Érdekességek
Sulaki - 2013-04-26
A statisztikák szerint naponta átlagosan...



A statisztikák szerint naponta átlagosan mintegy 75 halálos áldozatot követelnek az Európa közútjain előforduló különféle balesetek, ezek jelentős hányada pedig a későn kiérkező segítség miatt következik be. Éppen ezért a balesetek megelőzése mellett a segélyszolgálatok hatékonyabb m?ködését t?zte ki célul az Európai Unió HeERO nev? projektje, amelyben Magyarország is részt vesz az eCall automatikus segélyhívó rendszer tesztelésével. Az EU irányelve alapján 2015-től minden, az Unió területén forgalomba kerülő gépjárm? képes lesz automatikus segélykérés leadására annak érdekében, hogy a bajba jutottak a lehető leghamarabb segítséghez jussanak minden esetben, és így elkerülhető legyen a tragédia.
Az Európai Unióban kiemelt területnek számít az intelligens közlekedési rendszerek fejlesztése: ezen informatikai törekvések sorába illeszkedik a hatékonyabb segélykérést lehetővé tevő eCall projekt is. A jelenleg Európa-szerte tesztüzemben lévő rendszer fejlesztése Magyarországon a Best Way Traffic Kft. részvételével zajlik.
Az eCall rendszer gyakorlatilag egy járm?be épített, folyamatos készenlétben álló intelligens telefon, amely baleset esetén automatikusan képes tárcsázni a segélyhívó számot. Ez a megoldás azért hatékonyabb a közvetlen telefonos segítségkérésnél, mert a járm?vezető eszméletvesztése esetén is aktiválódik, illetve a rendszer a m?holdas kapcsolaton keresztül a baleset pontos
A Best Way Traffic Kft. az eddigi Uniós eredmények elemzését követően a fedélzeti egységek (ún. on board unit) tesztelését végzi. Ez az eszköz juttatja el a vészhívást a központba, ezért nagyon fontos, hogy a fedélzeti egység és az üzenetet továbbító vonal is minden körülmények között kifogástalanul m?ködjön. „Jelenleg a vészhívások felépülése és az alapinformációk továbbítása terén folytatunk méréseket, illetve vizsgáljuk a segélyhívó központhoz eljuttatandó ún. MSD üzeneteket is. Az eCall 2015-ben történő bevezetéséig további folyamatos, átfogó tesztelésre van szükség, hiszen emberéletek múlhatnak a rendszer hatékonyságán” – tette hozzá a szakértő.
A gyakorlatban a rendszer m?ködése a következőképpen történik majd: a gépjárm? integrált elemét képező berendezés vészhelyzet esetén egy normál
Hasonló megoldások eddig is léteztek a gépjárm?piacon, azonban mindössze a forgalomban lévő járm?vek 1%-át jelentő luxuskategóriájú autókban voltak elérhetőek. Ezzel szemben az eCall rendszer az EU célkit?zései szerint hamarosan minden újonnan gyártott járm?ben gyárilag megtalálható lesz – ez 2015-től kezdve Európában mintegy 15 millió gépjárm?vet jelenthet majd évente.
Az Európai Unióban kiemelt területnek számít az intelligens közlekedési rendszerek fejlesztése: ezen informatikai törekvések sorába illeszkedik a hatékonyabb segélykérést lehetővé tevő eCall projekt is. A jelenleg Európa-szerte tesztüzemben lévő rendszer fejlesztése Magyarországon a Best Way Traffic Kft. részvételével zajlik.
Az eCall rendszer gyakorlatilag egy járm?be épített, folyamatos készenlétben álló intelligens telefon, amely baleset esetén automatikusan képes tárcsázni a segélyhívó számot. Ez a megoldás azért hatékonyabb a közvetlen telefonos segítségkérésnél, mert a járm?vezető eszméletvesztése esetén is aktiválódik, illetve a rendszer a m?holdas kapcsolaton keresztül a baleset pontos
GPS
koordinátáit is elküldi a központnak, ezzel elősegítve, hogy a segélyszolgálatok a lehető leghamarabb a helyszínre érkezzenek – mondta el Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic Kft. szakértője.
A Best Way Traffic Kft. az eddigi Uniós eredmények elemzését követően a fedélzeti egységek (ún. on board unit) tesztelését végzi. Ez az eszköz juttatja el a vészhívást a központba, ezért nagyon fontos, hogy a fedélzeti egység és az üzenetet továbbító vonal is minden körülmények között kifogástalanul m?ködjön. „Jelenleg a vészhívások felépülése és az alapinformációk továbbítása terén folytatunk méréseket, illetve vizsgáljuk a segélyhívó központhoz eljuttatandó ún. MSD üzeneteket is. Az eCall 2015-ben történő bevezetéséig további folyamatos, átfogó tesztelésre van szükség, hiszen emberéletek múlhatnak a rendszer hatékonyságán” – tette hozzá a szakértő.
A gyakorlatban a rendszer m?ködése a következőképpen történik majd: a gépjárm? integrált elemét képező berendezés vészhelyzet esetén egy normál
SIM
kártya segítségével kapcsolatot fog létesíteni a segélyszolgálati központtal, ahol képzett diszpécserek fogadják majd a hívásokat. Az információk begy?jtését követően a diszpécser meggyőződik a vészhelyzet részleteiről és annak valódiságáról, és továbbítja az üzenetet az illetékes bevetési szervek felé. Így a segítség a baleset bekövetkeztét követően néhány percen belül elindulhat a GPS koordináták alapján meghatározott pontos helyszínre.
Hasonló megoldások eddig is léteztek a gépjárm?piacon, azonban mindössze a forgalomban lévő járm?vek 1%-át jelentő luxuskategóriájú autókban voltak elérhetőek. Ezzel szemben az eCall rendszer az EU célkit?zései szerint hamarosan minden újonnan gyártott járm?ben gyárilag megtalálható lesz – ez 2015-től kezdve Európában mintegy 15 millió gépjárm?vet jelenthet majd évente.