Warning: session_start(): open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php54/sess_kbfbkrvsolmvoa5rqtcem4h4i6, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/itextreme/public_html/index.php on line 3
IT-Extreme - Elkészült a magyarhangya következő, MÁRTÍROK című filmjének magyar plakátadaptációja és magyar feliratos előzetese

Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Szórakozás
Sulaki - 2016-12-16

A neves orosz rendező, Kirill Szerebrennyikov filmje nemcsak a fiatalok fanatizálhatóságára világít rá, de számos ponton összekacsint velünk a kelet-európai oktatási rendszer groteszkségein

 
 
 


 
 
 
 
MARTIROK
Kirill Szerebrennyikov FILMJE
MARIUS VON MAYENBURG
MÁRTÍR CÍMŰ SZÍNDARABJA ALAPJÁN
Szinopszis
A tizenéves Veniamin először csak nem akar részt venni
az iskolai úszáson, majd egyre furcsábban kezd viselkedni.
Anyja azt gyanítja, drogozik, pedig egészen másról van szó:
a fiú vallási fanatikussá vált. Hamarosan teljesen felbolygatja
anyja, osztálytársai és az egész középiskola életét. Állandóan a
Bibliából idéz és annak tanításait fegyverként fordítja mindenki
ellen. Egyedül Elena, a biológiatanár veszi fel a kesztyűt.
Marius von Mayenburg Mártír című drámájából a neves orosz
színházi rendező, Kirill Szerebrennyikov rendezett nagy hatású
filmet. A rendező
Az áldozatkaszkadőr
című 2006-os filmjét
számos fesztiválon díjazták,
Izmena (Betrayal)
című drámáját
2012-ben Arany Oroszlánra jelölték a Velencei Filmfesztiválon.
A
Mártírok
Cannes-ban François Chalais Díjat kapott.
Rendező ..........................................................................................................................................
Kirill Szerebrennyikov
Fényképezte ........................................................................................................................................
Vladiszlav Opeljanc
Jelmeztervező ..............................................................................................................................
Tatjana Dolmatovszkaja
Make-up Artist ...................................................................................................................................................
Igor Bojko
Látványtervező ................................................................................................................................
Jekatyerina Scheglova
Vá g ó
......................................................................................................................................................................
Jurij Karik
Zene
.................................................................................................................................................................
Ilja Demuckij
Hang
......................................................................................................................................................................
Boris Vojt
Producerek ...............................................................................................
Ilja Stewart, Diana Szafarova, Jurij Kozirjev
Executive Producerek ....................................................................................................
Murad Oszmann, Cosimo Fini
Koproducerek
....................................
Szergej Stern, Szvetlana Justinova, Ilja Dzinkaradzse, Katyerina Komolova
Alkotók
Petr Szkvorcov
......................................................................................................................................................
Veniamin
Viktoria Iszakova
...........................................................................................................................................
Elena Lvovna
Szvetlana Bragarnyik
........................................................................................................................................
Igazgatónő
Anton Vasziljev
....................................................................................................................................................
ornatanár
Julia Aug
......................................................................................................................................................
Veniamin anyja
Alekszandra Revenko
.................................................................................................................................................
Lidia
Alekszandr Gorcsilin
.............................................................................................................................................
Grigorij
Nyikolaj Rosin
................................................................................................................................
Ortodox kultúra tanár
Szereplők
Kirill Szerebrennyikov
Az orosz kortárs színházi élet meghatározó alkotója, a Moszkvai Egye-
tem tanára, jelentős nemzetközi színházi fesztiválok ünnepelt rendezője
1969-ben született Oroszországban, a Don-régió központjában, Rosz-
tov-na-Donuban. Színházi, televíziós és filmrendezőként alkot, a Gogol
Központ művészeti igazgatója 2012 óta.
Első színdarabját diákként állította színpadra. 1992-ben szerzett diplo-
mát a Rosztovi Állami Egyetemen fizika szakon.
2008-ban kísérleti színész-rendező osztályt indított a Moszkvai Művész
Színház színitanodájában. 2012-ben az osztály átalakult és a Stúdió Hét
nevet kapta, mely ma a Gogol Központ részeként működik.
2011 és 2014 között Kirill a Winzavod Kortárs Művészeti Központ Plat-
form projektjének művészeti igazgatója volt. A rendező jelenleg Moszk-
vában él.
2015-ben a Gogol Központ a Lars von Trier által inspirált Idióták című
színdarab átiratával lépett fel az Avignoni Fesztiválon, Szerebrennyikov
rendezésében. 2016-ban Gogol művét, a Holt lelkeket viszik színre.
Interjú a rendezővel
Ön szerint egyfajta addikciónak tekinthető a vallás?
Buddhista vagyok, és a buddhizmus nem egy vallás. Nem arról
szól, hogy higgyünk Istenben, inkább arról, hogyan állunk kap-
csolatban a többi emberrel és a világgal. A buddhizmus nagyon
is evilági dolog. Ellene vagyok mindenféle népbutításnak, és
azoknak, akik megmondják, hogyan gondolkodjunk. Folyama-
tosan kérdéseket teszek fel magamnak a világról, az univerzum-
ról és a körülöttem élő emberekről. A vallás kész válaszokat ad.
A művészet viszont ragaszkodik a kérdésekhez.
A film a vallást a manipuláció egy formájáként mutatja be, egy
fiatal fiú arra használja, hogy a körülötte lévőket manipulálja.
A vallást Veniamin arra használja, hogy felülkerekedjen félel-
mén, amit a szexualitás vált ki belőle?
Hogy felülkerekedjen a félelmén és a frusztrációján. A tudat-
talan legsötétebb tartalmai késztetnek rá, hogy utat keressünk
a frusztrációink túléléséhez. A film fiatal főszereplője a vallást
találja meg, mint utat. Oroszországban ma erőteljesen jelen van
a vallás. Az Egyesült Államokhoz hasonlóan a prédikátorok elö-
zönlötték a televíziót, a vallás a második hivatalos ideológia lett.
Uralkodni akarnak minden ember tudata felett, és a zűrzavaros
dogmák a szellemi sötétséget terjesztik. Az oroszok szeretik, ha
van egy vezetőjük, akit gondolkodás nélkül követhetnek. Inkább
ezt választják, mint hogy maguk gondolkodjanak. Bár az egyház
és az állam különvált, az ortodox vallás a társadalom minden
szintjét áthatja: a hadsereget, az intézményeket, a kultúrát és
különösen az oktatást. Megmondja, mi a jó és mi a rossz, és a
hivatalos ideológiát követi.
A főhős ráébred, hogy a fanatizmus erőt és hatalmat ad. Senki
nem mer ellentmondani neki, kivéve egyik tanára, aki ateista.
A cselekmény egy ismeretlen városban játszódik...
A színhely Kalinyingrád. A második világháború előtt Kö-
nigsbergnek hívták, német város volt. Itt született és halt meg
Immanuel Kant. Most az orosz enklávé része, Lengyelország
és Litvánia között; egy furcsa város, amely magán viseli a múlt
jegyeit, mint egy fura palimpszeszt.
(A palimpszeszt olyan kézirat, melyben az eredeti szöveget
gondosan kivakarták, vagy átragasztották, hogy helyébe másikat
lehessen írni. - a szerk.)
Hogyan választotta ki a színészeket?
A felnőtt színészek mind sztárok Oroszországban. A tiné-
dzsereknek is mind van színházi tapasztalatuk. Az a fiú, aki
Veniamin barátját alakítja, már játszott a társulatomban, a mű
színpadi változatában.
A film alapján úgy tűnik, szereti a hosszú beállításokat.
Igen, mert lusta vagyok! Nem tudom rávenni magam, hogy
minden snittnek megcsináljam az ansnittjét is. Inkább három
napig próbálok egy jelenetet, így amikor forgatunk, elég három-
szor vagy négyszer felvenni és meg is vagyunk vele...
Meséljen Marius von Mayenburg színdarabjáról, melynek
adaptációját filmre vitte.
A szerző mesélte, hogy azután írta meg ezt a színművet, miután
újra elolvasta a Bibliát és néhány furcsa, nagyon erőszakos mon-
datot fedezett fel benne, melyeknek fura, kettős jelentése van.
Úgy érezte, hogy a kontextusból kiemelve azok a mondatok a
szeretet és testvériség ellenkezőjét írták le. Úgy határozott, hogy
listát ír ezekből a kétértelmű mondatokból. Így született meg
a darab: abból az ötletből, hogy milyen könnyű kiforgatni a
Szentírás szavainak jelentését.
Az idézeteknek mindig megadja a pontos helyét is ...
A színdarabban, ahogy a filmben is, a forrást mindig megjelölik.
A közönség nem árt, ha tudja, hogy ezek a mondatok auten-
tikusak. Nem az én képzeletem szüleményei. Katalogizáltam
az összeset. Mégis, néhány elemet megváltoztattam a színpadi
adaptációhoz képest. Például a színműben az iskolaigazgató
férfi. Oroszországban ezt a posztot általában nők töltik be, ezért
a filmben nő alakítja. Több tanárt is szerepeltetek a filmben,
mint a színműben. A katolikus pap ortodox lett, és nagyobb
hangsúlyt kapott a szerepe. A szövegek, amiket idéz, ortodox
könyvekből származnak, és mind eredetiek. És zenét is adtam
a filmhez: a Laibach zenéjét, melyet gyakran játszik a betiltott
orosz rádió, a Shazam. Hogy miért cenzúrázták? Nagyon ag-
resszívnek találták, állítólag rossz gondolatokat sugalmaz...
VÁLOGATOTT FILMOGRÁFIA ÉS DÍJAK
AZ ÁLDOZATKASZKADŐR
, 2006
PLAYING THE VICTIM
A Római Filmfesztivál Nagydíja
TÉLI UTAZÁS
, 2008
YUREV DEN
A Locarnói Filmfesztivál Don Quijote díja, az Ökumeni-
kus zsűri díja, a Diákzsűri díja
BETRAYAL
, 2012
A Velencei Filmfesztivál versenyfilmje
MÁRTÍROK
, 2016
THE STUDENT
A Cannes-i Filmfesztivál François Chalais-díja
A
Mártírok
alapjául szolgáló darab írója Marius von
Mayenburg, az egyik legismertebb kortárs német
drámaíró, aki jelenleg a berlini Schaubühne dramatur
-
gja. Magyarországon a
Lángarc
című darabjával vált
ismertté, melynek első, nagy hatású budapesti bemu
-
tatóját 1999-ben Zsótér Sándor rendezte a Radnóti
Színházban. A
Mártírok
ősbemutatóját 2012-ben maga
a szerző állította színpadra, majd 2013-ban Dömö
-
tör András rendezésében a Katona József Színház
közönsége is megismerhette a friss darabot és azóta is
műsoron tartják a Kamrában.
MARTIROK
Kirill Szerebrennyikov FILMJE
magyarhangya.hu
 

Warning: Unknown: open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php54/sess_kbfbkrvsolmvoa5rqtcem4h4i6, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/cpanel/php/sessions/ea-php54) in Unknown on line 0