Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
Marcos - 2007-02-23

Pumpe-düse magyarul: szivattyú-fúvóka. Ez a monogram elárulja használóját és a szolgálatában álló technikát.


Azonban vége a diadalmenetnek, a mindezidáig legigényesebbnek tartott dízel technológia ideje lejárt. A végzet oka egyszerre banális és komplex: a motor nem tud megfelelni az EURO 5-ös szabvány egyre kíméletlenebb és szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásainak. Mindeddig a legtakarékosabb és legnagyobb teljesítménnyel rendelkező motorok tehát 2008-tól eltünnek a VW-konszern kínálatából, és felváltják őket a közös nyomócsöves (Common-rail) rendszert alkalmazó aggregátok.

Természetesen eddig is használtak már a wolfsburg-iak ilyen motorokat (ld. 2,5 V6 TDi 163 LE), de az igazi áttörést és elismertséget a PD motorok hozták el. Természetesen az sem hanyagolható el, hogy a fejlesztésben csakis magára számíthatott a társaság, mivel mindenki más a
Common-rail
rendszer mellet tette le a voksát. Ez óriási terheket rótt a vállalatra, és miután a környezetvédelmi szempontokat egyre nehezebb lett teljesíteni, a fejlesztés leállt.

De hogy mi is a probléma a PD TDi motorokkal? Az EURO 5-ös szabvány szerint a dízel motorok koromkibocsátása 1/5-ére kell csökkenteni az EURO 4-hez képest. És ez az a pont, ahol a PD TDi elvérzett. A korom elégetéséhez elnyújtott égésre van szükség, amit a Common-rail motorok késői, vagy többszöri befecskendezéssel oldanak meg. Erre a jelen állapot szerint nem képesek PD-k, az általuk képviselt technikai vonal miatt.

Mielőtt még bárki azt hinné, hogy a dízel motorok fejlődése megtorpanóban van, az nagyot téved. Az előrejelzések szerint néhány éven belül az egyszerübb, de környezetbarát Common-rail technika is képes lesz a 2000 bar-os nyomással történő befecskendezésre, emellett pedig az aktuális EURO normáknak is képes lesz megfelelni. Egy új fejezet nyíli majd az autózás történetében…