Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Szerver/Üzlet
Sulaki - 2017-03-30

A növekvő munkaerőhiány és a gyorsan változó piaci igények hatására egyre több az innovatív oktatási projekt és szervezet

A növekvő munkaerőhiány és a gyorsan változó piaci igények hatására egyre több az innovatív oktatási projekt és szervezet. Ezek egy része általános kompetenciákat fejleszt, más esetekben kifejezetten speciális készségeket erősítenek. Közös bennük, hogy egyre nagyobb szerepet kapnak a hazai tehetséggondozásban, tanulóik közül pedig sokan érnek el nemzetközi sikereket.

Számos példát találunk a hagyományos iskolai kereteken túlmutató oktatási koncepciókra, kezdve a csaknem 100 éves Waldorf-iskoláktól egészen a világhírű magyar fejlesztésű Pikler-módszerig. A komplex pedagógiai irányzatok mellett a munkaerőpiacon egyre erősödik az igény a gyakorlatorientált speciális képzésekre, amelyek során a fiatalok nem csak elméleti tudást, hanem a valós kihívásoknak megfelelő gyakorlatot, valamint úgynevezett soft skilleket (mint például kommunikációs- vagy szervezőkészség) szereznek. Az elmúlt években számos hiánypótló kezdeményezéssel találkozhattunk a fenti igényekre válaszul. Érdekesség, hogy a legtöbb képzési program mögött az üzleti életben sikeres emberek is állnak, nem csak pedagógusok.

Ezek közül egy a Budapest School, ahol a 3 és 10 év közötti gyerekek elsősorban a boldog és élethez szükséges kritikai gondolkodást, világra való nyitottságot és társadalmi érzékenységet tanulják el – azaz egyfajta gondolkodásmódot. Mindezt egy olyan oktatási rendszerben, ahol a csapatmunka és a kihívást kereső gondolkodásmód is központi szerepet játszik. Az alapítók között megtaláljuk Halácsy Pétert, a Prezi társalapítóját, aki elmondta, vállalatvezetői tapasztalatai alapján a hagyományos oktatási intézmények ritkán tudnak lépést tartani a cégek igényeivel. Éppen ezért a vállalatok egyre inkább átveszik a tehetségek képzésének feladatát. „Azok a fiatalok, akik részt vesznek a képzésünkben, olyan problémamegoldó szemlélet sajátítanak el, amely később nagy érték a cégeknél. Azt, hogy a projektünk eredményes-e, a lehető legegyszerűbb módon mérjük: megkérdezzük a résztvevő gyerekeket, Az, hogy partnerként kezeljük őket, egy fontos pillére a rendszerünknek” – egészítette ki a fentieket Péter.

Egy másik sikeres kezdeményezés, a Skool projekt szintén hiánypótló innovációként jelent meg a hazai piacon. A különböző tematikájú műhelyek és kurzusok során 8 és 18 év közötti lányok ismerkedhetnek meg a technológia területével. Mindezt játékosan, az iskolai keretek közül kilépve IT vállalatoknál tehetik meg. A projekt azért egyedülálló, mert nem csak a fiatalok számára kínál izgalmas oktatási programokat, hanem több szinten is reflektál a munkaerőpiaci igényekre: azon felül, hogy az egyre aktuálisabb informatikai szakember-hiány leküzdésében segít, a nemek arányának javításával támogatja a szakma sokszínűbbé válását is. A projekt egyik alapítója, Koleszár Szilvi 10 évig dolgozott az egyik legsikeresebb magyar IT cégnél. „Vállalattól függően alakítjuk ki a kapcsolódási pontokat, így a lehető leghatékonyabban történik az együttműködés. Az elmúlt 10 év, amit a hazai tech szektorban töltöttem, nagyban hozzájárult ahhoz, hogy hamar megtaláljuk a közös nyelvet a partnercégeinkkel.” – nyilatkozta Szilvi.

A legtöbb innovatív oktatási kezdeményezés független az állami szektortól. Éppen ezért fontos, hogy megtalálják a támogatóikat. A támogatás egyik módja a mindenki által ismert adó 1 százalékos felajánlás. A Skool projekt kapcsán erről bővebben itt olvashatunk.