Szerver/Üzlet
Sulaki - 2016-11-22
A vállalatoknak a 2008-as pénzügyi válság óta formálódó új piaci környezet által diktált kihívásokhoz kell igazítaniuk üzleti modelljeiket.
A globális IT piacon az elmúlt hónapokban lebonyolított nagy akvizíciók (Dell és EMC, S4E és
2009-ben a világ ezer legnagyobb vállalata 548 milliárd dollárt költött kutatás és fejlesztésre. Egy évvel később már csak alig több, mint 500 milliárd dollárt. A legjelentősebb visszaesés két iparágat érintett: az autóipart és a számítástechnikát[2]. A számítástechnikai piac esetében a források az összeomlást követő három évben újra növekedni kezdtek, majd 2013-ban újra stagnáltak, vagy csökkentek. Ezzel együtt természetesen sok innovatív technológia jelent meg a piacon ebben az időszakban is, mint az például az okostelefonok, az okosóra, az OLED, a 4K technológia, vagy a
2011-ben az okostelefonok és asztali számítógépek ára 420 és 552 dollár között mozgott. Négy évvel később 305[3], és 379[4] dollár között volt az áruk. Ebben az időszakban az okostévék ára 28%-kal csökkent, és további szegmensek is hasonló árcsökkenést tapasztaltak. Minél mindennapibbá és olcsóbbá válik a technológia, a gyártók annál inkább rákényszerülnek a változó környezethez való stratégiai alkalmazkodásra és a szereplők új lehetőségek után kutatnak a fejlődő IT szolgáltatások területén. A vállatok a prioritásokat más irányba terelik: a szoftverekbe és IT szolgáltatásokba irányított R&D befektetések a 2005-ös 20 milliárd dolláról 76 milliárd dollárra emelkedtek tíz éven belül. Az előrejelzések szerint a trend a következő években is fennmarad.
Az R&D források megcsappanása mellett a nagyszámú iparági fúzió és felvásárlás másik oka, hogy a már ismert technológiákhoz való hozzáférés egyre egyszerűbbé válik. A jelenséget jól szimbolizálja a tabletek diszkontokban való megjelenése. Mindezt a versenyképes termékek előállításához és piaci bevezetéséhez kapcsolódó alacsony belépési küszöb teszi lehetővé, ami miatt folyamatosan nő a versenytársak száma.
„Az utóbbi években a GTDC, a világ 22 legnagyobb IT disztribútorát tömörítő szervezet több mint 600 új gyártóval kezdett együttműködést. Ezek a vállalatok olyan márkákat kínálnak, amelyek kevésbé ismertek, viszont áruk nagyon kedvező. Ez a folyamat leginkább Ázsiában érzékelhető, de nem csupán ott van jelen – mondta el Peter van den Berg, a világ legnagyobb IT forgalmazóit tömörítő Global Technology Distribution Council ügyvezető igazgatója.
Az új környezet új üzleti modellt kíván a piaci szereplőktől. Az ABC Data, a legnagyobb informatikai és szórakoztató elektronikai disztribútor Közép- és Kelet Európában a legnagyobb globális gyártó vállalatokkal működik együtt, akik sok esetben piacvezetővezető pozíciót töltenek be. A vállalat termékportfóliója több mint ezer márkát tartalmaz, és a nagy márkák mellett számos kisebb helyi gyártóval is együttműködik, mint a 3DGence, Kruger&Matz, Lark, Spectrum Group és a Smart 3D. Ezek a gyártók Lengyelországból származnak, okostelefonokat, tableteket, navigációs eszközöket, nyomtatókat, videókamerákat, televízókat és hangszórókat kínálnak: olyan jó minőségű termékeket, amiket széles rétegek engedhetnek meg maguknak.
Az árak esése a gyártók mellett a disztribútorokat is érinti és csak a piacok érettségének megfelelően mutatkoznak különbségek. A közép és kelet-európai piacok még nem olyan telítettek, mint Nyugat-Európa, vagy az USA. Az IT termékek piacának bővülését Közép- és Kelet Európában 2018-ig 20%-ra prognosztizálják, szemben a nyugat-európai 5%-kal.
Az ABC Data, Közép- és Kelet Európa legnagyobb disztribútora, közvetlenül nyolc kulcs piacon működik: a Cseh Köztársaság, Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Szlovákia, Románia és Magyarország. Az ABC Data több mint 130 000 partnerrel működik együtt az egész régióban – mely értékesítési hálózat a CloudLink platform bevezetésével tovább fog bővülni. A vállalat ezzel egyidőben folyamatos fejlesztéseket végez az értéknövelt szolgáltatások terén. Nemrég vásárolta fel a legnagyobb értéknövelt disztribútort a régióban, az S4E-t.
„A tranzakció eredményeképpen 2018-ig 1,5 milliárd PLN bevételt várunk az értéknövelt szolgáltatások értékesítéséből. Biztos vagyok benne, hogy az S4E megszerzése pozitív hatással lesz az IT disztribúciós piaci részesedésünkre is. A globális gyártóknak, akik értéknövelt szolgáltatások fejlesztésébe fektetnek, a disztribúciós oldalon is hasonló tapasztalattal rendelkező partnerekre van szükségük – mondta Ilona Weiss, az ABC Data ügyvezető bizottságának elnöke.
A növekvő szakértelem a fejlettebb IT szolgáltatások területén nem jelenti a hagyományos disztribúció végét. A számítástechnikai, vagy szórakoztató elektronikai cikkek szállítása szerves részét fogja képezi az üzleti modellnek, többek között a progresszív digitalizálódás miatt is. Évek óta szoros kapcsolatot figyelhetünk meg a digitalizáció és a
- Az elmúlt években a számítástechnikai iparágban jelentős változások voltak tapasztalhatók. A 2008-as pénzügyi válság és a digitalizáció alapjaiban alakítja át a piaci környezetet. A piac szereplőinek folyamatosan alkalmazkodniuk kell: új környezethez kell igazítsák üzleti modelljeiket. Minél hamarabb hajtják végre a szükséges változtatásokat, annál hatékonyabban tudnak szembenézni a technológiai és üzleti kihívásokkal - mondta el Kováts Tamás, az ABC Data Hungary marketing menedzsere.
[1]A PwC riport
[2] Ezek a kifejezések szintén a szórakoztató elektronikára és IT eszközökre utalnak
[3]Statista.com
[4]Statista.com
ABC
Data, Avnet és Tech Data) egy jelenlegi is zajló iparági átrendeződés hírnökei. A vállalatoknak a 2008-as pénzügyi válság óta formálódó új piaci környezet által diktált kihívásokhoz kell igazítaniuk üzleti modelljeiket.
- További összeolvadások és cégfelvásárlások várhatók a globális tech piacon
- Az alacsony belépési küszöb miatt nő a piaci szereplők száma
- A vállalatok az új korszaknak megfelelő üzleti modellt alakítanak ki
2009-ben a világ ezer legnagyobb vállalata 548 milliárd dollárt költött kutatás és fejlesztésre. Egy évvel később már csak alig több, mint 500 milliárd dollárt. A legjelentősebb visszaesés két iparágat érintett: az autóipart és a számítástechnikát[2]. A számítástechnikai piac esetében a források az összeomlást követő három évben újra növekedni kezdtek, majd 2013-ban újra stagnáltak, vagy csökkentek. Ezzel együtt természetesen sok innovatív technológia jelent meg a piacon ebben az időszakban is, mint az például az okostelefonok, az okosóra, az OLED, a 4K technológia, vagy a
3D
nyomtatás, és a
VR
technológiák.
2011-ben az okostelefonok és asztali számítógépek ára 420 és 552 dollár között mozgott. Négy évvel később 305[3], és 379[4] dollár között volt az áruk. Ebben az időszakban az okostévék ára 28%-kal csökkent, és további szegmensek is hasonló árcsökkenést tapasztaltak. Minél mindennapibbá és olcsóbbá válik a technológia, a gyártók annál inkább rákényszerülnek a változó környezethez való stratégiai alkalmazkodásra és a szereplők új lehetőségek után kutatnak a fejlődő IT szolgáltatások területén. A vállatok a prioritásokat más irányba terelik: a szoftverekbe és IT szolgáltatásokba irányított R&D befektetések a 2005-ös 20 milliárd dolláról 76 milliárd dollárra emelkedtek tíz éven belül. Az előrejelzések szerint a trend a következő években is fennmarad.
Az R&D források megcsappanása mellett a nagyszámú iparági fúzió és felvásárlás másik oka, hogy a már ismert technológiákhoz való hozzáférés egyre egyszerűbbé válik. A jelenséget jól szimbolizálja a tabletek diszkontokban való megjelenése. Mindezt a versenyképes termékek előállításához és piaci bevezetéséhez kapcsolódó alacsony belépési küszöb teszi lehetővé, ami miatt folyamatosan nő a versenytársak száma.
„Az utóbbi években a GTDC, a világ 22 legnagyobb IT disztribútorát tömörítő szervezet több mint 600 új gyártóval kezdett együttműködést. Ezek a vállalatok olyan márkákat kínálnak, amelyek kevésbé ismertek, viszont áruk nagyon kedvező. Ez a folyamat leginkább Ázsiában érzékelhető, de nem csupán ott van jelen – mondta el Peter van den Berg, a világ legnagyobb IT forgalmazóit tömörítő Global Technology Distribution Council ügyvezető igazgatója.
Az új környezet új üzleti modellt kíván a piaci szereplőktől. Az ABC Data, a legnagyobb informatikai és szórakoztató elektronikai disztribútor Közép- és Kelet Európában a legnagyobb globális gyártó vállalatokkal működik együtt, akik sok esetben piacvezetővezető pozíciót töltenek be. A vállalat termékportfóliója több mint ezer márkát tartalmaz, és a nagy márkák mellett számos kisebb helyi gyártóval is együttműködik, mint a 3DGence, Kruger&Matz, Lark, Spectrum Group és a Smart 3D. Ezek a gyártók Lengyelországból származnak, okostelefonokat, tableteket, navigációs eszközöket, nyomtatókat, videókamerákat, televízókat és hangszórókat kínálnak: olyan jó minőségű termékeket, amiket széles rétegek engedhetnek meg maguknak.
Az árak esése a gyártók mellett a disztribútorokat is érinti és csak a piacok érettségének megfelelően mutatkoznak különbségek. A közép és kelet-európai piacok még nem olyan telítettek, mint Nyugat-Európa, vagy az USA. Az IT termékek piacának bővülését Közép- és Kelet Európában 2018-ig 20%-ra prognosztizálják, szemben a nyugat-európai 5%-kal.
Az ABC Data, Közép- és Kelet Európa legnagyobb disztribútora, közvetlenül nyolc kulcs piacon működik: a Cseh Köztársaság, Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Szlovákia, Románia és Magyarország. Az ABC Data több mint 130 000 partnerrel működik együtt az egész régióban – mely értékesítési hálózat a CloudLink platform bevezetésével tovább fog bővülni. A vállalat ezzel egyidőben folyamatos fejlesztéseket végez az értéknövelt szolgáltatások terén. Nemrég vásárolta fel a legnagyobb értéknövelt disztribútort a régióban, az S4E-t.
„A tranzakció eredményeképpen 2018-ig 1,5 milliárd PLN bevételt várunk az értéknövelt szolgáltatások értékesítéséből. Biztos vagyok benne, hogy az S4E megszerzése pozitív hatással lesz az IT disztribúciós piaci részesedésünkre is. A globális gyártóknak, akik értéknövelt szolgáltatások fejlesztésébe fektetnek, a disztribúciós oldalon is hasonló tapasztalattal rendelkező partnerekre van szükségük – mondta Ilona Weiss, az ABC Data ügyvezető bizottságának elnöke.
A növekvő szakértelem a fejlettebb IT szolgáltatások területén nem jelenti a hagyományos disztribúció végét. A számítástechnikai, vagy szórakoztató elektronikai cikkek szállítása szerves részét fogja képezi az üzleti modellnek, többek között a progresszív digitalizálódás miatt is. Évek óta szoros kapcsolatot figyelhetünk meg a digitalizáció és a
hardverek
növekvő keresletének tekintetében. A játékok egyre gyakrabban a felhőbe költöznek, de a játékosoknak egyes alkatrészeket és kiegészítőket meg kell vásárolniuk. A kereslet a mobil eszközökre sok piacon csökken, de a növekvő számú letöltött applikáció, amelyek az okostelefonokon és tablet akkumulátorát gyorsabban lemerítik, elősegítik a hordozható töltők eladását. Az összefüggés a két tendencia között akkor vált jól érzékelhetővé, amikor a Pokemon Go-ért megőrült a világ. Mindemellett egyre többet kommunikálunk az interneten keresztül, ami miatt nő az igény a jobb minőségű a hálózati megoldásokra és webkamerákra.
- Az elmúlt években a számítástechnikai iparágban jelentős változások voltak tapasztalhatók. A 2008-as pénzügyi válság és a digitalizáció alapjaiban alakítja át a piaci környezetet. A piac szereplőinek folyamatosan alkalmazkodniuk kell: új környezethez kell igazítsák üzleti modelljeiket. Minél hamarabb hajtják végre a szükséges változtatásokat, annál hatékonyabban tudnak szembenézni a technológiai és üzleti kihívásokkal - mondta el Kováts Tamás, az ABC Data Hungary marketing menedzsere.
[1]A PwC riport
[2] Ezek a kifejezések szintén a szórakoztató elektronikára és IT eszközökre utalnak
[3]Statista.com
[4]Statista.com