Autó
Sulaki - 2016-10-24
A Toyota a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékokra készülve több mint 100 db FC buszt kíván bevezetni
A Toyota 2017 elejétől Toyota márkanév alatt megkezdi az üzemanyagcellás (FC) buszok értékesítését. A buszokat, amelyek közúti tesztek során már többször bizonyították praktikus felhasználhatóságukat, Tokió Város Önkormányzatának Közlekedési Hivatala állítja forgalomba: a két darab Toyota
A Toyota a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékokra készülve több mint 100 db FC buszt kíván bevezetni, elsősorban a tokiói térségben. Ezzel összhangban az FC buszok már 2017 elejétől megvásárolhatók Japánban, hogy a nagyközönség minél szélesebb körben megismerje a tömegközlekedésben részt vevő FC buszokat. Ezen túlmenően a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékok közeledtével növekvő arányban vezetik be az FC buszokat. A Toyota ezzel együtt arra törekszik, hogy folyamatosan támogassa az új FC buszok 2018-tól kezdődő bevezetését célzó fejlesztéseket, és ezáltal hozzájáruljon a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.
A Toyota FC buszt a Toyota fejlesztette ki, felhasználva a Hino Motors, Ltd (Hino) vállalattal közös FC buszfejlesztési tevékenységek során szerzett tapasztalatokat. A Toyota üzemanyagcella rendszert (TFCS)1, amelyet eredetileg a Mirai üzemanyagcellás gépkocsi (FCV) számára fejlesztettek ki, azzal a céllal alkalmazták, hogy a belső égésű motoroknál kedvezőbb energetikai hatásfokot biztosítson, valamint hogy kivételesen jó környezetvédelmi teljesítményt nyújtson: a rendszer ugyanis működése közben egyáltalán nem bocsát ki CO2-t, sem más káros anyagot.
A busz ezen felül nagykapacitású külső energiaforrásként is szolgál. A 9 kW2 maximális kimenő teljesítményre és összesen 235 kWh3 kapacitásra képes FC busz ilyenformán elektromos áramforrásként is szolgálhat például természeti katasztrófák esetén, evakuációs központokban (pl. iskolai tornatermekben4), vagy az általa megtermelt elektromos energia háztartási gépek működtetésére is alkalmas.
A Toyota csoport a jövő rendkívül ígéretes energiaforrásának tekinti a hidrogént. A Mirai FCV piacra bocsátása mellett a Toyota üzemanyagcellás buszok és villás targoncák fejlesztésében, valamint háztartási célú, telepített üzemanyagcellák fejlesztésében is részt vett. A jövőben a csoport célja, hogy egységesített formában gyorsítsa fel a fejlesztéseket, hogy hozzájárulhasson a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.
A Toyota FC busz főbb műszaki adatai
1A hybrid technológiát üzemanyagcellás technológiával kombináló, Toyota üzemanyagcella kötegekből, nagynyomású hidrogén tartályokból stb. álló rendszer.
2Az elérhető elektromos energia a kimenő teljesítményétől függ.
3Az egyenáram/váltóáram átalakítást követően. A kimenő kapacitás az áramforrás átalakítási hatásfokától, a hidrogén fennmaradó mennyiségétől, valamint az áramfogyasztástól függ.
4A megfelelő hálózat kiépítése szükséges.
FC
Bus
menetrend szerinti járatként, fix útvonalon fog közlekedni.
A Toyota a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékokra készülve több mint 100 db FC buszt kíván bevezetni, elsősorban a tokiói térségben. Ezzel összhangban az FC buszok már 2017 elejétől megvásárolhatók Japánban, hogy a nagyközönség minél szélesebb körben megismerje a tömegközlekedésben részt vevő FC buszokat. Ezen túlmenően a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékok közeledtével növekvő arányban vezetik be az FC buszokat. A Toyota ezzel együtt arra törekszik, hogy folyamatosan támogassa az új FC buszok 2018-tól kezdődő bevezetését célzó fejlesztéseket, és ezáltal hozzájáruljon a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.
A Toyota FC buszt a Toyota fejlesztette ki, felhasználva a Hino Motors, Ltd (Hino) vállalattal közös FC buszfejlesztési tevékenységek során szerzett tapasztalatokat. A Toyota üzemanyagcella rendszert (TFCS)1, amelyet eredetileg a Mirai üzemanyagcellás gépkocsi (FCV) számára fejlesztettek ki, azzal a céllal alkalmazták, hogy a belső égésű motoroknál kedvezőbb energetikai hatásfokot biztosítson, valamint hogy kivételesen jó környezetvédelmi teljesítményt nyújtson: a rendszer ugyanis működése közben egyáltalán nem bocsát ki CO2-t, sem más káros anyagot.
A busz ezen felül nagykapacitású külső energiaforrásként is szolgál. A 9 kW2 maximális kimenő teljesítményre és összesen 235 kWh3 kapacitásra képes FC busz ilyenformán elektromos áramforrásként is szolgálhat például természeti katasztrófák esetén, evakuációs központokban (pl. iskolai tornatermekben4), vagy az általa megtermelt elektromos energia háztartási gépek működtetésére is alkalmas.
A Toyota csoport a jövő rendkívül ígéretes energiaforrásának tekinti a hidrogént. A Mirai FCV piacra bocsátása mellett a Toyota üzemanyagcellás buszok és villás targoncák fejlesztésében, valamint háztartási célú, telepített üzemanyagcellák fejlesztésében is részt vett. A jövőben a csoport célja, hogy egységesített formában gyorsítsa fel a fejlesztéseket, hogy hozzájárulhasson a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.
A Toyota FC busz főbb műszaki adatai
-
Jármű
Hosszúság / szélesség / magasság
10 525 / 2 490 / 3 340 mm
Férőhelyek száma (ülő, álló, sofőr)
77 (26+50+1)
Üzemanyagcella köteg
Név
Toyota üzemanyagcella köteg
Típus
Szilárd polimer elektrolit
Maximális teljesítmény
114 kW × 2 egység (155 LE ×2 egység)
Villanymotor
Típus
Szinkron váltóáram
Maximális teljesítmény
113 kW × 2 egység (154 LE ×2 egység)
Maximális forgatónyomaték
335 Nm× 2
Nagynyomású
hidrogén tartály
Tartályok száma
10
Névleges üzemi nyomás
70 MPa (kb. 700 bar)
Tank tárolási sűrűség
5,7 wt%
Tartály belső térfogata
600 liter
Hajtó akkumulátor
Típus
Nikkel-metál hidrid
Nagykapacitású külső energiaforrás
Maximális teljesítmény
9 kW
Kapacitás
235 kWh
1A hybrid technológiát üzemanyagcellás technológiával kombináló, Toyota üzemanyagcella kötegekből, nagynyomású hidrogén tartályokból stb. álló rendszer.
2Az elérhető elektromos energia a kimenő teljesítményétől függ.
3Az egyenáram/váltóáram átalakítást követően. A kimenő kapacitás az áramforrás átalakítási hatásfokától, a hidrogén fennmaradó mennyiségétől, valamint az áramfogyasztástól függ.
4A megfelelő hálózat kiépítése szükséges.