Autó
sulaki - 2017-06-20
Új Guiness csúcs
ambíció
főnév
1. valami elérésére irányuló erős vágy
Az ’ambíció’ kifejezés alighanem az Oxford szótár egyik legerőteljesebb szava. Az ambíciót gyakran a törekvés forrásaként, a siker alapjaként emlegetik. Az emberi lét egyik fontos vonása, hogy magunkat ösztönözve új magasságok, új távolságok, új szintek elérésére törekszünk.
A világ legnagyobb autógyártója, a Lexus prémium márkát is jegyző, környezetbarát hibrid modelljeiről ismert, az iparági innovációk és forradalmi műszaki megoldások terén is élen járó Toyota rendkívüli motorsport örökségre tekinthet vissza: a modelljeinek megbízhatóságáról, elnyűhetetlenségéről elhíresült japán autógyártó az autósportra, mint a jövőbemutató fejlesztések legkeményebb körülmények közötti tesztelésének lehetőségére tekint. Ezt a nem mindennapi örökséget a világelső autógyártó a versenypályákon épp úgy ápolja (legyen szó a Rally Világbajnokságon legközelebb Lengyelországban versenybe szálló Yaris WRC-ről, a FIA Hosszútávú világbajnokság Le Mans-i futamán épp e hétvégén a győzelemért küzdő TS050 HYBRID versenygépről, vagy épp a Nemzetközi GT Open Bajnokságot éppen vezető, legközelebb a Hungaroringen magát megmérető Lexus RC F GT3-ról), mint az országúton: elég ha csak a hamarosan érkező Yaris GRMN-re vagy Lexus LC-re, netalán az autós szakma által egyöntetűen az egyik legélvezetesebb sportkupénak tartott GT86-ra gondolunk. Ez utóbbi modell ihlette meg az egyik legismertebb dél-afrikai autós újságírót, és a Toyota Dél-Afrika csapatát.
AZ ÖTLET
Amikor a The Star Motoring újságírójában, Jesse Adamsben megfogalmazódott az ambiciózus cél, hogy megdönti a leghosszabb driftelés Guinness világrekordját, a Toyota Dél-Afrika azonnal érdeklődni kezdett a dolog iránt, hiszen ez remek alkalmat kínált a nemrégiben felfrissített Toyota 86 ’megvillantására’. A Toyota 86 az elsőtől az utolsó csavarjáig a vezető autójának készült, olyan teljesítménnyel és irányíthatósággal, ami kiváló ’mosoly/kilométer’ arányt garantál. „Veleszületett örömautó-karakterével a 86-os modell tökéletes drift-gépnek számít. Alacsony tömegközéppontja, klasszikus orrmotoros-hátsókerékhajtású felépítése és remek futóműve kiváló sportkocsivá avatja a 86-ost,” vélekedett Glenn Crompton, a Toyota South Africa marketingért felelős alelnöke. Szinte képtelenségnek tűnt túlszárnyalni a korábbi, 144,126 kilométeres rekordot, amit a német Harald Müller 2014-ben állított fel Törökországban egy Toyota 86-ossal – ám a dél-afrikai csapat 2017. június 12-én mégis sikerrel járt. A kísérletre a Gerotek tesztpálya félig nedves aszfaltján került sor; a zárt pályát kívül-belül korlátok határolják. Az érvényes rekord előfeltétele, hogy a hajtott kerekeknek mindvégig – még irányváltás közben is – forgásban kell maradniuk. Ha a hajtott kerekek csak egy pillanatra is megállnak, a rekordkísérlet érvénytelen, és a pilótának az elejéről kell újrakezdenie az egészet.
A TESZT
A Pretoriától nyugatra található Gerotek pályán gyűlt össze a csapat. Több hónapnyi tervezés, kutatás és logisztika után most kellett kiderülnie, hogy egyáltalán lehetséges-e elérni a kitűzött célt. A kísérlet reggel 09:07 órakor vette kezdetét, amikor Adams kigördült az aszfaltra. Egyik kör jött a másik után, egyik óra telt a másik után, miközben az időmérők és a hivatalos megfigyelők megállás nélkül mérték az időt, számolták a leautózott köröket, és persze gondosan ellenőrizték a kerekek folyamatos pörgését és az irányváltásokat. A hivatásos és nagy szakértelemmel bíró zsűriben olyan neves személyiségek ültek, mint Mike Skelton, a SupaDrift igazgatója, Chad Luckhoff, a SupaDrift versenybírója és ismert motorsport-kommentátor, Jim McFarlane, a SupaDrift versenyzője és promótere, Lawrence Minnie, a SupaDrift nemzeti versenybírója, valamint az MSA-minősítésű Jackie Schreiber és Tony Taylor, akik mindketten komoly időmérő gyakorlattal rendelkeznek. Az egész csapat tapsviharban tört ki, amikor Jesse Adams túljutott a 800. körön, megdöntve ezzel az addigi rekordot. Ettől kezdve már csak azon kellett dolgoznia, hogy minél nagyobb távolsággal szárnyalja túl Müller teljesítményét.
AZ EREDMÉNY
Öt óra és negyvenhat perc múltán a körszámláló a 999-es állásról 000-ra fordult át, jelezve, hogy a pilóta immár 1000 kört autózott. A csapat diadalittas éljenzéssel rohant a kimerült Adamshez, hogy gratuláljanak teljesítményéhez. A Toyota 86 hivatalosan 168,502 kilométeren át száguldott; egy kör átlagosan 177 méternek felelt meg. Az átlagsebesség 29 km/óra volt, vagyis egy kört 21,8 másodperc alatt tett meg az autó. A bírák mindössze 48 kört nyilvánítottak érvénytelennek, így a teljesített körök hivatalos száma végül 952 lett. A korábbi rekordot komoly távolsággal, 24,376 kilométerrel sikerült túlszárnyalni. A fenti eredményt két, egymástól függetlenül működő GPS-alapú VBOX adatgyűjtő rendszer is hitelesítette, folyamatosan rögzítve az időt, a távolságot, a menetirányt, sőt még a tengerszint feletti magasságot is, és a technikát szinkronizált video- és hangfelvétel tette teljessé. A digitálisan mért adatokat összevetették az ’analóg’ mérésekkel, vagyis az időmérők és a megfigyelők által rögzített értékekkel. Az adatokat elküldték a Guinness Világrekordok számára hivatalos ellenőrzésre, bár nyilvánvaló, hogy az eredmény messze felülmúlja a minimális elvárásokat.
AZ AUTÓ
A rekordkísérlethez használt Toyota 86 egy sorozatgyártású modell volt, amelyen semmilyen változtatás nem történt, eltekintve attól, hogy a pótkerék helyére egy kiegészítő benzintartályt szereltek. A művészi szintű gépészet mesterművét a Toyota Motorsport South Africa központjában, Hallspeedben tervezték és gyártották.
A 86-os megbízhatóságát és strapabírását mi sem bizonyítja jobban, hogy a nevezetes nap végén Jesse Adams ezzel az autóval vezetett haza.
KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS
A Dél-Afrika és Jesse Adams nevében szeretnénk köszönetet mondani partnereinknek, akik hozzájárultak a sikerhez:
főnév
1. valami elérésére irányuló erős vágy
Az ’ambíció’ kifejezés alighanem az Oxford szótár egyik legerőteljesebb szava. Az ambíciót gyakran a törekvés forrásaként, a siker alapjaként emlegetik. Az emberi lét egyik fontos vonása, hogy magunkat ösztönözve új magasságok, új távolságok, új szintek elérésére törekszünk.
A világ legnagyobb autógyártója, a Lexus prémium márkát is jegyző, környezetbarát hibrid modelljeiről ismert, az iparági innovációk és forradalmi műszaki megoldások terén is élen járó Toyota rendkívüli motorsport örökségre tekinthet vissza: a modelljeinek megbízhatóságáról, elnyűhetetlenségéről elhíresült japán autógyártó az autósportra, mint a jövőbemutató fejlesztések legkeményebb körülmények közötti tesztelésének lehetőségére tekint. Ezt a nem mindennapi örökséget a világelső autógyártó a versenypályákon épp úgy ápolja (legyen szó a Rally Világbajnokságon legközelebb Lengyelországban versenybe szálló Yaris WRC-ről, a FIA Hosszútávú világbajnokság Le Mans-i futamán épp e hétvégén a győzelemért küzdő TS050 HYBRID versenygépről, vagy épp a Nemzetközi GT Open Bajnokságot éppen vezető, legközelebb a Hungaroringen magát megmérető Lexus RC F GT3-ról), mint az országúton: elég ha csak a hamarosan érkező Yaris GRMN-re vagy Lexus LC-re, netalán az autós szakma által egyöntetűen az egyik legélvezetesebb sportkupénak tartott GT86-ra gondolunk. Ez utóbbi modell ihlette meg az egyik legismertebb dél-afrikai autós újságírót, és a Toyota Dél-Afrika csapatát.
AZ ÖTLET
Amikor a The Star Motoring újságírójában, Jesse Adamsben megfogalmazódott az ambiciózus cél, hogy megdönti a leghosszabb driftelés Guinness világrekordját, a Toyota Dél-Afrika azonnal érdeklődni kezdett a dolog iránt, hiszen ez remek alkalmat kínált a nemrégiben felfrissített Toyota 86 ’megvillantására’. A Toyota 86 az elsőtől az utolsó csavarjáig a vezető autójának készült, olyan teljesítménnyel és irányíthatósággal, ami kiváló ’mosoly/kilométer’ arányt garantál. „Veleszületett örömautó-karakterével a 86-os modell tökéletes drift-gépnek számít. Alacsony tömegközéppontja, klasszikus orrmotoros-hátsókerékhajtású felépítése és remek futóműve kiváló sportkocsivá avatja a 86-ost,” vélekedett Glenn Crompton, a Toyota South Africa marketingért felelős alelnöke. Szinte képtelenségnek tűnt túlszárnyalni a korábbi, 144,126 kilométeres rekordot, amit a német Harald Müller 2014-ben állított fel Törökországban egy Toyota 86-ossal – ám a dél-afrikai csapat 2017. június 12-én mégis sikerrel járt. A kísérletre a Gerotek tesztpálya félig nedves aszfaltján került sor; a zárt pályát kívül-belül korlátok határolják. Az érvényes rekord előfeltétele, hogy a hajtott kerekeknek mindvégig – még irányváltás közben is – forgásban kell maradniuk. Ha a hajtott kerekek csak egy pillanatra is megállnak, a rekordkísérlet érvénytelen, és a pilótának az elejéről kell újrakezdenie az egészet.
A TESZT
A Pretoriától nyugatra található Gerotek pályán gyűlt össze a csapat. Több hónapnyi tervezés, kutatás és logisztika után most kellett kiderülnie, hogy egyáltalán lehetséges-e elérni a kitűzött célt. A kísérlet reggel 09:07 órakor vette kezdetét, amikor Adams kigördült az aszfaltra. Egyik kör jött a másik után, egyik óra telt a másik után, miközben az időmérők és a hivatalos megfigyelők megállás nélkül mérték az időt, számolták a leautózott köröket, és persze gondosan ellenőrizték a kerekek folyamatos pörgését és az irányváltásokat. A hivatásos és nagy szakértelemmel bíró zsűriben olyan neves személyiségek ültek, mint Mike Skelton, a SupaDrift igazgatója, Chad Luckhoff, a SupaDrift versenybírója és ismert motorsport-kommentátor, Jim McFarlane, a SupaDrift versenyzője és promótere, Lawrence Minnie, a SupaDrift nemzeti versenybírója, valamint az MSA-minősítésű Jackie Schreiber és Tony Taylor, akik mindketten komoly időmérő gyakorlattal rendelkeznek. Az egész csapat tapsviharban tört ki, amikor Jesse Adams túljutott a 800. körön, megdöntve ezzel az addigi rekordot. Ettől kezdve már csak azon kellett dolgoznia, hogy minél nagyobb távolsággal szárnyalja túl Müller teljesítményét.
AZ EREDMÉNY
Öt óra és negyvenhat perc múltán a körszámláló a 999-es állásról 000-ra fordult át, jelezve, hogy a pilóta immár 1000 kört autózott. A csapat diadalittas éljenzéssel rohant a kimerült Adamshez, hogy gratuláljanak teljesítményéhez. A Toyota 86 hivatalosan 168,502 kilométeren át száguldott; egy kör átlagosan 177 méternek felelt meg. Az átlagsebesség 29 km/óra volt, vagyis egy kört 21,8 másodperc alatt tett meg az autó. A bírák mindössze 48 kört nyilvánítottak érvénytelennek, így a teljesített körök hivatalos száma végül 952 lett. A korábbi rekordot komoly távolsággal, 24,376 kilométerrel sikerült túlszárnyalni. A fenti eredményt két, egymástól függetlenül működő GPS-alapú VBOX adatgyűjtő rendszer is hitelesítette, folyamatosan rögzítve az időt, a távolságot, a menetirányt, sőt még a tengerszint feletti magasságot is, és a technikát szinkronizált video- és hangfelvétel tette teljessé. A digitálisan mért adatokat összevetették az ’analóg’ mérésekkel, vagyis az időmérők és a megfigyelők által rögzített értékekkel. Az adatokat elküldték a Guinness Világrekordok számára hivatalos ellenőrzésre, bár nyilvánvaló, hogy az eredmény messze felülmúlja a minimális elvárásokat.
AZ AUTÓ
A rekordkísérlethez használt Toyota 86 egy sorozatgyártású modell volt, amelyen semmilyen változtatás nem történt, eltekintve attól, hogy a pótkerék helyére egy kiegészítő benzintartályt szereltek. A művészi szintű gépészet mesterművét a Toyota Motorsport South Africa központjában, Hallspeedben tervezték és gyártották.
A 86-os megbízhatóságát és strapabírását mi sem bizonyítja jobban, hogy a nevezetes nap végén Jesse Adams ezzel az autóval vezetett haza.
KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS
A Dél-Afrika és Jesse Adams nevében szeretnénk köszönetet mondani partnereinknek, akik hozzájárultak a sikerhez:
- Stigworx (autóversenyző-képzés): a projekt levezényléséért és az adatrögzítésért
- Hallspeed (Toyota Motorsport): a kiegészítő benzintartályért és a támogatásért
- ATS Motorsport Supplies: az OMP pilótaöltözékért és a biztonsági berendezésért
- Hearing Protection & Communication: a Peltor kétirányú rádiókapcsolatért, ami lehetővé tette a kommunikációt a csapat és a pilóta között
- Gerotek tesztpálya: a helyszínért és a támogatásért
- valamint a hivatalos megfigyelőknek és az időmérőknek