Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Érdekességek
Sulaki - 2018-03-09

Ezért hagyta abba a vezetékes porszívók fejlesztését James Dyson

Minden eddiginél fejlettebb motortechnológiáját mutattott be a globális technológiai vállalat, a Dyson. A vadonatúj V10-es digitális motor csaknem fele olyan könnyű, mint elődje, a V8-as, és egyben a cég leggyorsabb és legnagyobb fajlagos teljesítményű digitális porszívó-motorja, amely percenként akár 125 000-es fordulatszámon is képes működni. Az új Dyson Cyclone V10TM vezeték nélküli porszívű lelkét jelentő motor a vezetékes porszívók szívóerejét biztosítja1, anélkül, hogy az a sokoldalú felhasználhatóság rovására menne.

 

A hagyományos szénkefés motorok sokszor nagyok, nehezek, a sebességük korlátozott; súlyuk jellemzően 800 g körüli, és 41 000 percenkénti fordulatnál nem tudnak többet. A Dyson V10-es motor ehhez képest csak 125 g-ot nyom.

 

Az új V10-es motor a cég legfejlettebb digitális motorja. Másodpercenkénti 2 000-es fordulaton pörög, ami a vállalat valaha gyártott leggyorsabb motorjává teszi. Az első generációs motorjához, a V2-es digitális motorhoz képest a V10-esnél a teljesítmény súlyhoz mért aránya több mint háromszoros lett. Ez a teljesítménynövekedés a mérnököktől a motor teljes újratervezését követelte meg:

 

  1. Míg az első, V2-es digitális motor kétpólusú volt, a V10-nél nyolc pólust találunk. Ez azt jelenti, hogy gyorsabb kapcsolásra képes, ezért kisebb és könnyebb. Másodpercenként akár 16 000-szer kapcsol: aktiválja a lapátkereket és nagy teljesítményt ad le.

  2. A motor újratervezett lapátkerékkel lett ellátva. Az új, diagonális lapátkerék hosszú, keskeny elrendezést biztosít, és lehetővé teszi a nagyobb légáram irányítását. A mérnökök a lapátkerék lapátjai között átfedést alakítottak ki, és az így keletkező nagyobb felületnek köszönhetően javították a motor hatékonyságát.

  3. A motornak könnyű, erős tengelyre volt szüksége, amely képes megbirkózni az akár 125 000-es percenkénti fordulattal is. Ehhez kerámiát alkalmaztak, amelyet 1600 fokon hőkezeltek, és ami háromszor olyan kemény, mint az acél, de a fajsúlya csak annak fele.

 

A Dyson V10-es digitális motor intelligens, és folyamatos korrekcióval biztosítja a maximális teljesítményt: tisztában van a magassággal, a légnyomással, a hőmérséklettel, és még az időjárást is ki tudná számítani. Nyomásérzékelői segítségével meg tudja állapítani, hogy az emeleten vagyunk-e vagy a földszinten. Valójában annyira érzékeny, hogy észleli a magasságkülönbséget az asztal és a padló között is. Mindezeknek az információknak a segítségével apró módosításokat tesz, hogy különböző légnyomás-értékeknél is ugyanazt a teljesítményt hozza. Így ugyanazt a nagy teljesítményt képes nyújtani egy olyan magasan fekvő városban, mint Mexikóváros vagy egy olyan alacsonyan fekvőben, mint Amszterdam.

 

Egy nagy teljesítményű gép a hatékony motornál kezdődik. A Dyson V10 cégünk legfejlettebb digitális motorja. Ez tette lehetővé számunkra, hogy teljesen átalakítsuk a porszívók alakját, és ezzel elérjük a legjobb teljesítményt, amit a Dyson valaha a vezeték nélküli porszívóknál elért. A Dyson Cyclone V10 porszívó annyira könnyű és erős, hogy otthonunk bármely részén biztosítja a mélytisztítást. Ezért hagytam abba a vezetékes porszívók fejlesztését.”- mondta James Dyson

 

A Dyson Cyclone V10TM vezeték nélküli porszívó a Dyson V10-es digitális motor köré épült. Az új motor lehetővé tette a mérnökök számára, hogy a porleválasztókat és a portartályt tartalmazó egységet 90 fokkal, egyenes vonalba forgassák. Így egyenes vonalú légáramlat jön létre – ami 20%-kal javította a szívóteljesítményt2. Ezzel ráadásul lehetővé teszi a tartály rendkívül egyszerű ürítését is. Az akár 40%-kal nagyobb tartálykapacitás3 pedig azt jelenti, hogy kevesebb ürítéssel nagyobb területet tisztíthatunk meg otthonunkban, akár az autóban is.

 

A hagyományos ciklon rendszerű porszívók gyakran kevéssé hatékonyak, mert nem tudják a port, piszkot hatékonyan szétválasztani a levegőből, így az a szűrőn megtapad, ahol lefojtja a légáramot a motor elől a szívóerő csökkenését eredményezve. Képzeljünk el egy olyan autót, amely 220 km/órával fut, de egy hónap elteltével már csak 100 km/órára képes.

 

A Dyson Cyclone V10TM porszívó bármely más használatban lévő vezeték nélküli porszívónál nagyobb szívóerővel rendelkezik.4 A gép középső tengelye körül 14 ciklont helyeztek el, ami lehetővé teszi, hogy mindegy egyes ciklon belsejében akár 190 km/óra sebességű légáram alakuljon ki, amivel több mint 79 000 G-t generál, és még a mikroszkopikus részecskéket is hatékonyan leválasztja a levegőből.

 

Ez azért fontos, mert más porszívók port, allergéneket és baktériumokat bocsáthatnak vissza a levegőbe, amit aztán belélegzünk. A teljes készülék jobb szűrőképességének biztosítása érdekében a Dyson mérnökei szűrőkbe burkolták a motort, egyetlen szigetelt egységként, ami az akár 0,3 mikron méretű allergének 99,97%-át is felfogja, így tisztább levegőt bocsát ki.

 

A fejlesztés során az fontos volt, hogy magas fordulatszámon is elegendő energiát kapjon a digitális motor, közben az üzemidőt is növelni tudják. Ennek érdekében kifejlesztettek egy nagyobb energiasűrűségű akkumulátort, méghozzá súlynövekedés nélkül. A továbbfejlesztett elektronika és akkumulátorrendszer-kezeléssel együtt így a Dyson Cyclone V10TM vezeték nélküli porszívó akár 60 perc folyamatos működést biztosít. És mivel a készüléket egy nem ki/bekapcsoló gombbal, mint inkább ravasszal lehet működésbe hozni, abban a pillanatban, hogy elindítjuk a porszívót, a motor is beindul, és a másodperc törtrésze alatt üzemi sebességre gyorsul.

 

A fejlesztés nem állt meg magánál a készüléknél, a tisztítófejeket és a kiegészítőket is továbbfejlesztették. A tisztítófejnél a kefehengerben egy erőteljes motor található. Ez fúrja bele a merev műanyag sörtéket a szőnyegbe, amik eltávolítják a mélyen lerakódott
port
és állatszőrt, míg a fejen található puha, antisztatikus szénszálas kefesorok a kemény padlókról szedik fel a finom port. A puha henger tisztítófej a kemény padlókról egyszerre távolítja el a nagyobb szennyeződéseket és a finom port. Egy nagyobb, puha plüss nejlon anyagú henger a nagyobb szennyeződéseket távolítja el, míg antisztatikus szénszálas kefesorok a finom port szedik fel. A henger belsejében egy ún. direct-drive motor található, amely lehetővé teszi, hogy a henger teljes szélességében tisztítson.


 

 

Jegyzet:

 

Dyson V10 digitális motor:

  • A Dyson több mint egy évtizede foglalkozik motortechnológiai kutatással és fejlesztéssel. 2009-ben a Dyson bevezette a Dyson V2 digitális motort, amely percenkénti 104 000-es fordulatszámon működött, és mindössze 150 g volt a súlya. Leszámolt a szénporral, és lehetővé tette a Dyson mérnökei számára, hogy könnyű és nagyteljesítményű vezeték nélkül porszívót készítsenek. A teljesítmény további újabb és újabb fejlesztései elvezettek a Dyson V6 és V8 digitális motorok kialakításához. Tavaly a Dyson 40 millió nagysebességű digitális motort gyártott le saját automatizált gyártósorain, és eddig 934 motorszabadalmat kapott meg világszinten.

  • Ennek a motornak a gyártásához a Dyson mérnökei vadonatúj, és teljes mértékben automatizált gyártási folyamatokat alakítottak ki a Dyson modern gyártólétesítményeiben Szingapúrban és a Fülöp-szigeteken. Dyson digitális motorjainkat hat gyártósoron 300 önálló robot szereli össze. A háromdimenziós látással felszerelt robotok látják és értelmezik a gyártósor eseményeit, és mindössze 12 másodperc alatt intelligensen behuzalozzák a motort, miközben a minőséget is ellenőrzik.

 

A motortechnológia története:

 

Váltóáramú motorok

Dyson V2 digitális motor

Dyson V8 digitális motor

Dyson V10 digitális motor

730W

255 légwatt

41 000 fordulat/perc

800 g

200W

85 légwatt

104 000 fordulat/perc

150 g

425/495W

200/240 légwatt

108 000 fordulat/perc

225 g

525W

290 légwatt

125 000 fordulat/perc

125 g

A váltóáramú motorok nagyok és nem hatékonyak.

A Dyson V2 digitális motornál nincsenek kefék; nagysebességű váltakozó digitális kapcsolással működik.

A Dyson V8 digitális motor sebességszabályzó algoritmusokat használ. Négy pólus és 0,3 mm-es szénszálas perselyek segítségével kétszer akkora energiát fejleszt. Ez nagyobb sebességet tesz lehetővé, és egy másodperc alatt 0-ról 108 000-es percenkénti fordulatszámra gyorsítja a motort.

A Dyson digitális motor következő generációja, a V10.

 

A felépítés evolúciója:

Az elmúlt tíz évben a vállalat létrehozott motortechnológia ugrásszerű fejlődése lehetővé tette a Dyson mérnökei számára, hogy teljes mértékben átalakítsák a porszívók felépítését.

 

DC07

DC75

DC30

Dyson V8

       
Az USA-ban először piacra dobott Dyson porszívó még hagyományos felépítésű váltóáramú motort alkalmazott.

A legújabb Dyson állóporszívó egy sor váltóáramú motort használ.

A DC30 volt az első olyan kézi porszívó 2009-ben, amelyet Dyson V2 digitális motor hajtott meg.

A Dyson V8 porszívót Dyson V8 motor hajtja. Eddig ez a Dyson leggyorsabban fogyó vezeték nélküli porszívója.

 

A Dyson Cyclone V10TM porszívó:

  • Mélytisztítást tesz lehetővé szőnyegen: A nagy szívóerő és a torziós meghajtású motoros fej mélyen a szőnyeg szálai közé hatol, eltávolítja az ott lerakódott port és felszívja az állatszőrt.

  • A nagyobb szennyeződéseket és a finom port egyaránt felszívja a kemény padlóról.A nagy szívóerő és a puha henger tisztítófej a kemény padlókról a nagyobb szennyeződéseket és a finom port egyaránt eltávolítja.

  • Kézi porszívóvá alakítható.Gyorsan és egyszerűen kézi porszívóvá alakítható lépcsők, autó vagy kanapé tisztításához.

  • Ergonomikus kiegyensúlyozás magasan található helyek takarításához.Könnyű és jól kiegyensúlyozott a padlótól a plafonig terjedő takarításhoz. Jól használható a magasban, egészen lent és a kettő között.

  • A teljes gépre kiterjedő szűrés az akár 0,3 mikron méretű szemcsék 99,97%-át is felfogja.Kiszűri a port és az allergéneket, és tisztább levegőt bocsájt ki.

  • Akár 60 percnyi egyenletesen magas teljesítmény. A 7 cellás lítium-ion akkumulátorok súlytöbblet nélkül biztosítanak több tápellátást. Akár 60 percnyi folyamatos működés.

  • Higiénikus, irányzott porürítés.A port és a koszt higiénikusan üríti – a szemetesbe üríti, nem a padlóra.

  • Akusztikai felépítés.A motorba épített akusztikus terelőlapok javítják a légáramot, és ezzel csökkentik a zajt is.

 

Technológia és fejlesztés a Dysonnál:

  • Valódi otthonokra tervezték: A tervezéstől az anyagválasztáson át az értékesítést követő szolgáltatásokig a vállalat filozófiája az, hogy valódi otthonokra tervezzék őket, nem laboratóriumokra. A prototípusokat többhónapos szigorú tesztelésnek vetik alá. A mérnökök 500 000 órát töltöttek a készülék tesztelésével, és a terméket több mint 5 000 alkalommal ejtették le, hogy meggyőződjenek strapabírásáról.

  • Dyson ciklonok: James Dyson megoldását a porzsák eltömődésére egy fűrésztelep hatalmas porleválasztója ihlette. Ez egy olyan szűrő, amely akadály vagy membrán nélkül gyűjti össze a port. Az évek során a vállalat továbbfejlesztette a ciklontechnológiát, így a Dyson Cyclone V10 porszívó jelenleg a vállalat vezeték nélküli technológiájának a csúcsa.

  • Akkumulátor-fejlesztés: Az akkumulátor-technológia igen fontos része a Dyson jövőbeni fejlesztéseinek. 2016-ban a cég felvásárolta a Sakti3 akkumulátorgyártó vállalatot.

  • Akusztikai felépítés: A cég mérnökei jelentős akusztikai fejlesztéseket végeztek a Dyson Cyclone V10TM porszívó kialakításakor, a szívóerő csökkentése nélkül. A Dyson V10 digitális motor köré helyezett hangszigetelő filcréteg elnyeli a rezgéseket, és csillapítja a zajt. Ráadásul a motor háza szabályozza a motor körüli légáramlat útját, és így csökkenti a turbulenciát.

  • Tisztítófejek:A Dyson V10 Absolute porszívó a kisméretű motorizált fej, a kombinált fej és a résszívó mellett a torziós meghajtású tisztítófejet és a puha henger tisztítófejet is tartalmazza.