Autó
Sulaki - 2017-02-17
Az egész a legendás Prius színre lépésével kezdődött
Az egész a legendás Prius színre lépésével kezdődött – mára pedig a Toyota 33 különféle hibridet kínál a világ több mint 90 országában: a Toyota Motor bejelentette, hogy hibrid járműveinek (HV) globális értékesítése január 31-re elérte a 10,5 milliós darabszámot, bőven meghaladva a 10 milliós határt1. Ez az eredmény azonban több, mint egy látványos számmal virító mérföldkő, valójában egy forradalmi, környezetbarát technológia hosszú távú sikerét jelzi. Egy olyan technológiáét, amely napjainkra jól bevált és széles körben elterjedt megoldássá vált az üvegházhatású gázok és egyéb káros anyagok kibocsátása ellen vívott küzdelemben.
A világ első, és azóta is vezető hibrid gyártója, a Toyota számára régóta elsőrendű cél az autók környezetre gyakorolt hatásának mérséklése. Az innovatív, környezetbarát technológiáiról és autóinak legendás megbízhatóságáról ismert vállalat vállalat szilárdan hisz abban, hogy a környezetbarát járművek csakis akkor fejthetnek ki komoly pozitív hatást, ha széles körben népszerűvé válnak, ezért a Toyota sokat fáradozott azon, hogy a hibrideket világszerte elfogadottá tegye a vásárlók körében. A márka 1997 augusztusában mutatta be a Coaster Hybrid EV modellt, és még ugyanezen év decemberében a Priust, a világ legelső, nagy sorozatban gyártott hibrid autóját. A Toyota hibridjei azóta rendkívül népszerűvé váltak a világ autóvásárlói közt. A legutóbbi, 10 milliós mérföldkő eléréséhez mindössze kilenc hónap kellett azt követően, hogy 2016 áprilisában a vállalat hibrid-értékesítése átlépte a 9 millió darabos határt.
Ahogy az üveghatású gázok kibocsátása egyre égetőbb kérdés lett a világ közvéleménye számára, úgy vált az első generációs Prius a Toyota kerek válaszává a huszonegyedik század egyik legfontosabb környezetvédelmi problémájára. A Prius fejlesztőinek csapata mélyen hitt abban, hogy bármi lesz is fáradozásuk eredménye, egy hibrid kifejlesztése mindenképpen rendkívül fontos lesz a jövő autósai számára, ezért nem a lehetőségeket mérlegelték, hanem azt tették, amit szükségesnek véltek – s e szemlélettel alkották meg a világ első, nagy sorozatban gyártott hibrid személyautóját. A Prius hihetetlenül népszerű lett, és a “környezetbarát autó” szinonimájává vált. Az első generációs Priust hajtó Toyota Hybrid System (THS) továbbfejlesztésével 2003-ra megszületett a THS II, ezután pedig számos különféle Toyota-hibrid jelent meg a piacokon. A negyedik generációs Priust – az első autót, amely a Toyota Új Globális Platformra (TNGA) 2 épült – már nem csupán a környezeti terhelés szem előtt tartásával tervezték, hanem ugyanilyen fontos szempont volt a kimagasló menetteljesítmény is, hiszen a vásárlók olyan autóra vágynak, amit igazi élvezet vezetni.
A Toyota 20 évvel ezelőtt mutatta be első hibridjét, drámai mértékben formálva át ezzel a környezetbarát autókkal kapcsolatos elvárásokat. A Prius egyre növekvő népszerűsége oda vezetett, hogy az autósok a vásárlás során ma már a járművek környezetvédelmi teljesítményét is számításba veszik. Ennek nyomán sok más márka is nekilátott saját hibridjei kifejlesztésének, s ezzel megszületett egy új kategória: a hibrid járművek szegmense. Ennek egyik komoly haszna, hogy a vásárlók immár világszerte keresik a hibrideket és más üzemanyag-takarékos járműveket, s így az egész autóipar hozzájárul a globális környezetvédelmi problémák megoldásához. A 10 milliós mérföldkő elhagyásával a Toyota újabb lendületet kapott, és továbbra is elkötelezetten dolgozik, hogy egyre jobb autókat alkosson.
“Amikor a Priust bemutattuk, az embereknek fogalmuk sem volt arról, mi is az a hibrid. Akik ilyen autót vezettek, azokat különcöknek tartották. Ma viszont – hála azoknak, akik már az elejétől kezdve bizalmat szavaztak a Priusnak – a hibridek népszerűvé váltak, és a siker hullámát meglovagolva kitörtek az ismeretlenségből.” - fogalmaz Takeshi Uchiyamada, a Toyota igazgatótanácsának elnöke és a Prius ‘atyja’. “Hálával tartozunk minden egyes vásárlónknak, akik hozzájárultak e 10 milliós mérföldkő eléréséhez. Eltökélt szándékunk, hogy továbbra is kéz a kézben, közösen küzdünk velük a globális környezetvédelmi problémák megoldásán.”
A Toyota január 31-i becslése szerint a Toyota hibridek3 használatával – a velük azonos méretű és teljesítményű, hagyományos benzinmotoros autókhoz képest – eddig körülbelül 77 millió tonnával4 kevesebb CO₂ került a légkörbe, és mintegy 29 milliárd literrel kevesebb benzin fogyott el. A Toyota 2015 októberében tette közzé 2050-es Környezetvédelmi Célkitűzéseit, összeállítva azokat a teendőket, amelyek segítségével a lehető legnagyobb mértékben csökkenthető az autók környezeti terhelése, s amelyek révén a vállalat hozzájárulhat a fenntartható társadalom kialakulásához. A huszonegyedik századra a Toyota elérte, hogy a hibrid technológia elsőrendű fontosságúvá vált a környezetbarát technológiák között. A hibridekben számos olyan technológiai megoldás megtalálható, amelyek fontosak a környezetbarát autók további fejlesztéséhez – legyenek akár elektromos hajtású, akár hidrogén üzemanyagcellás autók –, a Toyota pedig elkötelezetten dolgozik környezetbarát modellkínálatának folyamatos bővítésén.
1A
plug-in
hibrid modellekkel együtt
2A Toyota globális programja az autók tervezésének strukturális átalakítására. A TNGA célja a Toyota modellek teljesítményének és értékesíthetőségének látványos továbbfejlesztése az új hajtáslánc-komponensek és járműplatformok általános optimalizálása és fejlesztése révén.
3A Coaster Hybrid EV és a Quick Delivery 200 nélkül
4A Toyota számításának alapja: a forgalomba állított járművek száma x futásteljesítmény x üzemanyag-fogyasztás (aktuális fogyasztási adat országonként) x CO₂ konverziós tényező
A Toyota hibrid értékesítései az elmúlt 20 évben(Egység = 1,000 jármű)
A Toyota hibrid értékesítései modell szerint(Egység = 1,000 jármű)
Modell |
Globális |
|
|||||||||||
Japán |
Észak-Amerika |
Európa |
Egyéb |
||||||||||
Prius |
3984.6 |
1812.8 |
1751.2 |
299.1 |
121.4 |
||||||||
Prius α, Prius v, Prius + |
671.2 |
446.4 |
173.1 |
43.8 |
7.9 |
||||||||
Aqua, Prius c |
1380.1 |
1154.5 |
192.7 |
- |
32.9 |
||||||||
Camry Hybrid |
614.7 |
57.0 |
396.9 |
- |
160.8 |
||||||||
Alphard Hybrid1 |
74.9 |
72.2 |
- |
- |
2.6 |
||||||||
Auris Hybrid |
378.0 |
6.7 |
- |
354.6 |
16.7 |
||||||||
Vitz Hybrid, Yaris Hybrid |
302.7 |
1.8 |
- |
294.6 |
6.2 |
||||||||
Avalon Hybrid |
55.2 |
- |
55.1 |
- |
0.1 |
||||||||
Highlander Hybrid, Kluger Hybrid2 |
156.3 |
3.4 |
151.0 |
- |
1.8 |
||||||||
RAV4 Hybrid |
109.7 |
- |
56.0 |
49.0 |
04.7 |
||||||||
C-HR Hybrid |
23.6 |
8.7 |
- |
14.8 |
(20 units) |
||||||||
Corolla Hybrid |
47.6 |
- |
- |
- |
47.6 |
||||||||
Levin Hybrid |
30.0 |
- |
- |
- |
30.0 |
||||||||
Vellfire Hybrid |
39.4 |
39.4 |
- |
- |
- |
||||||||
SAI |
100.4 |
100.4 |
- |
- |
- |
||||||||
Estima Hybrid, Previa Hybrid |
120.0 |
120.0 |
- |
- |
(33 units) |
||||||||
Harrier Hybrid |
69.0 |
69.0 |
- |
- |
- |
||||||||
Crown Hybrid |
172.2 |
- |
- |
- |
- |
||||||||
Crown Mild Hybrid3 |
6.5 |
6.5 |
- |
- |
- |
||||||||
Corolla Axio Hybrid |
57.1 |
57.1 |
- |
- |
- |
||||||||
Corolla Fielder Hybrid |
135.4 |
135.4 |
- |
- |
- |
||||||||
Voxy Hybrid |
94.6 |
94.6 |
- |
- |
- |
||||||||
Noah Hybrid |
72.0 |
72.0 |
- |
- |
- |
||||||||
Esquire Hybrid |
67.6 |
67.6 |
- |
- |
- |
||||||||
Sienta Hybrid |
80.0 |
79.7 |
- |
- |
0.2 |
||||||||
Lexus LS 600h/LS 600hL |
42.2 |
29.0 |
3.1 |
4.8 |
5.4 |
||||||||
Lexus GS 450h/GS 300h |
58.8 |
25.3 |
7.2 |
17.8 |
8.4 |
||||||||
Lexus RX 400h/RX 450h |
363.0 |
44.4 |
173.1 |
104.2 |
41.4 |
||||||||
Lexus HS 250h |
68.1 |
45.8 |
22.3 |
- |
0.1 |
||||||||
Lexus CT 200h |
290.8 |
55.8 |
95.1 |
70.2 |
69.7 |
||||||||
Lexus ES 300h |
143.2 |
- |
60.2 |
0.5 |
82.5 |
||||||||
Lexus IS 300h |
59.3 |
23.2 |
- |
28.2 |
7.9 |
||||||||
Lexus NX 300h |
90.4 |
20.7 |
6.7 |
42.0 |
21.0 |
||||||||
Lexus RC 300h |
5.7 |
4.0 |
- |
1.7 |
(11 units) |
||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||
Prius PHV |
79.3 |
22.1 |
46.5 |
10.6 |
0.1 |
||||||||
|
|||||||||||||
Személyautó összesen |
Japán |
Overseas |
Össz. |
|
Hivatkozás: Haszongépjármű4 összesen |
Japan |
Overseas |
Össz. |
|||||
4847.7 |
5195.8 |
10043.5 |
|
4.9 |
- |
4.9 |
|||||||
|
|||||||||||||
1A gyártás megszűnt 2008-ban, és az új modell gyártása 2011-ben kezdődött 2A Kluger Hybrid (a japán piacra készített modell) gyártása 2007-ben megszűnt; 3A Crown Royal gyártása 2003-ban megszűnt, A Crown Sedan gyártása 2008-ban megszűnt; 4Coaster Hybrid EV (gyártása 2004-ben megszűnt), Quick Delivery 200 (a hibrid változat gyártása 2012-ben megszűnt), Dyna Hybrid, és Toyoace Hybrid. |
A Toyota hibrid modelljei az elmúlt 20 évben
Év |
Hónap |
Esemény |
1997 |
Márc. |
A Toyota Hybrid System (THS) bemutatása |
Aug. |
A Coaster Hybrid EV bemutatása (csak japán piacra) |
|
Okt. |
A Prius bemutatása (piaci megjelenés decemberben) |
|
2000 |
Nov. |
A Prius összesített globális értékesítése eléri az 50 ezres darabszámot |
2001 |
Jún. |
Az Estima Hybrid bemutatása (csak japán piacra) |
Aug. |
A Mild Hybrid Rendszerrel felszerelt Crown Royal sorozat bemutatása (csak japán piacra) |
|
2002 |
Márc. |
A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 100 ezres darabszámot |
Aug. |
A Prius összesített globális értékesítése eléri a 100 ezres darabszámot |
|
Okt. |
A Mild Hybrid Rendszerrel felszerelt Crown Sedan bemutatása (csak japán piacra) |
|
2003 |
Ápr. |
A Toyota Hybrid System II (THS II) bemutatása |
Júl. |
Az Alphard Hybrid bemutatása (csak japán piacra) |
|
Szept. |
A teljesen újratervezett, második generációs Prius bemutatása |
|
A Dyna Hybrid és a Toyoace Hybrid bemutatása (piaci megjelenés novemberben, csak japán piacra) |
||
2005 |
Márc. |
A Harrier Hybrid (RX 400h) és a Kluger Hybrid (Highlander Hybrid) bemutatása |
Okt. |
A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 500 ezres darabszámot |
|
Dec. |
A második generációs Prius gyártásának beindítása a kínai SFTM Changchun üzemben |
|
2006 |
Márc. |
A GS 450h bemutatása |
Ápr. |
A Prius összesített globális értékesítése eléri az 500 ezres darabszámot |
|
Máj. |
A Camry Hybrid bemutatása (csak Japánon kívüli piacra) |
|
Jún. |
A teljesen újratervezett Estima Hybrid bemutatása (csak japán piacra) |
|
Okt. |
A Camry Hybrid gyártásának beindítása az amerikai Kentucky üzemben; A Quick Delivery 200 bemutatása (csak japán piacra) |
|
2007 |
Máj. |
A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 1 milliós darabszámot; az LS 600h/LS 600hL bemutatása |
2008 |
Febr. |
A Crown Hybrid bemutatása (piaci megjelenés májusban; csak japán piacra) |
Ápr. |
A Prius összesített globális értékesítése eléri az 1 milliós darabszámot |
|
2009 |
Jan. |
Az RX 450h bemutatása (piaci megjelenés áprilisban) |
Máj. |
A teljesen újratervezett, harmadik generációs Prius bemutatása |
|
Júl. |
A Camry Hybrid gyártásának beindítása Thaiföldön, a TMT Gateway
üzemében; a HS 250h bemutatása
|
|
Aug. |
A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 2 milliós darabszámot |
|
Okt. |
A Sai bemutatása (piaci megjelenés decemberben, csak japán piacra) |
|
Dec. |
A Camry Hybrid gyártásának beindítása Ausztráliában, a TMCA Altona üzemében |
|
2010 |
Ápr. |
A Camry Hybrid gyártásának beindítása Kínában, a GTMC üzemében |
Jún. |
Az Auris Hybrid gyártásának beindítása az Egyesült Királyságban, a TMUK Burnaston üzemében; Az Auris Hybrid bemutatása (csak Japánon kívüli piacokra) |
|
Júl. |
A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri az 1 milliós darabszámot |
|
Szept. |
A Prius összesített globális értékesítése eléri a 2 milliós darabszámot |
|
Nov. |
A harmadik generációs Prius gyártásának beindítása Thaiföldön, a TMT Gateway üzemében |
|
2011 |
Jan. |
A Prius 2010-es értékesítési eredménye Japánban 315.669 jármű, ami az addigi legjobb éves értékesítési darabszám; a CT 200h bemutatása |
Febr. |
A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 3 milliós darabszámot |
|
Máj. |
A Prius α bemutatása |
|
Aug. |
A Prius összesített értékesítése Japánban eléri az 1 milliós darabszámot |
|
Szept. |
A teljesen újratervezett Camry Hybrid bemutatása Japánban; az Alphard és a Vellfire hibrid változatainak bemutatása (piaci megjelenés novemberben, csak japán piacra) |
|
Okt. |
A kínai TMEC alapkőletételi ünnepsége és annak bejelentése, hogy a vállalat a China FAW Csoporttal és a GTMC vállalattal közösen 2015 körül megkezdi a hibrid hajtású járművek kínai gyártását |
|
Nov. |
A Prius PHV bemutatása (piaci megjelenés Japánban 2012 januárjában, az USA-ban 2012 márciusában, Európában 2012 nyarán) |
|
Dec. |
A harmadik generációs Prius gyártásának beindítása Kínában, az SFTM Changchun üzemében; az Aqua bemutatása |
|
2012 |
Jan. |
A teljesen újratervezett GS 450h bemutatása (piaci megjelenés márciusban) |
Febr. |
A vállalat bejelenti, hogy 2013 második felében megkezdi a Highlander Hybrid gyártását az USA-ban, az Indiana üzemben |
|
A Camry Hybrid gyártásának és értékesítésének beindítása Thaiföldön, a Kuozui Kuanying üzemében |
||
Ápr. |
A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 4 milliós darabszámot |
|
Máj. |
A Yaris Hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra) |
|
Júl. |
A vállalat bejelenti, hogy 2014 elején megkezdődik az RX 450h gyártása a TMMC Cambridge Üzemében; az ES 300h bemutatása (a Japánon kívüli piacokra) |
|
Okt. |
A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri a 2 milliós darabszámot |
|
A hibridek összesített globális értékesítése 2012 januárja és októbere között eléri az 1 milliós darabszámot |
||
Nov. |
A teljesen újratervezett Auris Hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra) |
|
Dec. |
A teljesen újratervezett Crown hybrid bemutatása (piaci megjelenés 2013 januárjában, csak a japán piacra); az Avalon hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra) |
|
2013 |
Márc. |
A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 5 milliós darabszámot |
Máj. |
A Lexus IS 300h bemutatása |
|
Aug. |
A Corolla Axio Hybrid és a Corolla Fielder Hybrid bemutatása |
|
Szept. |
A Crown Majesta (csak hibrid változat) bemutatása |
|
Okt. |
A Lexus GS 300h bemutatása |
|
Nov. |
A teljesen újratervezett Harrier Hybrid bemutatása (piaci megjelenés 2014 januárjában) |
|
Dec. |
A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 6 milliós darabszámot |
|
2014 |
Jan. |
A Voxy Hybrid és a Noah Hybrid bemutatása (csak Japánban) |
Feb. |
A Highlander Hybrid gyártása megkezdődik a TMMI Indiana üzemében az USA-ban |
|
Márc. |
A Lexus RX 450h gyártása megkezdődik a TMMC Cambridge üzemében Kanadában |
|
Ápr. |
A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri a 3 milliós darabszámot |
|
Júl. |
A vállalat a 2015-ös Pekingi Autókiállításon bejelenti, hogy olyan Corolla és Levin hibrid modellek értékesítését tervezi, amelyekben kínai gyártmányú hibrid fődarabok találhatók |
|
Szept. |
A Toyota Motor (Changshu) Auto Parts Co., Ltd. megnyitó ünnepsége Kínában; a hibrid sebességváltó-differenciálmű egységek gyártása 2015-ben kezdődik |
|
Okt. |
A Lexus NX 300h bemutatása Japánban (a Japánon kívüli értékesítés augusztusban kezdődött) |
|
2015 |
Jan. |
A teljesen újratervezett Alphard hibrid és Vellfire hibrid bemutatása |
Ápr. |
A RAV4 Hybrid bemutatása a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon |
|
Júl. |
A Sienta hibrid bemutatása; AWD
változat a Lexus IS 300h kínálatában; A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 8 milliós darabszámot
|
|
Okt. |
A Toyota 2050-es Környezetvédelmi Célkitűzések értelmében a vállalat bejelenti, hogy 2020-ig évi 1,5 millió, összesen pedig 15 millió hibridet kíván értékesíteni; a Corolla Hybrid és a Levin Hybrid bemutatása |
|
Nov. |
A RAV4 Hybrid bemutatása |
|
Dec. |
A teljesen újratervezett, negyedik generációs Prius bemutatása |
|
2016 |
Febr. |
A Lexus LC 500h bemutatása a hollandiai Hágában (a japán, az észak-amerikai és az európai bevezetés 2017 tavaszán várható) |
Márc. |
A Toyota C-HR bemutatása a Genfi Autókiállításon (a japán bemutató 2016-ban, az európai bemutató 2017 elején várható, és az autót idővel a világ egyéb piacain is forgalmazni kezdik); A Prius PHV bemutatása a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon (a japán, az észak-amerikai és az európai bevezetés 2016 őszén) |
|
Ápr. |
A Corolla PHV és Levin PHV kínai bevezetésének bejelentése (2018); az Auris hibrid bemutatása (Japán); A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 9 milliós darabszámot |
|
Dec. |
A C-HR hibrid bemutatása |
|
2017 |
Jan. |
Az új Camry hibrid bejelentése a Detroiti Autókiállításon; A Vitz hibrid bevezetése (Japán); A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 10 milliós darabszámot |