Autó
sulaki - 2017-01-10
28 évvel ezelőtt megtörtént az, ami addig lehetetlennek tűnt: első és egyetlen modellje, az LS bemutatásával a Lexus fenekestül forgatta fel luxusautók kategóriáját
Az új padlólemeznek köszönhetően ez az eddigi legmozgékonyabb és legkényelmesebb vadonatúj LS radikálisan új dizájnja egyesíti a kupés sziluettet egy szedán térkínálatával és presztízsével. Mindehhez vadonatúj, kettős turbótöltésű V6-os motor társul 310 kW / 421 lóerő teljesítménnyel, 10 fokozatú automata sebességváltóval. A biztonságról minden idők legfejlettebb Lexus fejlett biztonsági rendszere gondoskodik, míg az utastér a letisztult, hagyományos japán szépérzék és a minden szempontból új szintre emelt luxus
Ötvözetét kínálja.
28 évvel ezelőtt megtörtént az, ami addig lehetetlennek tűnt: első és egyetlen modellje, az LS bemutatásával a Lexus fenekestül forgatta fel luxusautók kategóriáját. Az 1990-es LS 400 luxusa, addig sosem tapasztalt kényelme, teljesítménye, zajtalan és sima működése, összeszerelési minősége és részletkidolgozása egyszerűen lenyűgözte a szaksajtót és a vásárlókat. Ráadásul a márka a kiváló autó mellé olyan szolgáltatásokat és ügyfél-elégedettséget biztosított, ami páratlan volt a piacon. Most pedig a Lexus arra készül, hogy újra megismételje történelmi lépését a vadonatúj, 2018-as, ötödik generációs LS zászlóshajó bemutatásával, ami a 2017-es Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon lép majd reflektorfénybe. Az új LS kívül-belül jellegzetesen japán jegyeket hordoz – és persze utolérhetetlen luxust kínál. A mintegy 90 piacon megjelenő autó a márka legújabb globális modellje.
“Az LS – amellett, hogy a Lexus márka szimbólumává vált – mára olyan új generációs luxusautóvá fejlődött, amely a japán hagyományokat és kultúrát is méltóképpen képvisel.” – mutat rá Toshio Asahi, az új LS főmérnöke. “E minőségében pedig messze túlszárnyalja mindazt, amit a világ manapság egy luxusautótól vár.”
HOSSZABB, ALACSONYABB, SZÉLESEBB – ÉS SOKKAL IZGALMASABB
Az elődjénél hosszabb és alacsonyabb, vadonatúj LS merész dizájnját a Lexus formanyelvével tökéletesre csiszolt kupés sziluett jellemzi. Mivel az autó a vállalat vadonatúj, kifejezetten hátsókerékhajtású luxusautók számára kifejlesztett globális padlólemezének meghosszabbított változatára (GA-L) épül, a hajtáslánc teljesítménye minden eddiginél jobban érvényesül. Ugyanezt a padlólemezt kapta az új Lexus LC 500 kupé is, s a hosszabb változat – amellett, hogy rendkívül dinamikus vezetési élményt biztosít – még magasabb szintre emeli a Lexus közmondásos kényelmét. Az eredeti LS sikerének titka az volt, hogy tervezői nem csupán valamivel többet kínáltak annál, amit az akkori közismert prémium modellek nyújtottak, hanem előre felkészültek a luxusautó-vásárlók minden elvárására. A 2018-as LS szedán tágas utastere és egyedülálló technológiái most ugyanilyen kellemes meglepetéseket tartogatnak a vevők számára, akik alighanem újra átértékelik majd mindazt, amit eddig gondoltak a luxuslimuzinokról.
“Eddig sosem látott célokat tűztünk ki magunk elé, és eltökélten dolgoztunk ezek elérésén.” Avat be Asahi, az LS főmérnöke. “A Lexus zászlóshajójának célközönségét már a mindennapjaikban is rengeteg luxus veszi körül, ezért jó szemük van az igazán különleges dolgokhoz. Éppen ezért esélytelen lenne egy hagyományos prémium termékkel elcsábítani őket.”
EGY ZÁSZLÓSHAJÓ ÚJJÁSZÜLETÉSE
Ahogyan az eredeti LS magát a Lexus márkát is képviselte, úgy a vadonatúj 2018-as LS is a márka dinamikusabb irányvonalát tükrözi. Az LS szedánok minden generációja a modern luxus, a kézműves minőségű kidolgozás, a teljesítmény és a biztonság csúcsát kínálta – akárcsak a sorozat legújabb tagja, amely emellett még mélyebb érzelmeket ébresztő formavilággal és lenyűgöző vezetési élménnyel lép színre. A vadonatúj LS megalkotásához teljesen tiszta lappal kezdett hozzá a Lexus, új szemlélettel képzelve el, milyennek is kell lennie egy igazi zászlóshajónak – mintha a márka mindent most kezdene elölről. A cél nem a Lexus erényeinek továbbfejlesztése volt, hanem hogy túlszárnyalják a világ luxusfogyasztóinak elvárásait. Ugyanakkor az összes eddigi LS modellben létezett egy közös vonás: az Omotenashi, a hagyományos japán vendégszeretet szellemisége. Egy luxusautóban ez azt jelenti, hogy egyaránt törődni kell a vezetővel és az utasokkal, felkészülni az igényeikre, odafigyelni a kényelmükre, és gondoskodni a biztonságukról.
MENETDINAMIKA
A luxusszedánok vezetői ma már minden eddiginél tökéletesebb vezethetőséget és teljesítményt várnak el – méghozzá a kényelem legcsekélyebb feladása nélkül. Egy autóban éppen ez az egyik legnehezebben megvalósítható dolog, ám a luxusautók számára kifejlesztett globális padlólemez (GA-L) tökéletes megoldást kínál. Az új padlólemez az LC 500 kupéban mutatkozott be, most pedig – hosszabb tengelytávolsággal – az új LS-ben is megjelenik. Az alacsonyabb tömegközéppontú és jobb súlyelosztású új LS csak nyújtott tengelytávolságú változatban, alacsony és széles karosszériával készül.
A GA-L padlólemez a Lexus eddigi legmerevebb szerkezete, amely kiváló alapot teremt a magabiztos irányíthatósághoz, a kényelmes rugózáshoz és a zajtalan utastérhez. A 3125 mm-es tengelytávolság 35 mm-rel hosszabb, mint a most kifutó LS nyújtott változatáé. Az új LS modellben az Integrált Járműdinamikai Vezérlőrendszer (VDIM) legújabb generációja gondoskodik az autó kiegyensúlyozott uralhatóságáról és a stabil, mégis kényelmes rugózásról. Ez a rendszer összehangoltan vezérli a jármű összes alrendszerének – vagyis a fék, a kormány, a hajtáslánc és a futómű – működését, irányítása alatt tartva a hosszanti, oldalirányú és függőleges mozgásokat, és mérsékelve karosszéria perdületét, a dőlését és bólintását. E mozgások optimális vezérlése kimagasló rugózási kényelmet, jobb útfogást és biztonságot, valamint élvezetes irányíthatóságot eredményez. Az autó vezethetőségét még magasabb szintre emeli az aktív stabilizátorok alkalmazása és az önálló első- és hátsókerék-kormányzással kiegészített Lexus Dynamic Handling (LDH) rendszer. A VDIM akkor is képes stabilizálni az autó mozgását, amikor a kerekek eltérő tapadású felületeken, például az egyik oldalon száraz aszfalton, a másik oldalon pedig jégen futnak. Az új LS megalkotásához a mérnökök kis tömegű anyagok – többek közt ultranagy szilárdságú acéllemezek és alumínium – felhasználásával mintegy 90 kilogrammal csökkentették az LS padlólemezének és karosszériájának súlyát. A tömegcsökkentésnek, az új V6-os motor bevezetésének és a merevebb karosszériának köszönhetően az autó jóval dinamikusabb vezetési élményt kínál. A menetteljesítmények szempontjából alapvető fontosságú, hogy az új padlólemezen a súly legnagyobb része, vagyis a motor és az utasok lejjebb kaptak helyet, így alacsonyabbra került az autó tömegközéppontja. A karosszéria merevségét tovább javítják a motortér különleges bekötési pontjai, az alumíniumból készült merev első és hátsó rugótornyok és más megoldások. Az LS mindig is híres volt kiváló futóművéről, ám a Lexus még mindig tovább tudta tökéletesíteni zászlóshajójának felfüggesztését. Jó példa erre, hogy a multilink futóműben kettős gömbcsuklókkal csatlakoznak az alsó és a felső lengőkarok, így jobban lekövethetők a legkisebb kormánymozdulatok és az apró útegyenetlenségek is. A rugózatlan tömeg csökkentéséhez – és ezzel párhuzamosan a tapadás és a kényelem növeléséhez – a mérnökök számos futóműalkatrészt alumíniumból készítettek.
ÚJ SZINT AZ LS TELJESÍTMÉNYÉBEN ÉS FINOM MŰKÖDÉSÉBEN:
KETTŐS TURBÓTÖLTÉSŰ V6-OS ÉS 10 FOKOZATÚ SEBESSÉGVÁLTÓ
A komoly teljesítmény és a kiváló üzemanyag-fogyasztás jegyében született meg a vadonatúj, 3,5 literes V6-os motor, amit a Lexus kifejezetten az új LS-hez tervezett, és amelynek vadonatúj, kettős turbófeltöltése a vállalat F1-es technológiáján alapul. Ez az új erőforrás hűen jelképezi a Lexus dinamikusabb szellemiségét: egy V8-as teljesítményét kínálja alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett, miközben minimumra mérsékli a zajokat és a rezgéseket. Az LS új motorja olyan erős, ahogyan az egy zászlóshajó esetében elvárható: teljesítménye 310 kW / 421 lóerő, forgatónyomatéka pedig 600 Nm, vagyis a vonóerő hasonló a most kifutó LS modell V8-as motorjáéhoz. A hosszú löket és az optimális furat/löket arány hozzájárul a gyors égéshez és a kettős turbótöltés hatékony működéséhez, így az LS várhatóan 4,5 másodperc alatt gyorsul majd 100 km/órás sebességre (AWD). De talán ennél is fontosabb az, ahogyan a Lexus a motor és a sebességváltó hangolásával elérte, hogy az autó azonnal gyorsulni kezdjen, és hogy a forgatónyomaték folyamatosan rendelkezésre álljon mindaddig, amíg a fordulatszámmérő mutatója a vörös mezőbe ér. Létraváz-szerkezetű motorblokk, újratervezett motorrögzítés, elektromos megkerülőszelepek és sok más műszaki megoldás biztosítja a hajtáslánc zökkenőmentes működését, ami a Lexus egyik védjegye. A Normal, Sport és Sport+ üzemmódok kiválasztásával a vezető beállíthatja a hajtáslánc reakcióit, miközben pontosan annyi motorhang szűrődik be az utastérbe, hogy az sportos érzetet keltsen. A luxusszedánban elsőként alkalmazott 10 fokozatú automata sebességváltó már ismerős lehet az LC 500 kupéból, és most az új LS zászlóshajóban is feltűnik. Ez egy nyomatékátalakítós automata egység, amely annyira gyorsan kapcsol, hogy méltó vetélytársa a duplakuplungos szerkezeteknek. A 10, egymáshoz közel elhelyezett fogaskerék széles fokozatkiosztása lehetővé teszi, hogy az autó minden közlekedési helyzetben optimális sebességfokozatban haladjon. A fokozatok a kormány mögötti váltófülekkel is kapcsolhatók, bár a legtöbben alighanem a fejlett elektronikus vezérlőrendszert választják majd, amely előre felméri, hogy mire készül a vezető. A rendszer a gyorsítás, a fékezés és az oldalirányú gyorsulás folyamatos ellenőrzése alapján választja ki az ideális áttételt. Az alacsony sebességfokozatok egymáshoz közel elhelyezett fogaskerekei és a rövidebb kapcsolási idő miatt az autó dinamizmusa már a gyorsítás első pillanatától kezdve lendületes és lelkesítő. A kettős turbótöltésű motor magas forgatónyomatéka jól illik a magasabb sebességfokozatokhoz, így az LS erőlködés nélkül suhan autópálya-tempóban, ám ha gyorsítani kell, a sebességváltó nagyon gyorsan visszakapcsol, és az autó késlekedés nélkül nekilendül. A nyomatékátalakító minden sebességtartományban kínál közvetlen hajtást – kivéve elinduláskor –, hogy a vezető közvetlenebb érzettel uralhassa az autót, és hogy az LS fogyasztása tovább csökkenjen.
EGYÉNISÉGET ALKOTNI
“Az LS a Lexus zászlóshajója.” - magyarázza Koichi Suga vezető formatervező. “Minden más modellnél érzékletesebben testesíti meg a Lexus történetét és imázsát, és jelképezi a márka lényegét.”
Az első generációs LS modellel bevezetett “Ugyanakkor” filozófia jegyében a Lexus olyan dizájnt alkotott, amely egy klasszikus, “hármas osztású” szedán térkínálatát és kényelmét nyújtja, ugyanakkor mindezt egy négyajtós kupé stílusos megjelenésébe csomagolta, ami vonzóbbá teszi az autót a fiatalabb luxusfogyasztók körében. A Lexus formatervezői tökéletesen kihasználták az új padlólemez kínálta lehetőségeket, ügyesen kombinálva az alacsonyabb és hosszabb felépítményt egy nyújtott tengelytávolságú szedán presztízsével, így az új LS olyan benyomást kelt, mintha ugrásra készen elnyújtózna az aszfalton. Elődjével összehasonlítva az új LS 15 mm-rel alacsonyabb, motorházteteje és csomagtartófedele pedig 30 illetve 41 mm-rel mélyebben húzódik. Az új LS az első Lexus szedán hat oldalablakos kialakítással, és abban is első a márka limuzinjai közt, hogy a mérnökök az oldalablakokat síkba hozták az ajtóoszlopok felületével. Hogy a fejtér az alacsony építési mód ellenére is megfelelő maradjon, a kinyitott napfénytető kifelé csúszik hátra. A különleges megjelenésű orsó formájú hűtőrács hálómintázata más- és másféle felületűnek tűnik a fényviszonyok változásával; ezt a hatást intenzív CAD-tervezéssel és a több ezer különféle felület manuális próbájával sikerült elérni. Az LS-hez öt új keréktárcsa is készült; ezek közül kettő 19 colos, három pedig 20 colos. A 20
ÚJSZERŰ KÉNYELEM – TRADICIONÁLIS GYÖKEREKKEL
Egy zászlóshajó luxusának megalkotása nem csupán annyit tesz, hogy bővíteni kell az eddigi felszereltséget. Az Omotenashi filozófiáját követve a Lexus arra törekedett, hogy az új LS kabinja hívogató és otthonos legyen az utasok számára, miközben mindenben támogatja a vezető dolgát.
“Azt javaslom, hogy egyszerűen csak nyissák ki az ajtót, és máris úrrá lesz Önökön az az erős, ösztönös benyomás, hogy olyan utastérbe pillantanak be, amilyet eddig még egyetlen luxusautóban sem láttak,” mondta a vezető formatervező. Ezt a megközelítést jól példázzák az új tervezésű ülések, köztük a 28 irányú motoros állítással, fűtés-, hűtés- és masszázsfunkcióval is megrendelhető első ülések. Az organikus formavilágú műszerfalon egységes magasságban, logikus csoportokra osztva helyezkednek el a kijelzők; ez a “vezérlőállás” elrendezés lehetővé teszi, hogy a vezető a testhelyzete változtatása nélkül kezelhesse az autó rendszereit. Bár az új LS vezetése minden eddiginél élvezetesebb élményt nyújt, a Lexus a hátsó ülésen utazókra is kiemelt figyelmet fordított, úgy alakítva ki a háttámlákat és a kárpitozást, hogy az utasok könnyen tudjanak ki- és beszállni. A fűtés, a hűtés és a masszázsfunkció lehetősége kényeztető hangulatot teremt a hátsó üléssorban. A lábtér nagyobb, mint a korábbi LS-modellekben volt, és a hátsó szélső ülésekhez rendelhető luxuscsomagban olyan tételek szerepelnek, mint a Shiatsu masszázs és a kihajtható lábtartó. Ugyancsak e csomag részeként az első utas mögötti ülés akár 48 fokos szögig is hátradönthető, illetve a kiszállás megkönnyítésére 24 fokig előredönthető.
Mivel az új LS alacsonyabb elődjeinél, a Lexus első ízben kíván a modellhez ‘beülés’ funkcióval kiegészített légrugózást. A rendszer akkor aktiválódik, amikor az intelligens kulccsal kinyitják az autót; a jármű ilyenkor automatikusan megemelkedik, az ülés pedig hátracsúszik, hogy a vezető könnyebben beszállhasson.
A TRADÍCIÓ ÉS A TECHNOLÓGIA TALÁLKOZÁSA
A világítástechnika és a részletek gondos kidolgozása érzékletesen hangsúlyozza ki az LS szépségét. A kárpitozás részletmegoldásai a japán kultúra legszebb hagyományait idézik, hatásosan kombinálva a hagyományos japán esztétikai megoldásokat a modern gyártási technikákkal. Mindez hatásosan érvényesül a jellegzetes apróságokban, például a japán lámpások által ihletett gyönyörű hangulatvilágításban, vagy a kartámaszokban, amelyek lebegni látszanak az ajtópanel mellett. A Shimamoku famintázat ihletével született új megoldás művészi módon egyesíti a fa természetes textúráját és a kifinomult japán ‘csíkozott fa’ felületkidolgozást, amit lézeres metszéssel készítenek. Az új minták közt megtalálható még a Művészi Fa/Organikus, a Művészi Fa/Halszálka és a Lézermetszés Special változat is. A hosszirányú Shimamoku mintázattól eltérően az új LS-ben keresztirányú megoldás látható; az így kapott nagyobb mintázat határozottabb kontrasztot alkot a világos és sötét felületek közt, hogy a fafelület élénkebben érvényesüljön.
A CSEND HANGJAI – VAGY ÉPPEN REMEK ZENE
A Lexus úgy hangolta az LS kipufogórendszerét, hogy az kellemesebb motorhangot közvetítsen, ugyanakkor olyan módon alakította ki az utasteret, hogy az autó teljes csendben suhanjon. Az új hangszigetelési módszerek minden eddiginél hatékonyabban nyelik el a környezet zajait. Az aktív hangvezérlés még csendesebb környezet teremt: a berendezés felméri a kabinba szűrődő motorzajt, és az audiorendszer hangszóróin keresztül azzal ellentétes rezgésű hangot sugároz, kioltva ezzel a kellemetlen frekvenciákat. Az LS nyugodt utastere ideális hely arra, hogy érvényesüljön az alapfelszereltségként kínált prémium audiorendszer vagy a hifi-rajongóknak szánt, a mennyezetbe épített hangszórókkal
FEJLETT BIZTONSÁGI MEGOLDÁSOK
Építési módjának köszönhetően a vadonatúj LS nagyfokú passzív biztonságot nyújt egy esetleges ütközés során. A Lexus emellett olyan technológiákkal is felszerelte az autót, amelyek segíthetnek elkerülni az ütközést, vagy hatásosan mérsékelhetik annak hatását. Az LS felszereltségében a Lexus Safety System+ csomagja is szerepel, amellett pedig a kínálat része a fejlett biztonsági rendszer, amelyben a világon elsőként jelenik meg az aktív kormányzással kiegészített ösztönös gyalogosfelismerés. Ha a rendszer egy gyalogost észlel az autó forgalmi sávjában – és gázolásveszély fenyeget –, az LS automatikusan fékez, és kikerüli a sávban álló embert. A vészhelyzetre a színes
A 2018-AS LEXUS LS LEGFONTOSABB MŰSZAKI ADATAI
Jármű fajtája Teljes méretű prémium luxuslimuzin
Motor 3,5 literes V6-os, közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel és kettős turbótöltéssel
Sebességváltó 10 fokozatú automata
Teljesítmény 310 kW / 421 LE
Forgatónyomaték 600 Nm
Tengelytávolság 3.125 mm
Teljes hosszúság 5.235 mm
Magasság 1.450 mm
Szélesség 1.900 mm
Keréktárcsák 19 vagy 20 col
Ötvözetét kínálja.
28 évvel ezelőtt megtörtént az, ami addig lehetetlennek tűnt: első és egyetlen modellje, az LS bemutatásával a Lexus fenekestül forgatta fel luxusautók kategóriáját. Az 1990-es LS 400 luxusa, addig sosem tapasztalt kényelme, teljesítménye, zajtalan és sima működése, összeszerelési minősége és részletkidolgozása egyszerűen lenyűgözte a szaksajtót és a vásárlókat. Ráadásul a márka a kiváló autó mellé olyan szolgáltatásokat és ügyfél-elégedettséget biztosított, ami páratlan volt a piacon. Most pedig a Lexus arra készül, hogy újra megismételje történelmi lépését a vadonatúj, 2018-as, ötödik generációs LS zászlóshajó bemutatásával, ami a 2017-es Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon lép majd reflektorfénybe. Az új LS kívül-belül jellegzetesen japán jegyeket hordoz – és persze utolérhetetlen luxust kínál. A mintegy 90 piacon megjelenő autó a márka legújabb globális modellje.
“Az LS – amellett, hogy a Lexus márka szimbólumává vált – mára olyan új generációs luxusautóvá fejlődött, amely a japán hagyományokat és kultúrát is méltóképpen képvisel.” – mutat rá Toshio Asahi, az új LS főmérnöke. “E minőségében pedig messze túlszárnyalja mindazt, amit a világ manapság egy luxusautótól vár.”
HOSSZABB, ALACSONYABB, SZÉLESEBB – ÉS SOKKAL IZGALMASABB
Az elődjénél hosszabb és alacsonyabb, vadonatúj LS merész dizájnját a Lexus formanyelvével tökéletesre csiszolt kupés sziluett jellemzi. Mivel az autó a vállalat vadonatúj, kifejezetten hátsókerékhajtású luxusautók számára kifejlesztett globális padlólemezének meghosszabbított változatára (GA-L) épül, a hajtáslánc teljesítménye minden eddiginél jobban érvényesül. Ugyanezt a padlólemezt kapta az új Lexus LC 500 kupé is, s a hosszabb változat – amellett, hogy rendkívül dinamikus vezetési élményt biztosít – még magasabb szintre emeli a Lexus közmondásos kényelmét. Az eredeti LS sikerének titka az volt, hogy tervezői nem csupán valamivel többet kínáltak annál, amit az akkori közismert prémium modellek nyújtottak, hanem előre felkészültek a luxusautó-vásárlók minden elvárására. A 2018-as LS szedán tágas utastere és egyedülálló technológiái most ugyanilyen kellemes meglepetéseket tartogatnak a vevők számára, akik alighanem újra átértékelik majd mindazt, amit eddig gondoltak a luxuslimuzinokról.
“Eddig sosem látott célokat tűztünk ki magunk elé, és eltökélten dolgoztunk ezek elérésén.” Avat be Asahi, az LS főmérnöke. “A Lexus zászlóshajójának célközönségét már a mindennapjaikban is rengeteg luxus veszi körül, ezért jó szemük van az igazán különleges dolgokhoz. Éppen ezért esélytelen lenne egy hagyományos prémium termékkel elcsábítani őket.”
EGY ZÁSZLÓSHAJÓ ÚJJÁSZÜLETÉSE
Ahogyan az eredeti LS magát a Lexus márkát is képviselte, úgy a vadonatúj 2018-as LS is a márka dinamikusabb irányvonalát tükrözi. Az LS szedánok minden generációja a modern luxus, a kézműves minőségű kidolgozás, a teljesítmény és a biztonság csúcsát kínálta – akárcsak a sorozat legújabb tagja, amely emellett még mélyebb érzelmeket ébresztő formavilággal és lenyűgöző vezetési élménnyel lép színre. A vadonatúj LS megalkotásához teljesen tiszta lappal kezdett hozzá a Lexus, új szemlélettel képzelve el, milyennek is kell lennie egy igazi zászlóshajónak – mintha a márka mindent most kezdene elölről. A cél nem a Lexus erényeinek továbbfejlesztése volt, hanem hogy túlszárnyalják a világ luxusfogyasztóinak elvárásait. Ugyanakkor az összes eddigi LS modellben létezett egy közös vonás: az Omotenashi, a hagyományos japán vendégszeretet szellemisége. Egy luxusautóban ez azt jelenti, hogy egyaránt törődni kell a vezetővel és az utasokkal, felkészülni az igényeikre, odafigyelni a kényelmükre, és gondoskodni a biztonságukról.
MENETDINAMIKA
A luxusszedánok vezetői ma már minden eddiginél tökéletesebb vezethetőséget és teljesítményt várnak el – méghozzá a kényelem legcsekélyebb feladása nélkül. Egy autóban éppen ez az egyik legnehezebben megvalósítható dolog, ám a luxusautók számára kifejlesztett globális padlólemez (GA-L) tökéletes megoldást kínál. Az új padlólemez az LC 500 kupéban mutatkozott be, most pedig – hosszabb tengelytávolsággal – az új LS-ben is megjelenik. Az alacsonyabb tömegközéppontú és jobb súlyelosztású új LS csak nyújtott tengelytávolságú változatban, alacsony és széles karosszériával készül.
A GA-L padlólemez a Lexus eddigi legmerevebb szerkezete, amely kiváló alapot teremt a magabiztos irányíthatósághoz, a kényelmes rugózáshoz és a zajtalan utastérhez. A 3125 mm-es tengelytávolság 35 mm-rel hosszabb, mint a most kifutó LS nyújtott változatáé. Az új LS modellben az Integrált Járműdinamikai Vezérlőrendszer (VDIM) legújabb generációja gondoskodik az autó kiegyensúlyozott uralhatóságáról és a stabil, mégis kényelmes rugózásról. Ez a rendszer összehangoltan vezérli a jármű összes alrendszerének – vagyis a fék, a kormány, a hajtáslánc és a futómű – működését, irányítása alatt tartva a hosszanti, oldalirányú és függőleges mozgásokat, és mérsékelve karosszéria perdületét, a dőlését és bólintását. E mozgások optimális vezérlése kimagasló rugózási kényelmet, jobb útfogást és biztonságot, valamint élvezetes irányíthatóságot eredményez. Az autó vezethetőségét még magasabb szintre emeli az aktív stabilizátorok alkalmazása és az önálló első- és hátsókerék-kormányzással kiegészített Lexus Dynamic Handling (LDH) rendszer. A VDIM akkor is képes stabilizálni az autó mozgását, amikor a kerekek eltérő tapadású felületeken, például az egyik oldalon száraz aszfalton, a másik oldalon pedig jégen futnak. Az új LS megalkotásához a mérnökök kis tömegű anyagok – többek közt ultranagy szilárdságú acéllemezek és alumínium – felhasználásával mintegy 90 kilogrammal csökkentették az LS padlólemezének és karosszériájának súlyát. A tömegcsökkentésnek, az új V6-os motor bevezetésének és a merevebb karosszériának köszönhetően az autó jóval dinamikusabb vezetési élményt kínál. A menetteljesítmények szempontjából alapvető fontosságú, hogy az új padlólemezen a súly legnagyobb része, vagyis a motor és az utasok lejjebb kaptak helyet, így alacsonyabbra került az autó tömegközéppontja. A karosszéria merevségét tovább javítják a motortér különleges bekötési pontjai, az alumíniumból készült merev első és hátsó rugótornyok és más megoldások. Az LS mindig is híres volt kiváló futóművéről, ám a Lexus még mindig tovább tudta tökéletesíteni zászlóshajójának felfüggesztését. Jó példa erre, hogy a multilink futóműben kettős gömbcsuklókkal csatlakoznak az alsó és a felső lengőkarok, így jobban lekövethetők a legkisebb kormánymozdulatok és az apró útegyenetlenségek is. A rugózatlan tömeg csökkentéséhez – és ezzel párhuzamosan a tapadás és a kényelem növeléséhez – a mérnökök számos futóműalkatrészt alumíniumból készítettek.
ÚJ SZINT AZ LS TELJESÍTMÉNYÉBEN ÉS FINOM MŰKÖDÉSÉBEN:
KETTŐS TURBÓTÖLTÉSŰ V6-OS ÉS 10 FOKOZATÚ SEBESSÉGVÁLTÓ
A komoly teljesítmény és a kiváló üzemanyag-fogyasztás jegyében született meg a vadonatúj, 3,5 literes V6-os motor, amit a Lexus kifejezetten az új LS-hez tervezett, és amelynek vadonatúj, kettős turbófeltöltése a vállalat F1-es technológiáján alapul. Ez az új erőforrás hűen jelképezi a Lexus dinamikusabb szellemiségét: egy V8-as teljesítményét kínálja alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett, miközben minimumra mérsékli a zajokat és a rezgéseket. Az LS új motorja olyan erős, ahogyan az egy zászlóshajó esetében elvárható: teljesítménye 310 kW / 421 lóerő, forgatónyomatéka pedig 600 Nm, vagyis a vonóerő hasonló a most kifutó LS modell V8-as motorjáéhoz. A hosszú löket és az optimális furat/löket arány hozzájárul a gyors égéshez és a kettős turbótöltés hatékony működéséhez, így az LS várhatóan 4,5 másodperc alatt gyorsul majd 100 km/órás sebességre (AWD). De talán ennél is fontosabb az, ahogyan a Lexus a motor és a sebességváltó hangolásával elérte, hogy az autó azonnal gyorsulni kezdjen, és hogy a forgatónyomaték folyamatosan rendelkezésre álljon mindaddig, amíg a fordulatszámmérő mutatója a vörös mezőbe ér. Létraváz-szerkezetű motorblokk, újratervezett motorrögzítés, elektromos megkerülőszelepek és sok más műszaki megoldás biztosítja a hajtáslánc zökkenőmentes működését, ami a Lexus egyik védjegye. A Normal, Sport és Sport+ üzemmódok kiválasztásával a vezető beállíthatja a hajtáslánc reakcióit, miközben pontosan annyi motorhang szűrődik be az utastérbe, hogy az sportos érzetet keltsen. A luxusszedánban elsőként alkalmazott 10 fokozatú automata sebességváltó már ismerős lehet az LC 500 kupéból, és most az új LS zászlóshajóban is feltűnik. Ez egy nyomatékátalakítós automata egység, amely annyira gyorsan kapcsol, hogy méltó vetélytársa a duplakuplungos szerkezeteknek. A 10, egymáshoz közel elhelyezett fogaskerék széles fokozatkiosztása lehetővé teszi, hogy az autó minden közlekedési helyzetben optimális sebességfokozatban haladjon. A fokozatok a kormány mögötti váltófülekkel is kapcsolhatók, bár a legtöbben alighanem a fejlett elektronikus vezérlőrendszert választják majd, amely előre felméri, hogy mire készül a vezető. A rendszer a gyorsítás, a fékezés és az oldalirányú gyorsulás folyamatos ellenőrzése alapján választja ki az ideális áttételt. Az alacsony sebességfokozatok egymáshoz közel elhelyezett fogaskerekei és a rövidebb kapcsolási idő miatt az autó dinamizmusa már a gyorsítás első pillanatától kezdve lendületes és lelkesítő. A kettős turbótöltésű motor magas forgatónyomatéka jól illik a magasabb sebességfokozatokhoz, így az LS erőlködés nélkül suhan autópálya-tempóban, ám ha gyorsítani kell, a sebességváltó nagyon gyorsan visszakapcsol, és az autó késlekedés nélkül nekilendül. A nyomatékátalakító minden sebességtartományban kínál közvetlen hajtást – kivéve elinduláskor –, hogy a vezető közvetlenebb érzettel uralhassa az autót, és hogy az LS fogyasztása tovább csökkenjen.
EGYÉNISÉGET ALKOTNI
“Az LS a Lexus zászlóshajója.” - magyarázza Koichi Suga vezető formatervező. “Minden más modellnél érzékletesebben testesíti meg a Lexus történetét és imázsát, és jelképezi a márka lényegét.”
Az első generációs LS modellel bevezetett “Ugyanakkor” filozófia jegyében a Lexus olyan dizájnt alkotott, amely egy klasszikus, “hármas osztású” szedán térkínálatát és kényelmét nyújtja, ugyanakkor mindezt egy négyajtós kupé stílusos megjelenésébe csomagolta, ami vonzóbbá teszi az autót a fiatalabb luxusfogyasztók körében. A Lexus formatervezői tökéletesen kihasználták az új padlólemez kínálta lehetőségeket, ügyesen kombinálva az alacsonyabb és hosszabb felépítményt egy nyújtott tengelytávolságú szedán presztízsével, így az új LS olyan benyomást kelt, mintha ugrásra készen elnyújtózna az aszfalton. Elődjével összehasonlítva az új LS 15 mm-rel alacsonyabb, motorházteteje és csomagtartófedele pedig 30 illetve 41 mm-rel mélyebben húzódik. Az új LS az első Lexus szedán hat oldalablakos kialakítással, és abban is első a márka limuzinjai közt, hogy a mérnökök az oldalablakokat síkba hozták az ajtóoszlopok felületével. Hogy a fejtér az alacsony építési mód ellenére is megfelelő maradjon, a kinyitott napfénytető kifelé csúszik hátra. A különleges megjelenésű orsó formájú hűtőrács hálómintázata más- és másféle felületűnek tűnik a fényviszonyok változásával; ezt a hatást intenzív CAD-tervezéssel és a több ezer különféle felület manuális próbájával sikerült elérni. Az LS-hez öt új keréktárcsa is készült; ezek közül kettő 19 colos, három pedig 20 colos. A 20
colos
prémium keréktárcsák ragyogó felületkezelése egy ‘katódporlasztás’ néven ismert galvanizáló technika eredménye. Az egyik változat kivételével mindegyik keréktárcsa üreges szerkezetű; ez a megoldás mérsékli a gumiabroncsok által keltett vibrációs zajokat.
ÚJSZERŰ KÉNYELEM – TRADICIONÁLIS GYÖKEREKKEL
Egy zászlóshajó luxusának megalkotása nem csupán annyit tesz, hogy bővíteni kell az eddigi felszereltséget. Az Omotenashi filozófiáját követve a Lexus arra törekedett, hogy az új LS kabinja hívogató és otthonos legyen az utasok számára, miközben mindenben támogatja a vezető dolgát.
“Azt javaslom, hogy egyszerűen csak nyissák ki az ajtót, és máris úrrá lesz Önökön az az erős, ösztönös benyomás, hogy olyan utastérbe pillantanak be, amilyet eddig még egyetlen luxusautóban sem láttak,” mondta a vezető formatervező. Ezt a megközelítést jól példázzák az új tervezésű ülések, köztük a 28 irányú motoros állítással, fűtés-, hűtés- és masszázsfunkcióval is megrendelhető első ülések. Az organikus formavilágú műszerfalon egységes magasságban, logikus csoportokra osztva helyezkednek el a kijelzők; ez a “vezérlőállás” elrendezés lehetővé teszi, hogy a vezető a testhelyzete változtatása nélkül kezelhesse az autó rendszereit. Bár az új LS vezetése minden eddiginél élvezetesebb élményt nyújt, a Lexus a hátsó ülésen utazókra is kiemelt figyelmet fordított, úgy alakítva ki a háttámlákat és a kárpitozást, hogy az utasok könnyen tudjanak ki- és beszállni. A fűtés, a hűtés és a masszázsfunkció lehetősége kényeztető hangulatot teremt a hátsó üléssorban. A lábtér nagyobb, mint a korábbi LS-modellekben volt, és a hátsó szélső ülésekhez rendelhető luxuscsomagban olyan tételek szerepelnek, mint a Shiatsu masszázs és a kihajtható lábtartó. Ugyancsak e csomag részeként az első utas mögötti ülés akár 48 fokos szögig is hátradönthető, illetve a kiszállás megkönnyítésére 24 fokig előredönthető.
Mivel az új LS alacsonyabb elődjeinél, a Lexus első ízben kíván a modellhez ‘beülés’ funkcióval kiegészített légrugózást. A rendszer akkor aktiválódik, amikor az intelligens kulccsal kinyitják az autót; a jármű ilyenkor automatikusan megemelkedik, az ülés pedig hátracsúszik, hogy a vezető könnyebben beszállhasson.
A TRADÍCIÓ ÉS A TECHNOLÓGIA TALÁLKOZÁSA
A világítástechnika és a részletek gondos kidolgozása érzékletesen hangsúlyozza ki az LS szépségét. A kárpitozás részletmegoldásai a japán kultúra legszebb hagyományait idézik, hatásosan kombinálva a hagyományos japán esztétikai megoldásokat a modern gyártási technikákkal. Mindez hatásosan érvényesül a jellegzetes apróságokban, például a japán lámpások által ihletett gyönyörű hangulatvilágításban, vagy a kartámaszokban, amelyek lebegni látszanak az ajtópanel mellett. A Shimamoku famintázat ihletével született új megoldás művészi módon egyesíti a fa természetes textúráját és a kifinomult japán ‘csíkozott fa’ felületkidolgozást, amit lézeres metszéssel készítenek. Az új minták közt megtalálható még a Művészi Fa/Organikus, a Művészi Fa/Halszálka és a Lézermetszés Special változat is. A hosszirányú Shimamoku mintázattól eltérően az új LS-ben keresztirányú megoldás látható; az így kapott nagyobb mintázat határozottabb kontrasztot alkot a világos és sötét felületek közt, hogy a fafelület élénkebben érvényesüljön.
A CSEND HANGJAI – VAGY ÉPPEN REMEK ZENE
A Lexus úgy hangolta az LS kipufogórendszerét, hogy az kellemesebb motorhangot közvetítsen, ugyanakkor olyan módon alakította ki az utasteret, hogy az autó teljes csendben suhanjon. Az új hangszigetelési módszerek minden eddiginél hatékonyabban nyelik el a környezet zajait. Az aktív hangvezérlés még csendesebb környezet teremt: a berendezés felméri a kabinba szűrődő motorzajt, és az audiorendszer hangszóróin keresztül azzal ellentétes rezgésű hangot sugároz, kioltva ezzel a kellemetlen frekvenciákat. Az LS nyugodt utastere ideális hely arra, hogy érvényesüljön az alapfelszereltségként kínált prémium audiorendszer vagy a hifi-rajongóknak szánt, a mennyezetbe épített hangszórókkal
3D
surround hangzást kínáló opcionális Mark Levinson audio-csomag kifogástalan hangzása. A csomagban egy barátságosabb megjelenésű grafikus kezelőfelület is helyet kapott, amelynek új generációs távkapcsolója az okostelefonokhoz hasonlóan kezelhető, de a kézzel beírt utasításokat is érti. A 12,3 colos navigációs kijelző mellett az LS vásárlója egy nagyméretű heads-up display-t (HUD) is rendelhet, amely a vezető látóterébe vetíti ki a különféle információkat.
FEJLETT BIZTONSÁGI MEGOLDÁSOK
Építési módjának köszönhetően a vadonatúj LS nagyfokú passzív biztonságot nyújt egy esetleges ütközés során. A Lexus emellett olyan technológiákkal is felszerelte az autót, amelyek segíthetnek elkerülni az ütközést, vagy hatásosan mérsékelhetik annak hatását. Az LS felszereltségében a Lexus Safety System+ csomagja is szerepel, amellett pedig a kínálat része a fejlett biztonsági rendszer, amelyben a világon elsőként jelenik meg az aktív kormányzással kiegészített ösztönös gyalogosfelismerés. Ha a rendszer egy gyalogost észlel az autó forgalmi sávjában – és gázolásveszély fenyeget –, az LS automatikusan fékez, és kikerüli a sávban álló embert. A vészhelyzetre a színes
HUD
rendszer figyelmezteti a vezetőt. Az új LS-ben a Lexus CoDrive (a márka csúcsminőségű vezetősegítő rendszere) is elérhető, ami ellenőrzi, hogy a kormányzás a vezető szándékával összhangban történik-e, és folyamatos vezetőtámogatást nyújt a városon kívüli közlekedés során.
A 2018-AS LEXUS LS LEGFONTOSABB MŰSZAKI ADATAI
Jármű fajtája Teljes méretű prémium luxuslimuzin
Motor 3,5 literes V6-os, közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel és kettős turbótöltéssel
Sebességváltó 10 fokozatú automata
Teljesítmény 310 kW / 421 LE
Forgatónyomaték 600 Nm
Tengelytávolság 3.125 mm
Teljes hosszúság 5.235 mm
Magasság 1.450 mm
Szélesség 1.900 mm
Keréktárcsák 19 vagy 20 col