Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
sulaki - 2017-06-02

Az aktív és passzív biztonsági rendszerek lehetséges integrálása, fejlett ütközés előtti szenzorok alkalmazása az ütközésvédelem fejlesztésére

A Toyota megsokszorozza az önvezető és egymással kommunikáló autók fejlesztése terén tett erőfeszítéseit: az iparági vezető szerepet betöltő japán vállalat öt éves, 35 millió dolláros kutatási programot indít a jövő mobilitásának biztonságos bevezetésére. Ennek érdekében a Toyota Együttműködési Kutatási Központja (CSRC) összegzi fennállása első öt évének sikereit az autóipari biztonsági kutatások terén: 2011-es megalapítása óta a szervezet 44 kutatási projektet végzett el 23 partnerintézet segítségével, jelentős mértékben hozzájárulva az autók biztonságának fejlesztéséhez.

 

A környezetbarát hibrid és az arra épülő abszolút zöld hidrogén üzemanyagcellás technológia fejlesztése területén élen járó Toyota, és prémium márkája, a Lexus az aktív biztonsági rendszerek és konnektivitási megoldások terén is az iparág egyik vezető innovátorának számít. Mindebből a mostani Toyota és Lexus modellek tulajdonosai is profitálhatnak a két márka modelljeihez kínált Toyota Safety Sense és Lexus Safety Sense csomagok révén, amelyek olyan aktív biztonsági rendszereket foglalnak magukba, mint például az Ütközés Előtti Biztonsági Rendszer, a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer, az Automatikus Távfény, az Útjelzőtábla-felismerés, a Gyalogos-felismerő funkcióval kiegészített Ütközés Előtti Biztonsági Rendszer vagy épp az Adaptív Sebességtartó Automatika.

Az itt megszerzett tapasztalatokra építve a Toyota Együttműködési Kutatási Központja (CSRC) hivatalosan is ismertette kutatási tevékenységeinek újabb fázisát: a CSRC Next nevű program azokra a kihívásokra és lehetőségekre összpontosít, amelyek az előttünk álló évtized során felmerülhetnek az önvezető és egymással kommunikáló járműtechnológiákkal kapcsolatban. A CSRC Next programról először 2014-ben esett szó, mint olyan projektről, amely 2021-ig 35 millió dolláros költségvetéssel működik majd, támogatva a jövő mobilitásának biztonságos bevezetését. A projektek négy kutatási területet ölelnek fel:

  • Az aktív és passzív biztonsági rendszerek lehetséges integrálása, fejlett ütközés előtti szenzorok alkalmazása az ütközésvédelem fejlesztésére;
  • A fejlett technológiájú autók használatához szükséges ismeretek modellezése az egyének és a társadalom számára a járművek használati értékének fokozására és az autóvezető/jármű kapcsolat megerősítésére;
  • A vezető pillanatnyi egészségi állapotfelmérésének tanulmányozása, a mobilitás javítása fiziológiai és egészségügyi mérőszámok alapján;
  • Big data adatelemzés és biztonsági elemző technikák alkalmazásával olyan algoritmusok és eszközök kifejlesztése, amelyekkel tanulmányozhatók a vezetési adatok.
„A CSRC Next beindítása világosan jelzi, hogy a Toyota tisztában van vele, mennyire fontos az emberek és a fejlett technológiák interakciója. Ezek a rendkívül modern rendszerek radikálisan átformálják a közlekedésről kialakított képünket, sajátságos kapcsolatot építve fel a vezető, az utasok és a jármű között, akik egy közös csapat tagjaiként működnek együtt a magasabb fokú biztonság és kényelem érdekében. Izgatottan várjuk biztonsági kutatásaink folytatását, hogy továbbra is hatékonyan támogathassuk a jövő autóinak szélesebb körű elterjedését és biztonságuk fejlődését.”- fogalmaz Chuck Gulash, a CSRC igazgatója.

 

A CSRC Next kutatási portfóliójában 8 projekt szerepel, amelyekben 6 iskola működik közre. Jó példa erre, hogy a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) AgeLab részlege is részt vesz az önjáró autók új technológiáinak fejlesztésében, amelyek érzékelik és azonosítják a jármű környezetében feltűnő objektumokat, és amelyek képesek értelmezni a szociális interakciókat a forgalomban. A Virgina Tech egyetem pedig azt kutatja, milyen problémák merülhetnek fel az összes aktív és passzív biztonsági rendszert egyesítő Integrált Biztonsági Rendszerek (ISS) jövőbeli bevezetése során. A CSRC a Toyota Kutatóintézettel (TRI) és a Toyota Connected intézettel (TC) is együttműködik. A CSRC kutatásának révén felgyorsítható az önjáró autótechnológiák fejlesztésének üteme, és feltárhatók a jövő mobilitása és a jövőbeli társadalmi trendek közti bonyolult összefüggések.

A kezdetekben a CSRC Next program a központ első öt évének autóbiztonsági kutatásaira támaszkodik, amelyeknek főbb területei az Emberi Tényező, az Aktív és Passzív járműbiztonsági technológiák, valamint az Adatelemzés és Eszközfejlesztés voltak. 2011-es megalapítása óta a CSRC az autóiparban egyedülálló küldetéssel működött: vezető észak-amerikai egyetemekkel, kórházakkal és kutatóintézetekkel dolgozott együtt olyan projekteken, amelyek célja a közlekedési balestek számának csökkentése volt, valamint az eredmények megosztása a közösséggel, hogy az mindannyiunk javát szolgálja. Ebben az időszakban a CSRC 44 projektet indított és vitt végig 23 egyetem együttműködésével, több mint 200 tanulmányt publikált, és különféle ipari konferenciákon tartott előadásokat. És miközben a CSRC kutatásai hozzájárultak a Toyoták biztonságának javításához – például azzal, hogy tökéletesítették számítógépes törésteszt-szimulációk hatékonyságát és a fejlett vezetősegítő rendszerek finomítását –, a hatásuk sokkal szélesebb területen is érvényesült. A kutatási eredmények az Autóipari Mérnökök Egyesületéhez (SAE) hasonló nemzetközi testületek munkáját is segítették.

Emellett a CSRC projektjei abban is hasznos segítséget jelentettek, hogy az autók biztonsága az egész iparágban magasabb szintre lépett; az intézet többek közt azt is kutatta, milyen szerepet játszik az emberi tényező az autók biztonságában, hogy milyen valós hatást fejtenek ki az aktív és passzív biztonsági rendszerek, vagy hogyan járulhat hozzá a közlekedésbiztonsági adatok gyűjtése az új, hatékonyabb adatelemző eszközök kifejlesztéséhez. A CSRC-kutatások egyik fontos eredménye a sürgősségi ellátás területén jelentkezett. A Michigani Egyetem Sürgősségi Orvostudományi Intézetének Integrált Kutatási Központja tanulmányozta azt a járművekben is használható, zajtűrő számítógépes technológiát, amely több súlyos szívprobléma, például a miokardiális infarktus és a miokardiális isémia megbízható észlelésére és előrejelzésére szolgál. A CSRC Next program keretében a kórházakban és a járművekben begyűjtött EKG-adatokat arra használják majd, hogy gépi tanulási modelleket alkotva belőlük hatékonyan megelőzhetők legyenek a vezetés közben előforduló szívelégtelenségek. Egy másik, a Nebraskai Orvostudományi Egyetemmel közösen készített tanulmány azokat a rendszereket vizsgálta, amelyek valós időben figyelték az inzulinfüggő cukorbetegségben szenvedő autóvezetőket glükózszintjét. A projekt célja annak megállapítása volt, hogy a fiziológiai és vezetési adatok kombinálásával meghatározható-e a vércukor szintje és mintázata, ami hatással lehet a cukorbeteg autóvezetők viselkedési mintáira és biztonságára.

 

“A CSRC missziója egybecseng a Toyota hitvallásával, amely szerint a jó ötletek megosztásából jó dolgok születnek.” – teszi hozzá Gulash. “Nagyon büszkék vagyunk az elmúlt öt évben elért eredményeinkre, amelyek nagy mértékben hozzájárultak az autók biztonságának fejlődéséhez, akárcsak arra, hogy lehetőségünk nyílt az észak-amerikai egyetemek és a kutatók új generációinak támogatására. Ez komoly siker, amire magabiztosan alapozhatunk a CSRC Next program elindításakor.

 

 

 

 

A társadalom legfontosabb mobilitási problémáinak megoldására a Toyota és a Lexus közösségi, polgári, tudományos és kormányzati szervezetekkel működik együtt. A vállalat megosztja erőforrásait és kiterjedt ismereteit, hogy non-profit szervezeteket támogasson, így azok még több embernek nyújthatnak segítséget abban, hogy még több helyre eljussanak.