Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
Sulaki - 2017-03-07

    A tesztelés lelke Cellular Vehicle-to-Everything (C-V2X) technológia volt

 

Az Ericsson, az Orange és a PSA Group olyan fejlett technológiákat tesztelt, melyek a csatlakoztatott járművek terén, illetve az 5G technológia megvalósítása felé vezető úton jelentenek komoly előrelépést. A teszt bemutatóját először a barcelonai Mobil Világkongresszuson tekinthette meg a közönség.



 

A tesztelés lelke Cellular Vehicle-to-Everything (C-V2X) technológia volt, melynek célja, hogy a járműveket folyamatosan és minden közlekedésben résztvevő szereplőhöz hozzákapcsolja. A teszt kezdeti szakaszában a C-V2X technológia 5G felé vezető képességeit vizsgálták valós környezetben, két olyan felhasználási esetben, amelyek kifejezetten a csatlakoztatott járművekre vonatkoznak. Az első a „továbbított látómező” funkció két csatlakoztatott jármű például egy teherautó és a mögötte közlekedő személyautó között, a második pedig a „sürgősségi jármű elhaladása” funkció, melynek célja, hogy valós időben értesítsék a vezetőket, ha egy sürgősségi jármű van a közelben.

 

Ez a két felhasználási mód - mely jelenleg is tesztelés és fejlesztés alatt áll a kísérleti hálózatban - a hálózatalapú C-V2X jobb késleltetésének és a nagyobb átviteli sebességének veszi hasznát, így megoldható két jármű között a nagyfelbontású videó-folyamok továbbítása; a rendkívüli reakcióidő pedig lehetővé teszi, hogy ezek valós idejű értesítésekként szolgáljanak az egyik járműből a másikba.

 

A teszt során fejlett hálózati funkciókat alkalmazva egy új rádiós hozzáférésű (RAN), végpontokhoz közeli (edge computing) funkciókkal ellátott hálózaton 17 ezredmásodpercnyi átlagos késleltetéssel sikerült javítani a jármű – hálózat – jármű kommunikációt.  Ez összemérhető a manapság használt LTE-hálózatok 30 – 60 ezredmásodperces eredményeivel 100 km/h járműsebesség mellett. Ezeket az eredményeket a 2,6 GHz-es frekvenciasávban sikerült elérni 100
Mbit/s
teljesítményt biztosítva.


 

Az ígéretes kezdeti eredmények azt mutatják hogy a C-V2X képes elősegíteni a biztonságot és támogatni olyan más fejlett felhasználási módokat, mint a „kooperatív adaptív sebességtartás”(cruise control), illetve olyan alkalmazásokat, mint a „nagy sűrűségű feltorlódás”. A jövőbeni 5G szabványok szerint meghatározott C-V2X technológia várhatóan még tovább javítja majd az eredményeket.

 

A „Towards 5G” kezdeményezés a jövőben a következő feladatokra fog összpontosítani:

 

  • Dedikált hálózati szelet megvalósítása az úgy nevezett intelligens szállítási rendszerek (ITS) jármű forgalmának priorizálásához és hatékonyabb különválasztásához más szélessávú mobilforgalom használata közben a járműben

  • A C-V2X közvetlen kommunikációs funkcióit használva a jármű–jármű (V2V), jármű–infrastruktúra (V2I) és a jármű–gyalogos (V2P) funkciók tesztelése, továbbá felmérni a jövőbeni 5G szabványokban szereplő C-V2X kommunikációs hatótávolsági és megbízhatósági teljesítményjavulást.

  • Újabb felhasználási módok kifejlesztése többek között a forgalomoptimalizálás, a jobb biztonsági funkciók és az automatizált vezetés terén.

 

A közvetlen kommunikációs tesztek támogatásához a „Towards 5G” kezdeményezés örömmel üdvözli tagjai között a Qualcomm Technologies-t, a Qualcomm Incorporated leányvállalatát.