezők úgy módosították a gépet, hogy keményen helyt álljon a versenypályán vívott csatákban. A legtöbb sportautó-szerelmesben ugyanakkor felmerült a kérdés, vajon milyen lesz, hogy néz ki majd a modell utcai változata. Az autó belső értékei kapcsán szerencsére nem sok kétségünk lehet, hiszen a Supra főmérnöke ugyanaz a Tetsuya Tada, aki a Toyota GT86-ot is jegyzi…
Ezt tudja a Toyota GR Supra tanulmány
A kompakt, kétajtós GR Supra tanulmány klasszikus orrmotoros, hátsókerékhajtású hajtáslánccal készült, és építésénél nagy arányban használtak fel modern, kis tömegű anyagokat. Az ajtón látható, hatalmas 90-es rajtszám a Supra kódnevét hirdeti, egyben egyértelmű utalásnak tekinthető arra, hogy a tanulmányautó az ötödik generációs szériamodell előfutára. A tanulmány fejlesztése egybevág a márkaalapító Kiichiro Toyoda azon meggyőződésével, hogy a versenypályán elengedhetetlen teljesítmény és tartósság eléréséhez szükséges fejlesztések révén a motorsport-tevékenységek közvetlenül hozzájárulnak a jobb minőségű utcai gépkocsik fejlesztéséhez és gyártásához, ugyanakkor érdeklődést keltenek a márka iránt a szenvedélyes autórajongók körében. A versenyautó-tanulmány drámai formatervének meghatározó eleme a hatalmas hátsó szárny. Az autó számos pontján találkozunk nagy szilárdságú, de kis tömegű
Mit lehet tudni az utcai változatról?
Ahhoz, hogy megtudjuk, mindebből mi köszön vissza az utcai változatban, még várnunk kell, néhány dolog azonban már most kiderült. A Yaris GRMN után a vadonatúj Supra is a Toyota valamennyi motorsport tevékenységét összefogó, 2015 áprilisában alapított GAZOO Racing terméke lesz. Ami a kémfotókon elsőre feltűnik, hogy az utcai modell a pályaautó tanulmány számos elemét megőrzi, ám ahogy sejteni lehetett a hatalmas hátsó szárny megmarad a versenyváltozatnak. Ami a műszaki tartalmat illeti, annyi már bizonyos, hogy az új Toyota Suprát egy soros hathengeres, 3 literes, twin scroll (kettős megfúvású), változó vezérlésű turbómotor hajtja majd, ami az autó orrában kapott helyet és a hátsó kerekeket hajtja, és nem utolsósorban több mint 300 lóerőt szabadít majd az aszfaltra. A nyolcfokozatú automata váltóval a vadonatúj Supra gyorsulása 0-ról 100 km/órára 5 másodperc alatt lesz, a forgatómonyaték pedig meghaladja a 450 Nm-et. A tengelytávolság és a nyomtáv egymáshoz viszonyított aránya 1,6 (aranymetszés) alatt lesz, ami a legkomolyabb sportautók közé emeli a vadonatúj Suprát, különösen annak ismeretében, hogy a tömegközéppont még a GT86-osénál is alacsonyabb, a tömegeloszlás pedig 50:50 lesz. Az új Supra karosszéria-szilárdsága meghaladja majd az a Lexus LFA szupersportautóét, az autó speciális beállítású/hangolású adaptív felfüggesztést, aktív differenciálművet, egyedi első kanyarstabilizátort, egyedi kerékagyakat és erősebb kerékcsapágyakat, nagyteljesítményű abroncsokat, és négydugattyús féknyereggel ellátott speciális hangolású fékeket kap, a vezető pedig választhat majd a normál és a sport üzemmód között.
Október 2-án, a Párizsi Autószalon első sajtónapján indul az online foglalás
A legnagyobb európai sportautó-piacokon 2018. október 2-től, a Párizsi Autószalon első sajtónapjától kezdve indul az online foglalás. A Supra első tulajdonosai egy exkluzív közösség, a Supra 900 Klub tagjaivá válnak. A Supra 900 Klub tagjaiként az autótulajdonosok egy különleges tagsági számot kapnak, és számos exkluzív élményre számíthatnak autójuk 2019-es átadásáig. Az autót az ausztriai Graz-ban, a Magna Steyr Fahrzeugtechnik üzemében gyártják majd. Az első Suprák a tervek szerint jövő év első felében érkeznek majd Toyota márkakereskedésekbe, illetve az első ügyfelekhez.
Megjelenik az új Supra a versenypályákon is?
Az USA-ban a Supra a NASCAR Xfinity-ben fog indulni. A NASCAR szabályai miatt azonban a Supra nagyon eltér a sorozatmodellektől. A NASCAR Suprát a TRD fejleszti az Egyesült Államokban. Az európai versenyporgramról a Toyota egyelőre nem nyilatkozott, ezzel kapcsolatos terveiről későbbi időpontra ígért tájékoztatást.
A Supra név, amelyet negyed évszázadon át viseltek büszkén a világ élvonalába tartozó sportmodellek, a motorteljesítmény, a menetdinamika és a vezethetőség legmagasabb szintjének szinonimájává vált. A telivér Toyota Supra ütőképes közúti sportautóként ugyanúgy híressé vált, mint a versenypályák sikeres bajnokaként; a japán motorsport-élet legmagasabb szintjét képviselő GT szériát uralva számtalan hívet szerzett magának. A modellből 1986 és 2002 között közel 300.000 darab talált gazdára világszerte. Habár gyártása 16 évvel ezelőtt véget ért, a Toyota Suprára a mai napig áhítattal tekintenek a sportautó-rajongók (még a Halálos iramban sorozat első filmjében is főszerepet kapott). A Supra név először 1978-ban, a második generációs Celica nagyobb, erősebb kivitelén jelent meg, majd hamarosan saját jogon, önálló modellként vált legendává. Az A40 kódnevű első szériát három további Supra-generáció követte: az A60 1981-ben, az A70 1986-ban, majd az A80 1993-ban. Az orrmotoros, hátsókerékhajtású GT sportautó egészen 2002-ig gyártásban maradt, utolsó generációja a Toyota kínálatának legnagyobb teljesítményű típusaként búcsúzott. A Supra hírnevét nagyban öregbítették a motorsport világában elért sikerei. Különösen igaz ez az 1993-ban bevezetett, negyedik generációs modellre, amely a jelenleg Super GT széria néven ismert All-Japan GT széria meghatározó szereplőjeként négy alkalommal is győzni tudott a GT500 géposztályban. A Toyota Supra emellett a nyolcvanas években rajthoz állt az észak-amerikai IMSA sportautó-szériában, illetve a kilencvenes években kétszer Le Mans-ban is indult.
A Toyota Supra tehát két és fél évtizeden át igazi legendának számított azok közt, akiknek benzin folyik az ereiben. A Genfben leleplezett Toyota GT Supra versenyautó tanulmány új életre keltette a Supra szellemiségét – méghozzá egy telivér versenygép formájában. Az autó hosszan elnyúló motorháza, rövid hátsó része, orrmotoros-hátsókerékhajtású mechanikája, nagy szilárdságú karbonszálas karosszériája, látványos sárvédői, hátsó diffúzora és légterelője a sportkocsiépítés legszebb hagyományait idézik. A tervezők úgy módosították a gépet, hogy keményen helyt álljon a versenypályán vívott csatákban. A legtöbb sportautó-szerelmesben ugyanakkor felmerült a kérdés, vajon milyen lesz, hogy néz ki majd a modell utcai változata. Az autó belső értékei kapcsán szerencsére nem sok kétségünk lehet, hiszen a Supra főmérnöke ugyanaz a Tetsuya Tada, aki a Toyota GT86-ot is jegyzi…
Ezt tudja a Toyota GR Supra tanulmány
A kompakt, kétajtós GR Supra tanulmány klasszikus orrmotoros, hátsókerékhajtású hajtáslánccal készült, és építésénél nagy arányban használtak fel modern, kis tömegű anyagokat. Az ajtón látható, hatalmas 90-es rajtszám a Supra kódnevét hirdeti, egyben egyértelmű utalásnak tekinthető arra, hogy a tanulmányautó az ötödik generációs szériamodell előfutára. A tanulmány fejlesztése egybevág a márkaalapító Kiichiro Toyoda azon meggyőződésével, hogy a versenypályán elengedhetetlen teljesítmény és tartósság eléréséhez szükséges fejlesztések révén a motorsport-tevékenységek közvetlenül hozzájárulnak a jobb minőségű utcai gépkocsik fejlesztéséhez és gyártásához, ugyanakkor érdeklődést keltenek a márka iránt a szenvedélyes autórajongók körében. A versenyautó-tanulmány drámai formatervének meghatározó eleme a hatalmas hátsó szárny. Az autó számos pontján találkozunk nagy szilárdságú, de kis tömegű
kompozit
anyaggal: ebből készültek a széles első és hátsó lökhárítók, az első légterelő és a hátsó diffúzor, az oldalsó kötények, a külső tükörházak és a hátsó szárny. A motorházfedél ugyanebből az anyagból készült, felületét légbevezető nyílások tarkítják. A szélvédő és az oldalablakok műanyagból készültek. A tanulmányautó futóműve elsővonalbeli beszállítóktól (OE) származó, ültetett első és hátsó felfüggesztést alkalmaz. A központi anyával rögzített
BBS
verseny-keréktárcsákra Michelin versenyabroncsokat szereltek. A fékrendszer Brembo Racing nyergeket és tárcsákat alkalmaz, a kipufogó szintén versenyfejlesztés. Az utastér teljes egészében motorsportos irányultságú, a versenyautó-műszerfaltól kezdve az OMP vezetőülésig és biztonsági övig. Szintén az OMP szállította a verseny-kormányoszlopra szerelt, váltófülekkel ellátott, gyorsrögzítős kormánykereket. Az ajtókat szénszálas panelek borítják, a műszerfalon versenykijelzőt találunk. A motorsportban szokásos biztonsági előírásoknak megfelelően teljes bukókeretet és tűzoltó berendezéseket építettek be; az üzemanyag- és fékvezetékek, a pedálsor, az akkumulátor és a kábelkötegek mind versenyszabálynak megfelelő alkatrészek.
Mit lehet tudni az utcai változatról?
Ahhoz, hogy megtudjuk, mindebből mi köszön vissza az utcai változatban, még várnunk kell, néhány dolog azonban már most kiderült. A Yaris GRMN után a vadonatúj Supra is a Toyota valamennyi motorsport tevékenységét összefogó, 2015 áprilisában alapított GAZOO Racing terméke lesz. Ami a kémfotókon elsőre feltűnik, hogy az utcai modell a pályaautó tanulmány számos elemét megőrzi, ám ahogy sejteni lehetett a hatalmas hátsó szárny megmarad a versenyváltozatnak. Ami a műszaki tartalmat illeti, annyi már bizonyos, hogy az új Toyota Suprát egy soros hathengeres, 3 literes, twin scroll (kettős megfúvású), változó vezérlésű turbómotor hajtja majd, ami az autó orrában kapott helyet és a hátsó kerekeket hajtja, és nem utolsósorban több mint 300 lóerőt szabadít majd az aszfaltra. A nyolcfokozatú automata váltóval a vadonatúj Supra gyorsulása 0-ról 100 km/órára 5 másodperc alatt lesz, a forgatómonyaték pedig meghaladja a 450 Nm-et. A tengelytávolság és a nyomtáv egymáshoz viszonyított aránya 1,6 (aranymetszés) alatt lesz, ami a legkomolyabb sportautók közé emeli a vadonatúj Suprát, különösen annak ismeretében, hogy a tömegközéppont még a GT86-osénál is alacsonyabb, a tömegeloszlás pedig 50:50 lesz. Az új Supra karosszéria-szilárdsága meghaladja majd az a Lexus LFA szupersportautóét, az autó speciális beállítású/hangolású adaptív felfüggesztést, aktív differenciálművet, egyedi első kanyarstabilizátort, egyedi kerékagyakat és erősebb kerékcsapágyakat, nagyteljesítményű abroncsokat, és négydugattyús féknyereggel ellátott speciális hangolású fékeket kap, a vezető pedig választhat majd a normál és a sport üzemmód között.
Október 2-án, a Párizsi Autószalon első sajtónapján indul az online foglalás
A legnagyobb európai sportautó-piacokon 2018. október 2-től, a Párizsi Autószalon első sajtónapjától kezdve indul az online foglalás. A Supra első tulajdonosai egy exkluzív közösség, a Supra 900 Klub tagjaivá válnak. A Supra 900 Klub tagjaiként az autótulajdonosok egy különleges tagsági számot kapnak, és számos exkluzív élményre számíthatnak autójuk 2019-es átadásáig. Az autót az ausztriai Graz-ban, a Magna Steyr Fahrzeugtechnik üzemében gyártják majd. Az első Suprák a tervek szerint jövő év első felében érkeznek majd Toyota márkakereskedésekbe, illetve az első ügyfelekhez.
Megjelenik az új Supra a versenypályákon is?
Az USA-ban a Supra a NASCAR Xfinity-ben fog indulni. A NASCAR szabályai miatt azonban a Supra nagyon eltér a sorozatmodellektől. A NASCAR Suprát a TRD fejleszti az Egyesült Államokban. Az európai versenyporgramról a Toyota egyelőre nem nyilatkozott, ezzel kapcsolatos terveiről későbbi időpontra ígért tájékoztatást.