Autó
sulaki - 2017-06-27
A Toyota közös kutatási projektet indított a Globális Motorsport Biztonsági Intézettel
A Toyota négy éves közös kutatási projektet indított a Globális Motorsport Biztonsági Intézettel a japán gyártó által megalkotott Teljesen Emberi Modell a Biztonságért (THUMS) nevű eszköz alkalmazásával, hogy fokozzák az autóversenyzés biztonságát.
Az autóinak legendás megbízhatóságáról, elnyűhetetlenségéről biztonságáról és alacsony fenntartási költségeiről, valamint környezetbarát hibrid meghajtásáról ismert, ám a jövő innovációi legkeményebb tesztüzemének is tekintett motorsportokban is élen járó Toyota és Lexus által kezdeményezett közös kutatási program során nem csupán a zárt pályaversenyautók, hanem a rallyautók ütközésbiztonságát is vizsgálják, és ezen belül az ülésszerkezetek kialakítása és a biztonsági övek elhelyezése is kutatás tárgya lesz. A Globális Motorsport Biztonsági Intézet, amely a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), a világszintű motorsport irányító testület biztonsági kutató partnere, abban bízik, hogy az eredmények alapján olyan intézkedések születhetnek, amelyek modernizálhatják a motorsportok szabályrendszerét, biztonságosabbá téve ezzel a versenyautókat.
Igaz ugyan, hogy a járművek töréstesztjeinél széles körben használnak tesztbábukat, ám ezek nem alkalmasak annak praktikus és részletes elemzésére, hogyan hat az ütközés az agyra, a belső szervekre és a test néhány más részére. A Toyota és a Toyota Központi Kutató-Fejlesztő Laboratórium Inc. ezért fejlesztette ki még 2000-ben a THUMS-t, amely jól használható a számítógépes szimulációhoz és tényleges állapot kielemzéséhez, valósághűen ábrázolva az esetleges belső sérüléseket és a különböző testrészek sérüléseit. A Toyota 2007 óta már nemcsak közúti modelljeinek fejlesztéséhez, hanem a motorsport-sérülések elemzéséhez a THUMS-t használja. A FIA és a NASCAR felkérésére ezt az eszközt alkalmazták arra is, hogy azonosítsák a lassítással járó G-erőket, valamint az ütközések erejének hatását a gerincre és a belső szervekre – mivel az autóversenyzők üléspozíciója kifejezetten speciális, és szükségesnek tűnt egy kifejezetten erre a helyzetre alkalmazható vizsgálati módszer kidolgozása.
„A THUMS esetében azon ritka eset valósult meg, amikor nem egy a motorsport tevékenység során kifejlesztett, és ott bizonyított innovatív technológia kerül át idővel a közúti autókba, hanem pont fordítva: a közúti autók legmagasabb szintű biztonsági tesztelése során páratlan eredményeket hozó technológia talált utat a motorsport világának élvonalába. A Toyota büszke arra, hogy a világ legnagyobb és leginnovatívabbnak tartott autógyártójaként évente mintegy 10 millió ügyfele számára kínál kimagaslóan biztonságos autókat, és az azok tesztelése során bizonyított technológiák immáron a teljes autósport biztonságosabbá tételét is szolgálják majd.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.
Az autóinak legendás megbízhatóságáról, elnyűhetetlenségéről biztonságáról és alacsony fenntartási költségeiről, valamint környezetbarát hibrid meghajtásáról ismert, ám a jövő innovációi legkeményebb tesztüzemének is tekintett motorsportokban is élen járó Toyota és Lexus által kezdeményezett közös kutatási program során nem csupán a zárt pályaversenyautók, hanem a rallyautók ütközésbiztonságát is vizsgálják, és ezen belül az ülésszerkezetek kialakítása és a biztonsági övek elhelyezése is kutatás tárgya lesz. A Globális Motorsport Biztonsági Intézet, amely a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), a világszintű motorsport irányító testület biztonsági kutató partnere, abban bízik, hogy az eredmények alapján olyan intézkedések születhetnek, amelyek modernizálhatják a motorsportok szabályrendszerét, biztonságosabbá téve ezzel a versenyautókat.
Igaz ugyan, hogy a járművek töréstesztjeinél széles körben használnak tesztbábukat, ám ezek nem alkalmasak annak praktikus és részletes elemzésére, hogyan hat az ütközés az agyra, a belső szervekre és a test néhány más részére. A Toyota és a Toyota Központi Kutató-Fejlesztő Laboratórium Inc. ezért fejlesztette ki még 2000-ben a THUMS-t, amely jól használható a számítógépes szimulációhoz és tényleges állapot kielemzéséhez, valósághűen ábrázolva az esetleges belső sérüléseket és a különböző testrészek sérüléseit. A Toyota 2007 óta már nemcsak közúti modelljeinek fejlesztéséhez, hanem a motorsport-sérülések elemzéséhez a THUMS-t használja. A FIA és a NASCAR felkérésére ezt az eszközt alkalmazták arra is, hogy azonosítsák a lassítással járó G-erőket, valamint az ütközések erejének hatását a gerincre és a belső szervekre – mivel az autóversenyzők üléspozíciója kifejezetten speciális, és szükségesnek tűnt egy kifejezetten erre a helyzetre alkalmazható vizsgálati módszer kidolgozása.
„A THUMS esetében azon ritka eset valósult meg, amikor nem egy a motorsport tevékenység során kifejlesztett, és ott bizonyított innovatív technológia kerül át idővel a közúti autókba, hanem pont fordítva: a közúti autók legmagasabb szintű biztonsági tesztelése során páratlan eredményeket hozó technológia talált utat a motorsport világának élvonalába. A Toyota büszke arra, hogy a világ legnagyobb és leginnovatívabbnak tartott autógyártójaként évente mintegy 10 millió ügyfele számára kínál kimagaslóan biztonságos autókat, és az azok tesztelése során bizonyított technológiák immáron a teljes autósport biztonságosabbá tételét is szolgálják majd.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.