Szerver/Üzlet
Sulaki - 2018-04-12
A technológiai innováció mára a bankszektort is elérte, így elfelejthetjük a sorban állást és a felesleges papírmunkát, ha hitelt kell felvennünk
A technológiai innováció mára a bankszektort is elérte, így elfelejthetjük a sorban állást és a felesleges papírmunkát, ha hitelt kell felvennünk. Elég egy mobil, vagy a laptopunk.
A digitális szolgáltatások egyre több területen válnak meghatározóvá, nem kivétel ez alól a bankszektor sem. A bankfiókok és a humán munkaerő csak magas költségek mellett tarthatók fent, aminek az árát végül a fogyasztó fizeti meg. Ezen változtatnak a digitális megoldások: az internetbankok, a mobilbankolás lehetővé teszik, hogy olcsón, kényelmesen saját magunknak intézzük a pénzügyeinket. Ez nem csak jobb szolgáltatást, de árcsökkenést is jelent, hiszen kevesebb erőforrás szükséges a tranzakciók végrehajtására.
Magyarországon a legtöbb bank már rendelkezik internetbankkal és valamilyen applikációval az ügyek intézéséhez. A szolgáltatások skálája viszont egyelőre még limitált: egyszerű banki megbízásokat már jó ideje végezhetünk, de az olyan bonyolultabb feladatokra mint a hitelfelvétel, nem volt lehetőség eddig.
Mostanra azonban több pénzintézet is lehetővé tette a személyi kölcsönök igénylését digitális csatornákon keresztül. Ez jóval kevesebb papírmunkával jár és mindössze néhány kattintással vagy érintéssel fejezhetjük be azt a folyamatot, ami néhány éve még akár heteket vett igénybe és bankfiókba kellett hozzá járkálni.
Terjed az internetes hitelfelvétel
Folyamatosan nő azon ügyfelek száma, akik inkább ezt a könnyebbik megoldást választják, azaz nem húzzák az időt a bankfiókban sorban állással, a szükséges dokumentumokat már nem papíron adják le és a hiteligénylést elintézik a neten vagy a mobilon, sokkal gyorsabban pénzhez jutva. A Bank360 hitelösszehasonlító portál szerint egyelőre még csak azok előtt áll nyitva ez a lehetőség, akik a technológiai fejlesztésekben élenjáró bankok ügyfelei.
A szabályokon nem múlik
Természetesen a fejlődés nem áll meg. A szakértők szerint egyre több bank rukkol majd elő digitális hitelfelvétellel, ami kényelmessé és egyszerűvé teszi az igénylést.
Szerencsére a technológia fejlődésével a szabályozó szervek is kezdik felvenni a tempót. Ma már a magyar jogszabály is lehetővé teszi, hogy videón keresztül azonosítsuk magunkat, de ott van az Európai Unió átfogó direktívája, a PSD2, amelyet idén a magyar jogrendszer is implementált. A PSD2-vel megnyílt az út a kisebb innovatív cégek előtt, hogy szolgáltatásaikat a magyar banki ügyfelek számára is kínálhassák. Ezzel nagyobb versenyhelyzet alakul ki és a bankok is rákényszerülnek a jobb és olcsóbb szolgáltatások fejlesztésére.
Biztonságban az adat?
A kérdés persze az, hogy mennyire biztonságosak ezek az új megoldások?
Egyrészt a szabályozó is előírja, hogy milyen technikai feltételeknek kell megfelelniük a bankok által kialakított digitális ökoszisztémáknak. Másrészt a bankoknak is érdeke, hogy az ügyfelek adatai biztonságban legyenek, így természetesen törekednek a legmagasabb biztonságra: például a rendszerek közti kommunikáció csak titkosított csatornákon történhet, az azonosítás pedig többfaktoros. Ugyanez vontakozik a hiteligénylésre is, ezért nem fordulhat elő az, hogy valaki visszaél az adatainkkal és a nevünkben vesz fel hitelt.
A digitális szolgáltatások egyre több területen válnak meghatározóvá, nem kivétel ez alól a bankszektor sem. A bankfiókok és a humán munkaerő csak magas költségek mellett tarthatók fent, aminek az árát végül a fogyasztó fizeti meg. Ezen változtatnak a digitális megoldások: az internetbankok, a mobilbankolás lehetővé teszik, hogy olcsón, kényelmesen saját magunknak intézzük a pénzügyeinket. Ez nem csak jobb szolgáltatást, de árcsökkenést is jelent, hiszen kevesebb erőforrás szükséges a tranzakciók végrehajtására.
Magyarországon a legtöbb bank már rendelkezik internetbankkal és valamilyen applikációval az ügyek intézéséhez. A szolgáltatások skálája viszont egyelőre még limitált: egyszerű banki megbízásokat már jó ideje végezhetünk, de az olyan bonyolultabb feladatokra mint a hitelfelvétel, nem volt lehetőség eddig.
Mostanra azonban több pénzintézet is lehetővé tette a személyi kölcsönök igénylését digitális csatornákon keresztül. Ez jóval kevesebb papírmunkával jár és mindössze néhány kattintással vagy érintéssel fejezhetjük be azt a folyamatot, ami néhány éve még akár heteket vett igénybe és bankfiókba kellett hozzá járkálni.
Terjed az internetes hitelfelvétel
Folyamatosan nő azon ügyfelek száma, akik inkább ezt a könnyebbik megoldást választják, azaz nem húzzák az időt a bankfiókban sorban állással, a szükséges dokumentumokat már nem papíron adják le és a hiteligénylést elintézik a neten vagy a mobilon, sokkal gyorsabban pénzhez jutva. A Bank360 hitelösszehasonlító portál szerint egyelőre még csak azok előtt áll nyitva ez a lehetőség, akik a technológiai fejlesztésekben élenjáró bankok ügyfelei.
-
OTP Bank
-
CIB Bank
-
Cofidis
-
MKB Bank
A szabályokon nem múlik
Természetesen a fejlődés nem áll meg. A szakértők szerint egyre több bank rukkol majd elő digitális hitelfelvétellel, ami kényelmessé és egyszerűvé teszi az igénylést.
Szerencsére a technológia fejlődésével a szabályozó szervek is kezdik felvenni a tempót. Ma már a magyar jogszabály is lehetővé teszi, hogy videón keresztül azonosítsuk magunkat, de ott van az Európai Unió átfogó direktívája, a PSD2, amelyet idén a magyar jogrendszer is implementált. A PSD2-vel megnyílt az út a kisebb innovatív cégek előtt, hogy szolgáltatásaikat a magyar banki ügyfelek számára is kínálhassák. Ezzel nagyobb versenyhelyzet alakul ki és a bankok is rákényszerülnek a jobb és olcsóbb szolgáltatások fejlesztésére.
Biztonságban az adat?
A kérdés persze az, hogy mennyire biztonságosak ezek az új megoldások?
Egyrészt a szabályozó is előírja, hogy milyen technikai feltételeknek kell megfelelniük a bankok által kialakított digitális ökoszisztémáknak. Másrészt a bankoknak is érdeke, hogy az ügyfelek adatai biztonságban legyenek, így természetesen törekednek a legmagasabb biztonságra: például a rendszerek közti kommunikáció csak titkosított csatornákon történhet, az azonosítás pedig többfaktoros. Ugyanez vontakozik a hiteligénylésre is, ezért nem fordulhat elő az, hogy valaki visszaél az adatainkkal és a nevünkben vesz fel hitelt.