Autó
sulaki - 2018-04-11
A Yaris GRMN megerősített karosszériája merevebb, ami kiváló irányíthatóságot és gyors kormányreakciókat biztosít
Már Magyarországin is rendelhető a Toyota rendkívüli várakozások övezte kompakt sportautója, a Rally Világbajnokság (WRC) futamain remekelő Toyota Yaris WRC által ihletett limitált szériás Yaris GRMN-ből. Az azonban aki hazavinné, nem árt, ha siet: mindössze 400 darab kerül belőle forgalomba egész Európában, ebből 3 darab érkezik Magyarországra. Na de mit is tud igazából a kompresszoros feltöltésű, 1,8 literes, 212 lóerős
A minden apró elemében a motorsport szellemisége által áthatott, ám a páratlan országúti teljesítményre tervezett Yaris GRMN-t a kategóriában egyedinek számító, kompresszoros feltöltésű 1.8 VVT-i motor hajtja, amelynek teljesítménye 212 DIN LE/156 kW, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 250 Nm 4800 1/perc fordulatszámon. Az Angliában gyártott Toyota-motort a rendkívüli sportautó hagyományokra visszatekintő japán autógyártó a Lotussal közösen fejlesztette ki, és a Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) valenciennes-i üzemében építik be az autóba. A motor teljesítménye már első pillantásra is meggyőző: az autó 6,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, és álló rajttal 14,2 másodperc alatt teszi meg a 400 méteres távot.
Túlzás nélkül állítható, hogy a Yaris GRMN lelke az a motor, ami különlegesnek számít a B-szegmensű izomautók közt, mivel teljesítményét kompresszoros feltöltés fokozza. Az 1,798 cm3 lökettérfogatú 2ZR-FE erőforrás a Toyota Manufacturing UK (TMUK) Deeside üzemében készül, és a blokkot a brit sportkocsi-specialista, a Lotus mérnökei módosították. Az európai vásárlók számára épített, összesen 400 darab motorblokk mindegyikét sorszámozott tábla díszíti.
A 10:1 sűrítési aránynak és a szívó- és kipufogóoldali szelepeknél egyaránt alkalmazott Dual VVT-i intelligens szelepvezérlésnek köszönhetően az erőforrás teljesítménye 212 DIN LE (156 kW) 6800/perc fordulatszámon, és 250 Nm nyomatékcsúcsa 4800/perc fordulatnál jelentkezik. A motor egy hatfokozatú manuális sebességváltón át hajtja az első kerekeket, és – a Torsen részlegesen önzáró differenciálmű hathatós segítségével – a Yaris GRMN 6,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, álló rajttal pedig 14,2 másodperc alatt teszi meg a 400 méteres távot. Az elektronikusan korlátozott végsebesség 230 km/óra. Az autó saját tömegét sikerült 1.135 kilogrammon tartani, így a Yaris GRMN dicsekedhet a kategória legjobb, 5,35 kg/1 lóerő tömeg-teljesítmény arányával.
A Magnusson-Eaton gyártmányú kompresszor beépítése komoly kihívást jelentett, mivel a Yaris GRMN motorházában kevés a hely. A megoldást a kompresszor, a hűtés és a légbeömlő közös, helytakarékos egységbe foglalása jelentette, ami szorosan illeszkedik a blokk első részéhez. A hűtés nagyon fontos tényező, ezért a kompresszorhoz nemcsak közteslevegő-hűtőt, hanem egy olajhűtőt is csatlakoztattak – mindkettő a radiátor előtt kapott helyet –, és a bőséges légellátásról egy nagyobb méretű légbeömlő gondoskodik. A mérnökök egy új üzemanyagellátó rendszer kialakítását is feladatul kapták, amit egy eredetileg V6-os motorhoz tervezett alkatrészekkel sikerült megoldani. A kipufogórendszert is teljes egészében átdolgozták a mérnökök, akiknek igen szűk hely állt rendelkezésükre, és a hőszabályozásra is nagyon oda kellett figyelniük. A kipufogó ellennyomását is csökkenteni kellett az emisszió és a hangerő szabályozásához. A feladatot eredményesen megoldották: a motor erősebb, a kipufogóhang pedig borzongatóan szép lett, ráadásul a szerkezet az autó saját tömegét is tovább csökkentette. A kipufogóvéget középen vezették ki, ami újabb közös vonás a Yaris WRC versenyautóval.
Futómű és irányíthatóság
A Yaris GRMN megerősített karosszériája merevebb, ami kiváló irányíthatóságot és gyors kormányreakciókat biztosít. A Torsen részlegesen önzáró differenciálmű a gyorsítás során maximális tapadást, kanyarban pedig biztonságos, kiegyensúlyozott ívmenetet biztosít, miközben a motor folyamatosan magas fordulatszámon működhet. A modell Sachs Performance lengéscsillapítókat, merevebb futóműelemeket és alacsonyabb tömegközéppontot biztosító, csökkentett hasmagasságot kapott.
A Torsen részlegesen önzáró differenciálmű ritkaságnak számít a
Karosszéria és külső megjelenés
Nagytestvéréhez, a a Yaris WRC-hez hasonlóan a Yaris GRMN is a jelenlegi háromajtós Yaris modellre épül, míg az autó nagy teljesítményéről olyan elemek árulkodnak, mint a hátsó légterelő szárny, a hátsó diffúzor és a középen kivezetett ovális kipufogóvég. A Yaris GRMN fehér színű karosszériája, kontrasztos fekete teteje és pirosra fényezett elemei egyértelműen a Yaris WRC színvilágát idézik. A GRMN változatot természetesen sok további egyedi elem is kiegészíti: a fekete spoiler, az egyedi hátsó lökhárító és méhsejtmintás hűtőrács a leg látványosabbak ezek közül. A speciális fényezés is sportos hangulatú: a motorháztetőt és a küszöböket a Yaris WRC festését idéző vörös-fekete minta díszíti, és a fekete tetőn a kategóriában egyedülálló módon feketére fényezett cápauszony antenna látható. Az első alsó légterelő lap vörös, és a
Utastér
A sportüléseket a Toyota Boshoku tervezte, és kategóriaelső megtámasztást biztosítanak. Az utastér belső színvilága teljesen fekete, így ebben az árnyalatban készül az Ultrasuede® kárpitozás és a bőrkárpitozás is, amihez tökéletesen passzol a GT86-ból származó, kisméretű kormánykerék, a
A kabin kialakítása is az autó teljesítményéről árulkodik; az első sportüléseket a Toyota Boshoku kifejezetten ehhez a modellhez tervezte. Az Ultrasuede® kárpitozású ülések kategóriaelső tartást és megtámasztást biztosítsanak. A teljesen fekete belső színvilág még sportosabbá varázsolja az utastér hangulatát, amit tovább erősít a műszerfal és az ajtóbetétek fekete bőrborítása és a fekete tetőkárpit. Autentikus izomautó-megoldás a motorindító gomb és a kisméretű, bőrborítású kormánykerék is; ez utóbbi a Toyota GT86 kupéból származik, bár kissé át kellett alakítani a Yaris GRMN különleges adottságaihoz, és egy középállást mutató jel is felkerült a karimára. Az utastér összbenyomását stílusosan egészítik ki az alumínium sportpedálok, az alumínium díszítőelemek és a TFT-kijelzős, kiváló minőségű műszeregység, amelyen induláskor egy TOYOTA GAZOO Racing-hangulatú animáció fut le.
A Toyota Yaris GRMN képességeit bemutató látványos videó az alábbi linken tekinthető meg:
https://www.youtube.com/watch?v=6ConomUMel8
VVT-i
motorral szerelt utcai sportgép? Az alábbiakban ezt vesszük sorra.
A minden apró elemében a motorsport szellemisége által áthatott, ám a páratlan országúti teljesítményre tervezett Yaris GRMN-t a kategóriában egyedinek számító, kompresszoros feltöltésű 1.8 VVT-i motor hajtja, amelynek teljesítménye 212 DIN LE/156 kW, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 250 Nm 4800 1/perc fordulatszámon. Az Angliában gyártott Toyota-motort a rendkívüli sportautó hagyományokra visszatekintő japán autógyártó a Lotussal közösen fejlesztette ki, és a Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) valenciennes-i üzemében építik be az autóba. A motor teljesítménye már első pillantásra is meggyőző: az autó 6,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, és álló rajttal 14,2 másodperc alatt teszi meg a 400 méteres távot.
Túlzás nélkül állítható, hogy a Yaris GRMN lelke az a motor, ami különlegesnek számít a B-szegmensű izomautók közt, mivel teljesítményét kompresszoros feltöltés fokozza. Az 1,798 cm3 lökettérfogatú 2ZR-FE erőforrás a Toyota Manufacturing UK (TMUK) Deeside üzemében készül, és a blokkot a brit sportkocsi-specialista, a Lotus mérnökei módosították. Az európai vásárlók számára épített, összesen 400 darab motorblokk mindegyikét sorszámozott tábla díszíti.
A 10:1 sűrítési aránynak és a szívó- és kipufogóoldali szelepeknél egyaránt alkalmazott Dual VVT-i intelligens szelepvezérlésnek köszönhetően az erőforrás teljesítménye 212 DIN LE (156 kW) 6800/perc fordulatszámon, és 250 Nm nyomatékcsúcsa 4800/perc fordulatnál jelentkezik. A motor egy hatfokozatú manuális sebességváltón át hajtja az első kerekeket, és – a Torsen részlegesen önzáró differenciálmű hathatós segítségével – a Yaris GRMN 6,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, álló rajttal pedig 14,2 másodperc alatt teszi meg a 400 méteres távot. Az elektronikusan korlátozott végsebesség 230 km/óra. Az autó saját tömegét sikerült 1.135 kilogrammon tartani, így a Yaris GRMN dicsekedhet a kategória legjobb, 5,35 kg/1 lóerő tömeg-teljesítmény arányával.
A Magnusson-Eaton gyártmányú kompresszor beépítése komoly kihívást jelentett, mivel a Yaris GRMN motorházában kevés a hely. A megoldást a kompresszor, a hűtés és a légbeömlő közös, helytakarékos egységbe foglalása jelentette, ami szorosan illeszkedik a blokk első részéhez. A hűtés nagyon fontos tényező, ezért a kompresszorhoz nemcsak közteslevegő-hűtőt, hanem egy olajhűtőt is csatlakoztattak – mindkettő a radiátor előtt kapott helyet –, és a bőséges légellátásról egy nagyobb méretű légbeömlő gondoskodik. A mérnökök egy új üzemanyagellátó rendszer kialakítását is feladatul kapták, amit egy eredetileg V6-os motorhoz tervezett alkatrészekkel sikerült megoldani. A kipufogórendszert is teljes egészében átdolgozták a mérnökök, akiknek igen szűk hely állt rendelkezésükre, és a hőszabályozásra is nagyon oda kellett figyelniük. A kipufogó ellennyomását is csökkenteni kellett az emisszió és a hangerő szabályozásához. A feladatot eredményesen megoldották: a motor erősebb, a kipufogóhang pedig borzongatóan szép lett, ráadásul a szerkezet az autó saját tömegét is tovább csökkentette. A kipufogóvéget középen vezették ki, ami újabb közös vonás a Yaris WRC versenyautóval.
Futómű és irányíthatóság
A Yaris GRMN megerősített karosszériája merevebb, ami kiváló irányíthatóságot és gyors kormányreakciókat biztosít. A Torsen részlegesen önzáró differenciálmű a gyorsítás során maximális tapadást, kanyarban pedig biztonságos, kiegyensúlyozott ívmenetet biztosít, miközben a motor folyamatosan magas fordulatszámon működhet. A modell Sachs Performance lengéscsillapítókat, merevebb futóműelemeket és alacsonyabb tömegközéppontot biztosító, csökkentett hasmagasságot kapott.
A Torsen részlegesen önzáró differenciálmű ritkaságnak számít a
B
-szegmens izomautó közt. Ez a megoldás nagymértékben javítja az autó menettulajdonságait, zökkenőmentesen továbbítva a hajtóerőt a kerekekhez, és kanyarodás közben jobb egyensúlyt biztosítva a jármű első és hátsó része között. A Torsen differenciálmű majdnem teljesen kiküszöböli az alulkormányzottságot, így az autó precízen tartja a kijelölt ívet, miközben a motor folyamatosan magas fordulatszámon működhet. A részlegesen önzáró differenciálmű, valamint a nagyobb keréktárcsák és gumiabroncsok jobb tapadást biztosítanak. A sokküllős, 17
colos
BBS
keréktárcsák kovácsolt alumíniumból készülnek, és nemcsak a rugózatlan tömeget csökkentik, hanem elég helyet hagynak a nagyméretű féktárcsákhoz is. A Yaris GRMN rendkívül precíz kormányzási érzetéhez a Bridgestone Potenza RE050A 205/45R17 gumiabroncsok is hatásosan hozzájárulnak. A karosszéria szilárdságát a motortérbe épített keresztmerevítő rúd növeli a két rugótorony között, és a karosszéria alatt elöl-hátul és középen további merevítések találhatók. A futómű a standard Yaris első MacPherson rugóstagjának és hátsó csatolt lengőkaros felfüggesztésének továbbfejlesztésével született. A futómű és a segédkeret a lehető legmerevebb elemekből épül fel, és a mérnökök a kanyarstabilizátor átmérőjét is 26 mm-re növelték. Az autót különleges fejlesztésű Sachs Performance lengéscsillapítókkal szerelték fel, és rövidebb (a széria Yarisnál 24 mm-rel alacsonyabb) rugókra ültették, ami alacsonyabb tömegközéppontot, ezzel együtt pedig csekélyebb oldaldőlést eredményezett. A járműstabilitás-vezérlést az autó magasabb teljesítményének megfelelően hangolták át. A fékerő hajszálpontos adagolását a 275 mm átmérőjű, négydugattyús ADVICS nyereggel kombinált, hornyolt első féktárcsák és a 278 mm-es hátsó féktárcsák biztosítják. Az elektromos rásegítéssel működő fogasléces kormánymű áttételi aránya 12,8:1, amivel könnyen mozgathatók a Yaris GRMN nagyobb kerekei. A Toyota GT86 kormánykerekéből kifejlesztett, kis átmérőjű volánnal fürgén irányítható az autó, mivel a kormány mindössze 2,28-at fordul a két végállás között. A kormányzási érzetet tovább javítja, hogy az elektromos szervokormány (EPS) szoftverét átírva sikerül még jobb kormányvisszajelzéseket biztosítani.
Karosszéria és külső megjelenés
Nagytestvéréhez, a a Yaris WRC-hez hasonlóan a Yaris GRMN is a jelenlegi háromajtós Yaris modellre épül, míg az autó nagy teljesítményéről olyan elemek árulkodnak, mint a hátsó légterelő szárny, a hátsó diffúzor és a középen kivezetett ovális kipufogóvég. A Yaris GRMN fehér színű karosszériája, kontrasztos fekete teteje és pirosra fényezett elemei egyértelműen a Yaris WRC színvilágát idézik. A GRMN változatot természetesen sok további egyedi elem is kiegészíti: a fekete spoiler, az egyedi hátsó lökhárító és méhsejtmintás hűtőrács a leg látványosabbak ezek közül. A speciális fényezés is sportos hangulatú: a motorháztetőt és a küszöböket a Yaris WRC festését idéző vörös-fekete minta díszíti, és a fekete tetőn a kategóriában egyedülálló módon feketére fényezett cápauszony antenna látható. Az első alsó légterelő lap vörös, és a
LED
fényszórók extra vizuális hatását fekete díszítő elemek egészítik ki.
Utastér
A sportüléseket a Toyota Boshoku tervezte, és kategóriaelső megtámasztást biztosítanak. Az utastér belső színvilága teljesen fekete, így ebben az árnyalatban készül az Ultrasuede® kárpitozás és a bőrkárpitozás is, amihez tökéletesen passzol a GT86-ból származó, kisméretű kormánykerék, a
TFT
kijelző, az alumínium sportpedálok, a nyomógombos motorindítás és az alumínium dekorációs betétek.
A kabin kialakítása is az autó teljesítményéről árulkodik; az első sportüléseket a Toyota Boshoku kifejezetten ehhez a modellhez tervezte. Az Ultrasuede® kárpitozású ülések kategóriaelső tartást és megtámasztást biztosítsanak. A teljesen fekete belső színvilág még sportosabbá varázsolja az utastér hangulatát, amit tovább erősít a műszerfal és az ajtóbetétek fekete bőrborítása és a fekete tetőkárpit. Autentikus izomautó-megoldás a motorindító gomb és a kisméretű, bőrborítású kormánykerék is; ez utóbbi a Toyota GT86 kupéból származik, bár kissé át kellett alakítani a Yaris GRMN különleges adottságaihoz, és egy középállást mutató jel is felkerült a karimára. Az utastér összbenyomását stílusosan egészítik ki az alumínium sportpedálok, az alumínium díszítőelemek és a TFT-kijelzős, kiváló minőségű műszeregység, amelyen induláskor egy TOYOTA GAZOO Racing-hangulatú animáció fut le.
A Toyota Yaris GRMN képességeit bemutató látványos videó az alábbi linken tekinthető meg:
https://www.youtube.com/watch?v=6ConomUMel8