Érdekességek
maxray - 2016-02-03
Az easyJet, Európa vezető légitársasága egy olyan forradalmi, gyakorlatilag zéró káros anyag kibocsátású üzemanyag-rendszeren dolgozik, mellyel jelentősen csökkenthető utasaik ökológiai lábnyoma. A gépek földi gurulásakor használható rendszerrel évente körülbelül 50.000 tonna üzemanyagot spórolhat a cég, és ehhez ka
A légitársaság évek óta elkötelezett utasaik ökológiai lábnyom-csökkentése mellett: a legfejlettebb technológia használatával, gazdaságos működéssel és az ülőhelyek magas arányú kihasználásával más légitársaságok azonos útvonalaihoz képest 22%-kal kisebb egy utas ökológiai lábnyoma. Az easyJet 2020-ra a jelenlegi 81,05 gramm CO2/utaskilométer kibocsátást 7%-kal kívánja csökkenteni. Az easyJet fenntarthatósági stratégiájának részeként ez a mutató az elmúlt 15 évben 28%-kal javult.
A hibrid üzemanyag-rendszer ötletéhez a világ egyik vezető műszaki egyetemének, a Cranfield Egyetemnek hallgatói adták az inspirációt. A tavaly 20 éves easyJet születésnapja alkalmából pályázatot hirdetett, ahol arra vártak ötleteket, hova fejlődhet a légiközlekedés a következő 20 évben. Az easyJet ennél sokkal hamarabb szeretné a technológiát bevezetni: beszállítóival és partnereivel együttműködve már idén tervezi a forradalmi újítás tesztelését.
A hibrid repülőgépet a gép rakterében elhelyezett hidrogén-üzemanyagcella látná el energiával. Az innovatív zéró káros anyag kibocsátású rendszer a fékezéskor keletkező energiát összegyűjtené és akkumulátorokban tárolná el. (a Forma 1- es autók KERS rendszeréhez hasonlóan)
Az összegyűjtött energia segítségével a járatok akár hajtómű nélkül is gurulhatnának. A gyakori felszállások és a jellemzően rövid-távú repülőutak miatt az easyJet évente a teljes üzemanyag-fogyasztásának 4%-át a repülőgépek gurulásakor használja fel. Az easyJet repülőgépek átlagosan 20 percet gurulnak egy járatra vetítve – ez mintegy 4 millió kilométernek felel meg egy év alatt. Ez a távolság elegendő lenne ahhoz, hogy eljussunk a Holdra és vissza – nyolcszor.
Az easyJet minden repülőgépének kerekét nagy teljesítményű motorral, elektronikával és irányító műszerekkel szerelné fel, így a pilóták ugyanolyan biztonságosan irányíthatnák a repülőgépet a repülőtér betonján, mint eddig. A rendszerrel kevesebb vontatási manőverre volna szükség a repülőtéri kapuknál történő be- és kiállásnál, így csökkenhetnének a fordulási idők és tovább növekedhetne a pontosság.
A rendszer egyetlen “hulladéka” a tiszta víz, amely később felhasználható a repülőgép vízrendszerének feltöltéséhez. A koncepción az easyJet műszaki igazgatója, Ian Davies és csapata dolgozik, bevonva az eredeti ötletet bemutató diákokat is.
Az easyJet flottája jelenleg 243 Airbus A319-esből és A320-as ból áll, melyek átlagéletkora mindössze 6 év. A légitársaság 2017 júniusától új generációs hajtóművekkel ellátott A320neo típusú gépeket állít forgalomba, melyek üzemanyag-hatékonysága 13-15%-kal kedvezőbb a korábbi típusokhoz képest.
A hibrid üzemanyag-rendszer ötletéhez a világ egyik vezető műszaki egyetemének, a Cranfield Egyetemnek hallgatói adták az inspirációt. A tavaly 20 éves easyJet születésnapja alkalmából pályázatot hirdetett, ahol arra vártak ötleteket, hova fejlődhet a légiközlekedés a következő 20 évben. Az easyJet ennél sokkal hamarabb szeretné a technológiát bevezetni: beszállítóival és partnereivel együttműködve már idén tervezi a forradalmi újítás tesztelését.
A hibrid repülőgépet a gép rakterében elhelyezett hidrogén-üzemanyagcella látná el energiával. Az innovatív zéró káros anyag kibocsátású rendszer a fékezéskor keletkező energiát összegyűjtené és akkumulátorokban tárolná el. (a Forma 1- es autók KERS rendszeréhez hasonlóan)
Az összegyűjtött energia segítségével a járatok akár hajtómű nélkül is gurulhatnának. A gyakori felszállások és a jellemzően rövid-távú repülőutak miatt az easyJet évente a teljes üzemanyag-fogyasztásának 4%-át a repülőgépek gurulásakor használja fel. Az easyJet repülőgépek átlagosan 20 percet gurulnak egy járatra vetítve – ez mintegy 4 millió kilométernek felel meg egy év alatt. Ez a távolság elegendő lenne ahhoz, hogy eljussunk a Holdra és vissza – nyolcszor.
Az easyJet minden repülőgépének kerekét nagy teljesítményű motorral, elektronikával és irányító műszerekkel szerelné fel, így a pilóták ugyanolyan biztonságosan irányíthatnák a repülőgépet a repülőtér betonján, mint eddig. A rendszerrel kevesebb vontatási manőverre volna szükség a repülőtéri kapuknál történő be- és kiállásnál, így csökkenhetnének a fordulási idők és tovább növekedhetne a pontosság.
A rendszer egyetlen “hulladéka” a tiszta víz, amely később felhasználható a repülőgép vízrendszerének feltöltéséhez. A koncepción az easyJet műszaki igazgatója, Ian Davies és csapata dolgozik, bevonva az eredeti ötletet bemutató diákokat is.
Az easyJet flottája jelenleg 243 Airbus A319-esből és A320-as ból áll, melyek átlagéletkora mindössze 6 év. A légitársaság 2017 júniusától új generációs hajtóművekkel ellátott A320neo típusú gépeket állít forgalomba, melyek üzemanyag-hatékonysága 13-15%-kal kedvezőbb a korábbi típusokhoz képest.