Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Szerver/Üzlet
Sulaki - 2017-03-14

A Vaterafutár felhasználói számára a határidőre történő szállítás fontosabb, mint az alacsony díjak

Az online kereskedelemben a megbízhatóság a legfontosabb szempont a szállítási mód kiválasztásakor – derül ki a Vatera legfrissebb felméréséből. Az online piactér ezúttal a Vaterafutár szolgáltatás felhasználóit kérdezte meg arról, hogy eladóként, illetve vásárlóként milyen szempontok alapján választanak szállítási módot online adásvételeikhez, milyen jellegű és értékű termékeket kézbesítését igénylik, illetve mennyire vannak megelégedve a különböző szolgáltatások színvonalával. A felmérésből az is kiderült, hogy a Vaterafutárral küldött csomagok közel felét (46%) nem a vaterás csomagfeladások, hanem más apróhirdetési oldalak, webshopok és Facebook adásvételi csoportok feladásai adják. Így a kutatás eredményei általában a magyar e-kereskedelemre vonatkozóan is mérvadóak lehetnek.

 

A megbízhatóság mindennél fontosabb

A februárban végzett online kérdőíves felmérésében részt vevő több mint 11 ezer válaszadó számára a megbízhatóság az elsődleges elvárás egy szállító partnerrel szemben, vagyis az ígért szállítási határidő betartása (4,61 pont az 5-ből). Ezt szorosan követi az alacsony ár (4,55), illetve az országos szintű lefedettség (4,44). Meglepő módon a gyorsaság csupán az ötödik fő szempont (4,28), ami ellentmond annak a nemzetközi trendnek, miszerint az online vásárlók a lehető legrövidebb, akár egy-két órán belüli szállítási határidőt igénylik, komoly kihívást okozva ezzel tengerentúli piaci szereplőknek.

 

A felmérés az eladók és a vásárlók válaszait külön-külön is értékelte. Ez alapján megállapítható, hogy előbbiek számára inkább a logisztikai szolgáltatások alacsony árfekvése a meghatározó (4,66), míg utóbbiak valamivel jobban értékelik, ha meghatározhatják, illetve módosíthatják a kiszállítás időpontját (4,26), valamint, ha változatos átvételi és fizetési módok közül választhatnak (4,14).

 

Így vaterafutározunk mi

A válaszadók 49 százaléka szerint a legjobb, ha a futárszolgálat házhoz jön a feladandó csomagért. Mintegy 32 százalékuk részesíti előnyben az átvételi ponton történő csomagfeladást, és mára már 19 százalékuk veszi igénybe erre a célra a különböző csomagautomatákat. A Vaterafutárt jellemzően havonta 1-2 alkalommal (41%), átlagosan 5.000-10.000 forint közötti értékű (34%), és egy szállítási címre többnyire egy terméket tartalmazó csomag (86%) feladására veszik igénybe. Ez a termék az esetek többségében műszaki cikk (26%), női-férfi ruházat (16%), gyerekruházat és -játék (12%) illetve könyv (11%).

 

Átlagon felüli elégedettség

A felmérés során a Vatera arra is kíváncsi volt, hogy a Vaterafutár jelenlegi felhasználói mennyire elégedettek a szolgáltatások színvonalával. Az összesen kilenc szempontot tartalmazó értékelés során a maximálisan adható ötből átlagosan 4,41 pontot osztottak ki a válaszadók, melyek közül a legmagasabb pontszámot a kézbesítés sebessége (4,5), a megbízhatóság (4,47) és az országos lefedettség (4,45) kapta.

 

Már nem divat a személyes átvétel

A Vatera statisztikái szerint a felhasználók egyre kevésbé ragaszkodnak a személyes átvételhez: bár a vásárlók közel negyede még mindig ezt a lehetőséget választja, az utóbbi egy évben 15 százalékról 22 százalékra emelkedett a „Vaterafutár előre utalással” szállítási módot választók aránya. Ez jól mutatja, hogy a felhasználók biztonságosnak ítélik meg a Vaterán történő vásárlást, ami többek között a jól működő eladói értékelési rendszernek, valamint a Biztonságos Vásárlás Program (BVP) keretében nyújtott 100.000 Ft-os pénzvisszafizetési garancia bevezetésének is köszönhető.

 

A Vaterafutár szolgáltatásain belül a legnépszerűbb átvételi mód egyértelműen a házhoz szállítás (42%), amely 2014 óta 15,3 százalékos növekedést tudott elérni, míg második helyen az átvevőpontok állnak. A Vatera partnereivel közösen az elmúlt években komoly erőfeszítéseket tett a csomagautomaták hazai népszerűsítésére, aminek köszönhetően a Vaterafutáron megtalálható a három legnagyobb ilyen jellegű szolgáltató (Foxpost, Webox, MPL). A csomagautomaták aránya így a különböző átvételi módokon belül 2014 és 2016 között 1,7 százalékról 13 százalékra emelkedett, mialatt az átvevőpontok aránya 71 százalékról 45 százalékra csökkent.

 

A Vaterafutár forgalma 2012 óta több mint húszszorosára nőtt, és szolgáltatási köre folyamatosan bővül rugalmas és változatos szállítási módokkal. Kevesen tudják, de az előnyeivel nem csupán a vaterázók élnek, hanem számos online kereskedő is. Sőt, a mostani felmérésünk szerint a felhasználók 46 százaléka más apróhirdetési oldalakon, Facebook adásvételi csoportokban, illetve saját webshopban értékesített termékek kiszállításához is a Vaterafutárt veszi igénybe. A Vaterafutár sikerének egyik titka, hogy jelentős mértékű csomagforgalmat koncentrál, ezért a szolgáltatókkal a piacinál esetenként lényegesen olcsóbb egyedi díjakat tudtunk kialkudni a felhasználók számára. Márciusban differenciáltuk a szolgáltatás árait, és a Vaterán értékesített termékekre egyre több szállítási mód esetében nyújtunk különösen kedvező díjakat” – foglalta össze Szanitter Áron, a Vatera ügyvezető igazgatója.