Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Érdekességek
business_guru - 2009-03-01

A CDP értékelésében az Apple az egyik legrosszabb értékelést kapta, és a legkevesebb információt szolgáltatta termékei és gyártási folyamatainak ökológia lábnyomáról...

 
A
CDP
értékelésében a négy nagy amerikai IT cég közül, melyek az Apple, Dell, HP, IBM az Apple kapta a legrosszabb értékelést valamint az Apple az egyetlen a szóban forgó cégek közül aki nem mutatja ki semmilyen formában elkötelezettségét a környezetszennyezés csökkentése iránt.
A 2000-ben alapított Carbon Disclosure Projectben 385 globális intézményi befektető képviselteti magát, akik több mint 57 billió dollárnyi vagyont kezelnek. A
CDP
független, non-profit szervezetként a világ több mint 1550 legnagyobb társaságától gyüjti be a legfontosabb klímaváltozást befolyásoló adatokat és készíti el ebből az üvegházhatású gázok kibocsátásával kapcsolatos legnagyobb vállalati adatbázist. A
CDP
együttmüködik a multinacionális szervezetekkel annak érdekében, hogy megkönnyítse a klímaváltozást érintő adatok összegyüjtését azok beszállítói hálózatától is.
 
Az Apple nem törődik a környezetvédelem kérdésével?
 
Érthetetlen az Apple idioszinkráziája a témával és részletes adatszolgáltatással szemben, melynek eredménye képpen szinte lehetetlen pontosan mérni a cég ökológiai lábnyomát (carbon footpront). A
CDP
a legelismertebb tanulmányokat készíti és széles körben elfogadott módját dolgozta ki a cégek ökológiai lábnyomának vagyis a környezetre tett hatásainak vizsgálatára, mely segít a környezetszennyezés csökkentésében és a hatások elemzésében is. Az Apple alig vett részt az utolsó felmérésben és mindössze egy pár kérdésre válaszolt a közel 100 kérdésből álló felmérésre. A
CDP
az Apple-nek 7 pontot adott, míg a Dell 91 a pedig HP 88 pontoto kapott az értékelésen.
 
Egy másik a RiskMetrics és  a CERES által készített felmérés, mely a cégvezetésre és a cégek környezetvédelmi politikájára fókuszállt az IBM 79 a Dell 77 az Apple pedig 27 pontot kapott. Ezen felmérés egyik kulcs kérdése a cég illetve cégvezetés környezetvédelem iránti felelősségvállalására utalt, melynél az Apple nem kapott pontot.
 
Az Apple nyilvánosságra hozott becsléseket a főbb termékeinek életciklusára vonatkozó
GHG
értékekről, ám ezek nem nyújtanak teljes képet. A cég csak a termékekre vonatkozó ökológiai lenyomatára vonatkozó információkat közölte, míg más cégek összesített adatokat is számolnak. Az Apple olyan formában adott meg adatokat, melyet nagyon nehéz bármilyen módon is összevetni a versenytársaival. Például a MacBook Air laptop közelítőleg 340 kilogramm CO2 levegőbe kerüléséért felelős életciklusa során. Ám mivel nincs mihez vetni ezt az adatot ebben a formában nem sokra lehet használni. Ha cinikusak akarunk lenni egy évente 50 millió iPod készüléket eladó cég esetében a sok szükséges nyersanyag bányászata és eszközök gyártása során felszabadult CO2 és más
GHG
gázok hatalmas számot tennének ki, ami jobban hangzik ha kis darabokba, egyes termékekre szeleteljük az értéket. 
 
Az Apple közleménye szerint az életciklus analízisük során a gyártás minden fázisát figyelembe vették a nyersanyag előállítástól a gyártáson át  valamint a használat és újrahasznosítás során keletkező emissziót is. Az Apple elemzése szerint a cég ökológiai lábnyomának 95 százaléka a termékek gyártása, használata és szerelése során keletkezik, és csak 5 százalék az irodai és menedzsment funkciókból. Ez nagyon jól hangzik, de a cég nem tett közzé semmilyen információt az elemzése módjáról, illetve a teljes emissziós értékekről. Ezek az adatok pedig hozzátartoznának a CDP felmérésekhez.
 
Az Apple az egyik legjobban kedvelt márka általános és a fiatalok körében egyaránt. Az igazgatóság egyik prominens tagja pedig maga Al Gore a híres környezetvédő. Felmerülhet a kérdés, hogy Gore miért nem gyakorol nagyobb nyomást a cégre, hogy legyenek együttmüködőbbek és adjanak mindenre kiterjedő, valamint összemérhető adatokat?
 
Eközben a cég több kampányban is hangsúlyozza, hogy a termékei rendkívüli környezetkímélő mivoltát, melyet élesen kritizálnak a konkurensek, többek közt a Dell.