Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Társalgó
Sulaki - 2008-10-09

Az interjúból kiderül, hogy kerül a házimozi-rendszer a padlásra, megismerkedhetünk néhány új fogalommal és bepillantást nyerhetünk a jövÅ?ben várható fejlesztésekbe is…



A társalgó rovatot a [%A=http://www.farger.hu/%]www.farger.hu[%A%] támogatja.

Hogyan kerültél kapcsolatba a navigációval?

Én mindig is „kütyümániás” voltam, ez kötött össze a navigációval is. Valahogy éreztem, hogy a kommunikáció, a navigáció, a mobilitás össze fog érni. Számomra ez egy evidens dolog volt. A mobil világából jövök, két nagy mobilszolgáltatónál is dolgoztam. Látható volt, hogy a kommunikáció és navigáció össze fog érni a navigáció is szerves része lesz napjaink mobiltelefonjainak. Erre már most is látunk néhány példát, akár itt az asztalon lévő telefonokban is. De ott a Nokia saját navigációs megoldása, de van hasonló a Google-ban és az iPhone-ban és idővel a többiek is szépen lassan becsatlakoznak. Remélhetőleg a Nav N Go is rákerül lassan nemcsak a
PNA
-kra és
PDA
-kra, hanem a kalsszikus mobileszközökre, a telefonokra is, - ám ez egyelőre még nagyon a jövő zenéje. Nagyon sok mindent megtanulhatott a világ az iPhone -tól, például azt, hogy 2008-ban lehet a piacra dobni olyan telefont, ami nem csupán egy telefon. Feladta a leckét többek között nekünk is, mégpedig azzal, hogy hogyan lehet ezzel a „tapizós” felülettel lépést tartani. Reményeim szerint a Nav N Go is rákerül minden mobileszközre.

Nemrég állapodtatok meg a Pioneer, a Clarion és a Hyundai céggel. Mi lesz a következő lépés?

Sok minden van a tarsolyunkban, de egy kicsit távolabb ugranék a konkrét brandektől , gyártóktól. Nem nevesíteném, és nem azért nem mondok neveket, mert üzleti titok lenne, hanem, mert jelenleg még én sem látom, hogy kikkel fogunk a közeljövőben megállapodni. Legyen elég annyi, hogy a mobileszközök piacán lesznek meglepetéseink. Sok olyan gyártóval fogunk együttmüködni, illetve az év végiéig egy nagy meglepetést okozó terméket piacra dobni, amelyekről már most elismeréssel beszélünk.
Az említett megállapodások fontos lépést jelentenek a Nav N Go szempontjából, és ezt nem feltétlenül anyagi értelemben mondom. Komoly az elhatározásunk abban a kérdésben, hogy az automotive, illetve az úgynevezett vezeték nélküli irányba szeretnénk továbblépni, mivel számunkra nagyon fontos ez a két szegmens. A világ ezek körül a dolgok körül forog. Az autók szeretete és a mobileszközök szeretete meghatározza a mai világunkat. Nyilván sok minden van még, de most ez érdekel bennünket és ez kötődik a Nav N Go-hoz. Ez tipikusan az a szegmens, ahol nekünk feltétlenül ott kell lennünk. Mindkettőben van megoldásunk, az egyik a PDA-kon futó software, a másik pedig a Nav N Go Limousine,, ami az úttörő megoldásunk volt az automotive-piac felé. Ez – valljuk be szakemberszemmel - félmegoldás, mert ugyan nem tudom megvenni az autóval azonnal a navigációs eszközt, de utólag beépíthető. Mérföldkő volt ez számunkra, mivel hiába van egy jól felszerelt BMW vagy Mercedes a tulajdonunkban, nem biztos, hogy a beépített (gyári) navigáció tartalmazza Budapest részletes navigációs térképét illetve, hogy megfelelő minőségü utca-házszám szintü navigációt biztosít.

Hogy alakul a Nav N Go Limousine ára a gyári navigációhoz képest?

Jelentősen olcsóbb a gyári navigációs megoldásokhoz képest, és egy Kelet-Európát is lefedő utca-házszám szintü navigációt biztosít.

Hosszú távon megmaradtok kizárólag software-fejlesztésnél, vagy terveztek saját márkás készülék piacra dobását az alkalmazással együtt?

Klasszikus értelemben véve
hardware
eszközöket nem szeretnénk gyártani. Erre viszonylag egyszerü a magyarázat, mégis egy picit bajban vagyok, mert ugye sohase mondjuk azt, hogy soha. De gondolkodjunk logikusan és ésszerüen! A Nav N Go-nak nem érdeke hardware gyártóként megjelenni a piacon, mert az ügyfeleink többsége számára konkurenciaként jelennénk meg. Nem titok, hogy ma több mint 60
OEM
-partnert kiszolgálunk, akik javarészt software-megoldásokat kereső hardware gyártók. De ha megjelennénk, mint hardware gyártók akkor a saját ügyfeleink konkurenciáját teremtenénk meg, és gondolhatják, ez milyen reakciót váltana ki partnereinkből… Elég fura helyzetet teremtene, úgyhogy most azt tudom mondani, hogy középtávon nem tervezünk ilyet.

Dobozos, vagy OEM-termékből adtok el többet?

Természetesen az OEM-változatból, de a részletekbe nyilvánvaló okokból nem szeretnék belemenni.

Megjelent a teljes Európát tartalmazó Nav N Go iGO 8 változat. Terveztek-e csak külön Magyarországi verziót?

Egy dolgot jól megtanultunk a 2006-os termék kapcsán, mert az eladási számokból világosan látszott, hogy mire van igénye a piacnak. Közvélemény-kutatással nem foglalkozunk, mi egy fejlesztő cég vagyunk, viszont van némi rálátásunk a piacra. Az volt tapasztalatunk, hogy tíz eladott termékből nyolc teljes Európa-térképpel talált gazdára, kettő pedig úgynevezett „egyországos” termék, ami adott esetben lehet Magyarország. Ez az arány, azt hiszem, jól mutatja, hogy mire van igénye a piacnak: komplett megoldásra, amelynek igen egyszerü a magyarázata. Magánemberként én is teljes Európa-térképes terméket vennék. Volt ugyan Kelet-, illetve Nyugat-Európa termékünk is, de meglepő módon, mindenféle előzetes várakozásnak ellentmondva, nagyon szépen fogyott az egyébként drágább, de komplex megoldást nyújtó Európa-térképes szoftverváltozat.

Mit emelnél ki a Nav N Go iGO 8-ból a
3D
navigáción kívül? Miért érdemes ezt a ternéket választani?


Kicsit bajban lehettek velem, mert én mindig máshonnan közelítem a terméket, mint például kollégánk, Moha bá. Ő nagyjából másfél órán keresztül mesélné az új tulajdonságokat, amik rendkívüli módon megnövelték a program hatékonyságát. De hogy egyet én is kiemeljek, amit nagyon szeretek, ezek az útjelző táblák, melyek vezetés közben nagyon hasznosak. Ugyanazt látjuk egy útjelző tábla formájában a kijelzőn, mint ami a szemünk előtt, a valóságban is megjelenik. Nem mennék végig a rengeteg újításon, de összességében minden tekintetben egy sokkal felhasználóbarátabb és logikusabb felépítésü
software
született. Még egy példa erre, hogy nem kell külön megtervezni, hogy melyik a leggyorsabb, legrövidebb, leggazdaságosabb útvonal, hanem az útvonal megtervezése után utólag kiválaszthatom, hogy melyik az, amelyiket éppen használni szeretném. Ez is egy olyan finomság, amit elsőre nem is biztos, hogy észreveszünk - még akkor sem, ha huzamosabb ideje Nav N Go iGO 8-at használ az ember. Erre nagyon sok pozitív visszajelzés érkezett. Azt gondolom, hogy az egész program müködése sokkal átgondoltabb, kifinomultabb és lágyabb lett, olyannyira, hogy ezt még a nagyszüleim és szüleim is szívesebben használják.
[%IMAGB=7487%]
Hogy látjátok, ösztönzitek a továbbfejlődésre a konkurenseiteket, akik sokszor a software-megoldások mellett hardware-t is készítenek? Mondhatjuk azt, hogy a Nav N Go egyfajta mozgatórugó a navigációs piacon?

Ezt már több interjúban elmondtam, hogy mi Nav N Go-sok akarva akaratlan formáljuk a navigációs kultúrát. Ebben jó adag tudatosság van: magával a porgrammal és program motorjával is új irányt kívántunk mutatni, mely az egyik alapvető célkitüzésünk volt két évvel ezelőtt. Akkori jelmondatunk a személyi navigáció népszerüsítése és megújítása volt. Én azt gondolom, hogy ezt teljes mértékben végrehajtottuk. De annak örülünk a legjobban, hogy egyre többen használnak navigációt és egyre többen látnak benne értéket, és fedezik fel a navigáció élményét. Alapvetőn két felhasználótípus létezik: az egyik eseti jelleggel, magáncélra használja a
GPS
-t, a másik típus pedig üzletszerüen, illetve a napi munkája szerves részeként használ navigációt. Örömmel látom, hogy nagyon sok taxiban, mentőben, és tüzoltó kocsiban is a mi rendszerünket használják. (Erre indult el a Navigáció a Gyors Segítségért kampány – [%A=http://www.navigacio.info.hu/%]www.navigacio.info.hu[%A%] – a szerk.) Nagyon fontosnak tartjuk a társadalmi szerepvállalást. Mivel sikeres cég vagyunk, szeretnénk átadni a sikereinkből másnak is, ezért támogatunk például óvodákat is logikai játékok adományozásával.

Az eredeti kilenc alapító tagból mindenki a Nav N Go-nál dolgozik még?

Igen, megvannak és az alapító tulajdonosok a ma napig dolgoznak is a cégben, ami egy nagyon fontos üzenet kifelé.

Milyen vásárlónak tartod magad, intuitív, vagy inkább tudatos?

Azt tapasztalom, hogy elképesztő mennyiségü elektronikai termék van a piacon. Én szakember vagyok és tudom, hogy mit keresek, mondhatni tudatos vásárló vagyok. De még így is több mint egy évig tartott, mire megtaláltam azt a televíziót, amire szükségem van. Mindig akadályokba ütköztem, hogy hányadik generációs panel, mekkora válaszidő, kell-e nekem digitális tuner, és így tovább.

LCD
-re, vagy plazmára esett végül a választásod?


Hosszasan rágódtam azon, hogy melyik technológiát is válasszam. Volt egy másik
LCD
modell nálam kipróbálásra, de annak nem voltam megelégedve a képével, azonban a mostani készülék analóg jellel is kiváló, mondhatni CRT-szerü képet ad. A végső lökést az adta meg, hogy a fiatalember a boltban, látva tanácstalanságomat, fél órával a zárás előtt megkérdezte, mi lenne, ha adna még 20 százalék kedvezményt. Így kötöttem ki végül egy Philips LCD TV-nél.

Azért elégedett vagy vele?

Teljesen elégedett vagyok a választásommal, nem bántam meg, hogy végül LCD-t vettem.

Ha már LCD-nél tartunk, házimozit is használsz?

Régebben használtam, de felraktam a padlásra. Az országban az elsők közt volt házimozi rendszerem, melybe több százezer forintot fektettem be. Ehhez képest már csak két hangszórót használok a sokból és ezen hallgatom a zenéimet. Lehet, hogy öregszem és azért tartok itt, de ez is egyfajta csömör.

Mikor lesznek telefonos megoldásaitok?

Erre utaltam korábban, hogy az év vége felé egy-két meglepetéssel fogunk előrukkolni. Más megfogalmazásban úgy mondanám: ki kell, hogy jöjjünk mobil megoldásokkal is.

Egy korábbi interjúban valaki azt kérdezte tőlem, hogy 15 év múlva vajon milyen ajándékot vennék a gyermekemnek, ha felnőnek? Nav N Go-s szemmel egy olyan eszközt vizionálok, amelynek internetezésre használható érintőképernyős interface-e van, ugyanakkor navigációra is használható, illetve az autóba is behelyezhető, dokkolható. Méretre nagyjából akkora lenne, mint egy mai nagyobb PDA, és egyúttal játékkonzolként és médialejátszóként is funkcionálna.

Az iPhone-nal láthatóan nem tudsz navigálni, de gondolom, használsz navigációs eszközt is.

Igen, az autómban egy Nav N Go Limousine van, emellett egy Asus PNA-t használok. Nekem nagyon fontos, hogy egy eszköz jó minőségü legyen, a kinézet nálam éppolyan lényeges, mint az egyes technikai részletek.

Ha már a PNA-nál tartunk, hogy szolgáljátok ki a vásárlói igényeket? Mert az Asus R300 és R700 közt is különbségek vannak.

Nálunk van egy „étlap”, egy menü, amiből a megrendelő válogathat. Ez történik egy R300 és egy R700 esetében is, hiszen a megrendelő döntheti el, mit kér bele. Jelentős különbséget azonban a megjelenített 3D objektumok mennyiségén kívül nem tudok. A kisebbik modell is tökéletesen alkalmas a magyarországi navigációra.

Te használod a 3D nézetet, amiben a fontosabb épületek is térbeli objektumokként jelennek meg?

Ez a sors fintora, én ugyanis elég rosszul tájékozódom. Szokták mondani, hogy én egy olyan ember vagyok, aki még a konyhában is eltéved. Ami egyébként igaz, mert már négy éve lakunk az új lakásban, de a mikrosütőt néha még mindig nem találom meg elsőre. Használni használom, de sok olyan helyzet van, amikor a hagyományos
2D
-s térképnézet sokkal hasznosabb, mint a
3D
-s megjelenítés. Ezért, pontosabban a hozzám hasonlóan kevésbé jól tájékozódó emberek miatt csináltuk könnyen átkapcsolhatóra a rendszert. Nagy segítség lehet a 3D-s épületgrafika nagyvárosi környezetben, alacsony sebességnél. Én úgy saccolom, hogy körülbelül 50 százalékban használom, de a családomon azt látom, hogy kifejezetten kedvelik a 3D-s navigációt.

A család véleménye mennyire számít bele a termékfejlesztésbe?

Természetesen figyelembe veszem, de nem ez a meghatározó visszacsatolás.

Mi volt az a családi javaslat, ami később bekerült a fejlesztésbe?

Volt egy olyan konkrét észrevétel, hogy ahol lakunk, az konkrétan nincs rajta a térképen. Ez ugyan nem jellemző, de van egy külön hibabejelentő oldal, amelyen keresztül bárki bejelentheti észrevételeit. Ezeket mindig szívesen vesszük és összegyüjtjük, hogy a következő frissítés alkalmával orvosolni tudjuk őket.

Mennyire friss adatbázissal dolgoztok, mennyire naprakészek az adatok?

A mostani, dobozban kapható programok már tartalmazzák a legfrissebb, 2008 . augusztusából származó térképadatokat. Mi egyébként azt vállaltuk annak idején, hogy megpróbálunk legalább félévente frissítést kiadni. A frissítési szolgáltatások mellett a távlati terveink közt szerepel olyan tartalmi szolgáltatás is, mely egy adott célállomásról háttérinformációkkal lát el bennünket, akár a hely történetéről, melyet wifi-, vagy mobilkapcsolaton keresztül tölthetnénk le. Innentől kezdve pedig már hangos útikalauzról beszélhetünk. És ez még csak egy lehetőség a sok közül.

Hogy látod elindultunk egy olyan irányba, ahol ezek a grafikai megoldások eljuthatnak egy fényképszerü megjelenésig?

Ez nehéz kérdés, mivel nem biztos, hogy valóban szükség van-e erre a navigációhoz. Három évvel ezelőtt feltettük magunknak azt a kérdést, hogy kell-e a 3D-s navigáció, amit végül a piac kényszerített ki, és az emberek odavannak érte. Ha tényleges piaci igény lesz, akkor biztosan meg fogjuk valósítani.

Ehhez jelenleg adottak a technikai feltételek?

Természetesen igen. Ezek nagyon szép kihívások és ma azért ülhetünk itt, mert az ilyen komoly kihívásokra mindig reagáltunk. Fontos dolog a cég életében, hogy a kollégáim, minden ilyen új dolgot kihívásnak tekintenek. Lehetséges, hogy azért lesz fényképminőségü a navigációnk, mert ez egy komoly kihívás számunkra, miközben a felhasználók ezt ki fogják kapcsolni.

Milyen egyéb terveitek vannak?

A kollégáim nagyon ügyesen kitettek egy ikont a 2D/3D váltásra, de mi lenne, ha elég lenne csak kimondani, hogy
2D
nézet, és mire odanézünk már át is vált a program? Nagyon sok mindent ki fogunk még hozni a software-ből, de azt ne feledjük: a jó program önmagában kevés, mivel ahhoz egy megfelelő minőségü hardware-re is szükség van. Ezért is fontos, hogy a megfelelő partnerekkel müködjünk együtt. Erre jó példa a HP, a Sony, a Clarion, az Asus, vagy a Pioneer, hiszen ők a prémium partnereink.

Mennyire tudtok versenyre kelni a Nyugat-Európában népszerü és régebb óta létező konkurenseitekkel?

Szó ami szó, Nyugat-Európában nem vagyunk annyira erősek dobozos termékben, viszont elértünk egy jó színvonalat és kiépítettük a disztribúciós hálózatunkat. De ott is az a jellemző, hogy a felhasználók kész megoldásokat keresnek, ezért a PNA-kat részesítik előnyben. A dobozos változat mégis nagyon fontos számunkra, mivel egy kézzelfogható megjelenése a terméknek. Jó döntést hoztunk, mert egyelőre bejönnek a számok, keresik a terméket, ami egy kiváló marketing eszköz is a kezünkben.

Különlegessé teszi a terméket, hogy ugyan microSD-kártyán található, de a dobozban miniSD, és
SD
adaptert is találunk, de mi egyéb szólt a dobozos megjelenés mellett?


Igyekeztünk odafigyelni a részletekre. A többféle kártyafoglalathoz használható adapter mellett a Nyugat-Európai piacon fontos a termék megjelenése is, mivel ott egy komoly kialakítású dobozos termék könnyebben eladható, mint a korábbi nejloncsomagolású kivitel.

A 4, 8, és 16
GB
-os kártyák világában van e lehetőség, hogy ne 2 GB -os kártyán vásároljuk meg a terméket?


Sajnos egyedi igények kiszolgálására jelenleg nincsen kapacitásunk, de a jövőben ezeket az igényeket is fontolóra vesszük.

Terveztek internetről letölthető verziót?

Igen. Ez év júliusában indítottuk el nyilvános próbaüzemben a Naviextras.com webportált, amely a Nav N Go iGO 8
PDA
és
PNA
verzióit használó navigációs készülékek tucatjai számára kínál frissítéseket és plusz térképeket. A portál fejlesztése folyamatban van, mivel úgy gondoljuk, hogy az ilyen white-label megoldásokban rejlik a navigáció jövője.

Az Nav N Go iGO 8 gondolom, a 2008-as évre utal. Lesz iGO 9-es verzió is?

Van még potenciál a Nav N Go iGO 8-ban, jelenleg ennek a kiaknázásán dolgoznak gőzerővel a fejlesztőink. Az iGO 9-es, ha megvalósulna, egy komoly technikai váltást feltételezne, például a 3D-s megjelenítés már valóságosabb, mondhatni fényképszerü lehetne. Ezt azonban ma még túlságosan bonyolult lenne megvalósítani. A Nav N Go iGO 8 április vége óta van a piacon, azóta nagyon sok – túlnyomó részt pozitív – visszajelzést, észrevételt kaptunk, ezeknek a figyelembe vételével fejlesztjük tovább a szoftvert. A kollégáim jelenleg is dolgoznak a
szoftver
legújabb verzióján, amelyről egyelőre csak annyit árulhatok el, hogy a hangsúly a tartalom és a megjelenítés egyszerüsítése felé tolódik el, nem feltétlenül a technikai továbbfejlesztés felé.

[%IMAGB=4965%]