Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
Sulaki - 2017-02-17

Az egész a legendás Prius színre lépésével kezdődött

 

Az egész a legendás Prius színre lépésével kezdődött – mára pedig a Toyota 33 különféle hibridet kínál a világ több mint 90 országában: a Toyota Motor bejelentette, hogy hibrid járműveinek (HV) globális értékesítése január 31-re elérte a 10,5 milliós darabszámot, bőven meghaladva a 10 milliós határt1. Ez az eredmény azonban több, mint egy látványos számmal virító mérföldkő, valójában egy forradalmi, környezetbarát technológia hosszú távú sikerét jelzi. Egy olyan technológiáét, amely napjainkra jól bevált és széles körben elterjedt megoldássá vált az üvegházhatású gázok és egyéb káros anyagok kibocsátása ellen vívott küzdelemben.

 

 

 

A világ első, és azóta is vezető hibrid gyártója, a Toyota számára régóta elsőrendű cél az autók környezetre gyakorolt hatásának mérséklése. Az innovatív, környezetbarát technológiáiról és autóinak legendás megbízhatóságáról ismert vállalat vállalat szilárdan hisz abban, hogy a környezetbarát járművek csakis akkor fejthetnek ki komoly pozitív hatást, ha széles körben népszerűvé válnak, ezért a Toyota sokat fáradozott azon, hogy a hibrideket világszerte elfogadottá tegye a vásárlók körében. A márka 1997 augusztusában mutatta be a Coaster Hybrid EV modellt, és még ugyanezen év decemberében a Priust, a világ legelső, nagy sorozatban gyártott hibrid autóját. A Toyota hibridjei azóta rendkívül népszerűvé váltak a világ autóvásárlói közt. A legutóbbi, 10 milliós mérföldkő eléréséhez mindössze kilenc hónap kellett azt követően, hogy 2016 áprilisában a vállalat hibrid-értékesítése átlépte a 9 millió darabos határt.

 

Ahogy az üveghatású gázok kibocsátása egyre égetőbb kérdés lett a világ közvéleménye számára, úgy vált az első generációs Prius a Toyota kerek válaszává a huszonegyedik század egyik legfontosabb környezetvédelmi problémájára. A Prius fejlesztőinek csapata mélyen hitt abban, hogy bármi lesz is fáradozásuk eredménye, egy hibrid kifejlesztése mindenképpen rendkívül fontos lesz a jövő autósai számára, ezért nem a lehetőségeket mérlegelték, hanem azt tették, amit szükségesnek véltek – s e szemlélettel alkották meg a világ első, nagy sorozatban gyártott hibrid személyautóját. A Prius hihetetlenül népszerű lett, és a “környezetbarát autó” szinonimájává vált. Az első generációs Priust hajtó Toyota Hybrid System (THS) továbbfejlesztésével 2003-ra megszületett a THS II, ezután pedig számos különféle Toyota-hibrid jelent meg a piacokon. A negyedik generációs Priust – az első autót, amely a Toyota Új Globális Platformra (TNGA) 2 épült – már nem csupán a környezeti terhelés szem előtt tartásával tervezték, hanem ugyanilyen fontos szempont volt a kimagasló menetteljesítmény is, hiszen a vásárlók olyan autóra vágynak, amit igazi élvezet vezetni.

 

A Toyota 20 évvel ezelőtt mutatta be első hibridjét, drámai mértékben formálva át ezzel a környezetbarát autókkal kapcsolatos elvárásokat. A Prius egyre növekvő népszerűsége oda vezetett, hogy az autósok a vásárlás során ma már a járművek környezetvédelmi teljesítményét is számításba veszik. Ennek nyomán sok más márka is nekilátott saját hibridjei kifejlesztésének, s ezzel megszületett egy új kategória: a hibrid járművek szegmense. Ennek egyik komoly haszna, hogy a vásárlók immár világszerte keresik a hibrideket és más üzemanyag-takarékos járműveket, s így az egész autóipar hozzájárul a globális környezetvédelmi problémák megoldásához. A 10 milliós mérföldkő elhagyásával a Toyota újabb lendületet kapott, és továbbra is elkötelezetten dolgozik, hogy egyre jobb autókat alkosson.

 

 

 

Amikor a Priust bemutattuk, az embereknek fogalmuk sem volt arról, mi is az a hibrid. Akik ilyen autót vezettek, azokat különcöknek tartották. Ma viszont – hála azoknak, akik már az elejétől kezdve bizalmat szavaztak a Priusnak – a hibridek népszerűvé váltak, és a siker hullámát meglovagolva kitörtek az ismeretlenségből.” - fogalmaz Takeshi Uchiyamada, a Toyota igazgatótanácsának elnöke és a Prius ‘atyja’. “Hálával tartozunk minden egyes vásárlónknak, akik hozzájárultak e 10 milliós mérföldkő eléréséhez. Eltökélt szándékunk, hogy továbbra is kéz a kézben, közösen küzdünk velük a globális környezetvédelmi problémák megoldásán.”

 

 

 

A Toyota január 31-i becslése szerint a Toyota hibridek3 használatával – a velük azonos méretű és teljesítményű, hagyományos benzinmotoros autókhoz képest – eddig körülbelül 77 millió tonnával4 kevesebb CO került a légkörbe, és mintegy 29 milliárd literrel kevesebb benzin fogyott el. A Toyota 2015 októberében tette közzé 2050-es Környezetvédelmi Célkitűzéseit, összeállítva azokat a teendőket, amelyek segítségével a lehető legnagyobb mértékben csökkenthető az autók környezeti terhelése, s amelyek révén a vállalat hozzájárulhat a fenntartható társadalom kialakulásához. A huszonegyedik századra a Toyota elérte, hogy a hibrid technológia elsőrendű fontosságúvá vált a környezetbarát technológiák között. A hibridekben számos olyan technológiai megoldás megtalálható, amelyek fontosak a környezetbarát autók további fejlesztéséhez – legyenek akár elektromos hajtású, akár hidrogén üzemanyagcellás autók –, a Toyota pedig elkötelezetten dolgozik környezetbarát modellkínálatának folyamatos bővítésén.

 

 

 

 

 

1A
plug-in
hibrid modellekkel együtt


 

2A Toyota globális programja az autók tervezésének strukturális átalakítására. A TNGA célja a Toyota modellek teljesítményének és értékesíthetőségének látványos továbbfejlesztése az új hajtáslánc-komponensek és járműplatformok általános optimalizálása és fejlesztése révén.

 

3A Coaster Hybrid EV és a Quick Delivery 200 nélkül

 

4A Toyota számításának alapja: a forgalomba állított járművek száma x futásteljesítmény x üzemanyag-fogyasztás (aktuális fogyasztási adat országonként) x CO konverziós tényező

 

 

 

A Toyota hibrid értékesítései az elmúlt 20 évben(Egység = 1,000 jármű)

 

 

 

 

Globális

 

Kumulatív

 

Japán

Észak-Amerika

Európa

Egyéb

1997

0.3

0.3







0.3

1998

17.6

17.6







18.0

1999

15.2

15.2







33.2

2000

19.0

12.5

5.8

0.7



52.3

2001

36.9

18.5

16.0

2.3

0.2

89.2

2002

41.3

20.0

20.3

0.8

0.2

130.5

2003

53.3

27.2

24.9

0.9

0.4

183.8

2004

134.7

68.7

55.9

8.1

1.9

318.5

2005

234.9

58.5

150.0

23.4

3.1

553.5

2006

312.5

72.4

197.6

36.0

6.5

866.0

2007

429.4

82.0

287.8

49.0

10.7

1295.4

2008

429.7

104.4

255.0

57.8

12.6

1725.1

2009

530.1

251.1

205.3

54.7

19.0

2255.2

2010

690.2

392.2

195.9

70.2

31.9

2945.4

2011

629.0

316.4

185.1

82.8

44.7

3574.4

2012

1219.1

678.0

344.7

106.9

89.5

4793.5

2013

1279.2

679.1

358.2

152.9

89.0

6072.7

2014

1266.0

684.2

323.6

171.8

86.5

7338.7

2015

1204.0

633.2

282.9

201.5

86.4

8542.8

2016

1400.6

677.7

266.2

285.9

170.8

9943.4

2017

105.0

43.2

15.3

30.3

16.2

10048.5

Összesen

 

485.27

3190.4

1336.0

669.5

 

A Toyota hibrid értékesítései modell szerint(Egység = 1,000 jármű)

Modell

 

Globális

 

Japán

Észak-Amerika

Európa

Egyéb

Prius

3984.6

1812.8

1751.2

299.1

121.4

Prius α, Prius v, Prius +

671.2

446.4

173.1

43.8

7.9

Aqua, Prius c

1380.1

1154.5

192.7

-

32.9

Camry Hybrid

614.7

57.0

396.9

-

160.8

Alphard Hybrid1

74.9 

72.2

-

-

2.6

Auris Hybrid

378.0

6.7

-

354.6

16.7

Vitz Hybrid, Yaris Hybrid

302.7

1.8

-

294.6

6.2

Avalon Hybrid

55.2 

- 

55.1 

- 

0.1 

Highlander Hybrid, Kluger Hybrid2

156.3 

3.4

151.0

-

1.8

RAV4 Hybrid

109.7

-

56.0

49.0

04.7

C-HR Hybrid

23.6

8.7

-

14.8

(20 units)

Corolla Hybrid

47.6

- 

-

-

47.6

Levin Hybrid

30.0

-

-

-

30.0

Vellfire Hybrid

39.4

39.4

-

-

-

SAI

100.4

100.4

-

-

-

Estima Hybrid, Previa Hybrid

120.0

120.0

-

-

(33 units)

Harrier Hybrid

69.0

69.0

-

-

-

Crown Hybrid

172.2 

-

-

-

-

Crown Mild Hybrid3

6.5

6.5

-

-

-

Corolla Axio Hybrid

57.1

57.1

-

-

-

Corolla Fielder Hybrid

135.4

135.4

-

-

-

Voxy Hybrid

94.6

94.6

-

-

-

Noah Hybrid

72.0

72.0

-

-

-

Esquire Hybrid

67.6

67.6

-

-

-

Sienta Hybrid

80.0

79.7

-

-

0.2

Lexus LS 600h/LS 600hL

42.2 

29.0

3.1

4.8

5.4

Lexus GS 450h/GS 300h

58.8

25.3

7.2

17.8

8.4

Lexus RX 400h/RX 450h

363.0

44.4

173.1

104.2

41.4

Lexus HS 250h

68.1

45.8

22.3

-

0.1

Lexus CT 200h

290.8

55.8

95.1

70.2

69.7

Lexus ES 300h

143.2

-

60.2

0.5

82.5

Lexus IS 300h

59.3

23.2

-

28.2

7.9

Lexus NX 300h

90.4

20.7

6.7

42.0

21.0

Lexus RC 300h

5.7

4.0

-

1.7

(11 units)

 

 

 

 

 

 

Prius PHV

79.3 

22.1

46.5

10.6

0.1

 

Személyautó összesen

Japán

Overseas

Össz.

 

Hivatkozás:

Haszongépjármű4 összesen

Japan

Overseas

Össz.

4847.7

5195.8

10043.5

 

4.9



4.9

 

1A gyártás megszűnt 2008-ban, és az új modell gyártása 2011-ben kezdődött

2A Kluger Hybrid (a japán piacra készített modell) gyártása 2007-ben megszűnt;

3A Crown Royal gyártása 2003-ban megszűnt, A Crown Sedan gyártása 2008-ban megszűnt;

4Coaster Hybrid EV (gyártása 2004-ben megszűnt), Quick Delivery 200 (a hibrid változat gyártása 2012-ben megszűnt), Dyna Hybrid, és Toyoace Hybrid.

 

 

 

 

A Toyota hibrid modelljei az elmúlt 20 évben

 

 

 

Év

Hónap

Esemény

1997

Márc.

A Toyota Hybrid System (THS) bemutatása

Aug.

A Coaster Hybrid EV bemutatása (csak japán piacra)

Okt.

A Prius bemutatása (piaci megjelenés decemberben)

2000

Nov.

A Prius összesített globális értékesítése eléri az 50 ezres darabszámot

2001

Jún.

Az Estima Hybrid bemutatása (csak japán piacra)

Aug.

A Mild Hybrid Rendszerrel felszerelt Crown Royal sorozat bemutatása (csak japán piacra)

2002

Márc.

A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 100 ezres darabszámot

Aug.

A Prius összesített globális értékesítése eléri a 100 ezres darabszámot

Okt.

A Mild Hybrid Rendszerrel felszerelt Crown Sedan bemutatása (csak japán piacra)

2003

Ápr.

A Toyota Hybrid System II (THS II) bemutatása

Júl.

Az Alphard Hybrid bemutatása (csak japán piacra)

Szept.

A teljesen újratervezett, második generációs Prius bemutatása

A Dyna Hybrid és a Toyoace Hybrid bemutatása (piaci megjelenés novemberben, csak japán piacra)

2005

Márc.

A Harrier Hybrid (RX 400h) és a Kluger Hybrid (Highlander Hybrid) bemutatása

Okt.

A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 500 ezres darabszámot

Dec.

A második generációs Prius gyártásának beindítása a kínai SFTM Changchun üzemben

2006

Márc.

A GS 450h bemutatása

Ápr.

A Prius összesített globális értékesítése eléri az 500 ezres darabszámot

Máj.

A Camry Hybrid bemutatása (csak Japánon kívüli piacra)

Jún.

A teljesen újratervezett Estima Hybrid bemutatása (csak japán piacra)

Okt.

A Camry Hybrid gyártásának beindítása az amerikai Kentucky üzemben; A Quick Delivery 200 bemutatása (csak japán piacra)

2007

Máj.

A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 1 milliós darabszámot; az LS 600h/LS 600hL bemutatása

2008

Febr.

A Crown Hybrid bemutatása (piaci megjelenés májusban; csak japán piacra)

Ápr.

A Prius összesített globális értékesítése eléri az 1 milliós darabszámot

2009

Jan.

Az RX 450h bemutatása (piaci megjelenés áprilisban)

Máj.

A teljesen újratervezett, harmadik generációs Prius bemutatása

Júl.

A Camry Hybrid gyártásának beindítása Thaiföldön, a TMT
Gateway
üzemében; a HS 250h bemutatása


Aug.

A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 2 milliós darabszámot

Okt.

A Sai bemutatása (piaci megjelenés decemberben, csak japán piacra)

Dec.

A Camry Hybrid gyártásának beindítása Ausztráliában, a TMCA Altona üzemében

2010

Ápr.

A Camry Hybrid gyártásának beindítása Kínában, a GTMC üzemében

Jún.

Az Auris Hybrid gyártásának beindítása az Egyesült Királyságban, a TMUK Burnaston üzemében; Az Auris Hybrid bemutatása (csak Japánon kívüli piacokra)

Júl.

A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri az 1 milliós darabszámot

Szept.

A Prius összesített globális értékesítése eléri a 2 milliós darabszámot

Nov.

A harmadik generációs Prius gyártásának beindítása Thaiföldön, a TMT Gateway üzemében

2011

Jan.

A Prius 2010-es értékesítési eredménye Japánban 315.669 jármű, ami az addigi legjobb éves értékesítési darabszám; a CT 200h bemutatása

Febr.

A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 3 milliós darabszámot

Máj.

A Prius α bemutatása

Aug.

A Prius összesített értékesítése Japánban eléri az 1 milliós darabszámot

Szept.

A teljesen újratervezett Camry Hybrid bemutatása Japánban; az Alphard és a Vellfire hibrid változatainak bemutatása (piaci megjelenés novemberben, csak japán piacra)

Okt.

A kínai TMEC alapkőletételi ünnepsége és annak bejelentése, hogy a vállalat a China FAW Csoporttal és a GTMC vállalattal közösen 2015 körül megkezdi a hibrid hajtású járművek kínai gyártását

Nov.

A Prius PHV bemutatása (piaci megjelenés Japánban 2012 januárjában, az USA-ban 2012 márciusában, Európában 2012 nyarán)

Dec.

A harmadik generációs Prius gyártásának beindítása Kínában, az SFTM Changchun üzemében; az Aqua bemutatása

2012

Jan.

A teljesen újratervezett GS 450h bemutatása (piaci megjelenés márciusban)

Febr.

A vállalat bejelenti, hogy 2013 második felében megkezdi a Highlander Hybrid gyártását az USA-ban, az Indiana üzemben

A Camry Hybrid gyártásának és értékesítésének beindítása Thaiföldön, a Kuozui Kuanying üzemében

Ápr.

A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 4 milliós darabszámot

Máj.

A Yaris Hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra)

Júl.

A vállalat bejelenti, hogy 2014 elején megkezdődik az RX 450h gyártása a TMMC Cambridge Üzemében; az ES 300h bemutatása (a Japánon kívüli piacokra)

Okt.

A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri a 2 milliós darabszámot

A hibridek összesített globális értékesítése 2012 januárja és októbere között eléri az 1 milliós darabszámot

Nov.

A teljesen újratervezett Auris Hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra)

Dec.

A teljesen újratervezett Crown hybrid bemutatása (piaci megjelenés 2013 januárjában, csak a japán piacra); az Avalon hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra)

2013

Márc.

A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 5 milliós darabszámot

Máj.

A Lexus IS 300h bemutatása

Aug.

A Corolla Axio Hybrid és a Corolla Fielder Hybrid bemutatása

Szept.

A Crown Majesta (csak hibrid változat) bemutatása

Okt.

A Lexus GS 300h bemutatása

Nov.

A teljesen újratervezett Harrier Hybrid bemutatása (piaci megjelenés 2014 januárjában)

Dec.

A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 6 milliós darabszámot

2014

Jan.

A Voxy Hybrid és a Noah Hybrid bemutatása (csak Japánban)

Feb.

A Highlander Hybrid gyártása megkezdődik a TMMI Indiana üzemében az USA-ban

Márc.

A Lexus RX 450h gyártása megkezdődik a TMMC Cambridge üzemében Kanadában

Ápr.

A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri a 3 milliós darabszámot

Júl.

A vállalat a 2015-ös Pekingi Autókiállításon bejelenti, hogy olyan Corolla és Levin hibrid modellek értékesítését tervezi, amelyekben kínai gyártmányú hibrid fődarabok találhatók

Szept.

A Toyota Motor (Changshu) Auto Parts Co., Ltd. megnyitó ünnepsége Kínában; a hibrid sebességváltó-differenciálmű egységek gyártása 2015-ben kezdődik

Okt.

A Lexus NX 300h bemutatása Japánban (a Japánon kívüli értékesítés augusztusban kezdődött)

2015

Jan.

A teljesen újratervezett Alphard hibrid és Vellfire hibrid bemutatása

Ápr.

A RAV4 Hybrid bemutatása a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon

Júl.

A Sienta hibrid bemutatása;
AWD
változat a Lexus IS 300h kínálatában; A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 8 milliós darabszámot


Okt.

A Toyota 2050-es Környezetvédelmi Célkitűzések értelmében a vállalat bejelenti, hogy 2020-ig évi 1,5 millió, összesen pedig 15 millió hibridet kíván értékesíteni; a Corolla Hybrid és a Levin Hybrid bemutatása

Nov.

A RAV4 Hybrid bemutatása

Dec.

A teljesen újratervezett, negyedik generációs Prius bemutatása

2016

Febr.

A Lexus LC 500h bemutatása a hollandiai Hágában (a japán, az észak-amerikai és az európai bevezetés 2017 tavaszán várható)

Márc.

A Toyota C-HR bemutatása a Genfi Autókiállításon (a japán bemutató 2016-ban, az európai bemutató 2017 elején várható, és az autót idővel a világ egyéb piacain is forgalmazni kezdik); A Prius PHV bemutatása a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon (a japán, az észak-amerikai és az európai bevezetés 2016 őszén)

Ápr.

A Corolla PHV és Levin PHV kínai bevezetésének bejelentése (2018); az Auris hibrid bemutatása (Japán); A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 9 milliós darabszámot

Dec.

A C-HR hibrid bemutatása

2017

Jan.

Az új Camry hibrid bejelentése a Detroiti Autókiállításon; A Vitz hibrid bevezetése (Japán); A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 10 milliós darabszámot