Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
MaxRay - 2006-01-16

„A látó autó” - ezzel a szlogennel hirdeti legújabb zászlóshajóját a Mercedes. Mivel ez a modell nemcsak a legkelendÅ?bb luxusautó, hanem innovációban is mindig úttörÅ? szerepet játszott...



Nemcsak az éjjellátó funkció és a radararzenál izgatott minket, hanem a multimédiás megoldások is érdekeltek, hiszen az informatikai újdonságokat az autógyártók csak a 6-8 éves modellváltások vagy a köztes ráncfelvarrások alkalmával tudják alkalmazni az egyes modellekben.
A BMW indította el az egeret helyettesítő I-DRIVE rendszerrel, a teljes mértékben menürendszer által vezérelt all in one fedélzeti vezérlést. Rengeteg kritikát kapott bonyolult használhatósága miatt. Pedig aki elboldogult akár egy szövegszerkesztővel, annak gyerekjáték volt használni. Persze ezeket az autókat általában a konzervatívabb vásárlóréteg preferálja, ezért nem mindenki tudott azonosulni ezzel a fejlődési iránnyal. Az idő igazolta a BMW úttörő megoldását, és lám-lám, most a Mercedesben is egy ehhez hasonló rendszert találunk. Hogy miért? Azért, mert mûködik. És mert a hihetetlen mértékben fejlődő technika irányítása csak így lehetséges. Ma már képtelenség lenne minden funkciót külön gombbal irányítani, amire azonban a menürendszeres vezérlés tökéletesen alkalmas. A stuttgarti gyártónak kedvezett az idő, hiszen gyakorlatilag az összes luxusmárka modellváltása megtörtént, így volt idő levonni a tanulságokat a többi gyártó rendszere alapján. Úgy tûnik, sikeresen. Olyannyira, hogy mindenféle használati útmutató nélkül elsőre „megadta” magát. Megtalálták a középutat: a rendszer teljesen logikus, egyszerû, ráadásul vizuálisan támogatott (rengeteg gyönyörû grafikai elem). Nehéz írni egy olyan dologról, amit látni kell. Röviden csak annyit, hogy a rendszer tervezésénél rengeteg külső „felhasználót“ vontak be és ez nagyon átgondolttá tette a rendszert. Minden funkció úgy mûködik, ahogyan azt elvárja az ember. Semmilyen leírást nem kellett elolvasni ahhoz, hogy a legbonyolultabb beállítást megtaláljuk. Külön említést érdemel a megszokottól jóval nagyobb kijelző, mely a korábbiakhoz képest minden paraméterében sokat javult.
 
NIGHT VISION
 
A rendszer lényege ugyanaz, mint a harcászati éjjellátó berendezéseké, vagyis az éjjel látás. Egy nagy teljesítményû infralámpa megvilágítja előttünk az utat, egy erre alkalmas kamera ezt veszi, és a mûszerfal helyére épített kijelzőre vetíti. A rendszer célja, hogy növelje az éjjeli látómező hosszát anélkül, hogy két légelhárító reflektort szerelnénk az autó orrára. Most már csak egy hőérzékelő rendszer hiányzik, és padlógáz a legnagyobb ködben…
 
DISTRONIC PLUS
 
Mint érdekességet említjük meg, hogy rendelhetünk az autóhoz olyan radarrendszert is, mely nemcsak az autópályán követi az előttünk haladó autót (biztonságos távolságot tart, gyorsít és fékez automatikusan), hanem ugyanezt megteszi csigatempóban a belvárosi dugóban is. Sem a féket, sem a gázt nem kell nyomnunk. Az már szinte csak hab a tortán, hogy ugyanez a rendszer állandóan figyel és automatikus vészfékezést kezdeményez, ha akadályt érzékel előttünk (BAS PLUS). Főleg ködben vagy rossz látási viszonyok közt jelent ez az opció hihetetlen nagy biztonságérzetet. Navigáció Van Magyarország térkép és Budapest is utcaszinten!!! Végre! Ez minden S osztályban szériafelszerelés. Eddig hiába próbáltuk használni gyári navigációnkat, egyszerûen nem volt rá térkép. Ennek a miértje egyszerû. A gyári rendszerek navigációs térképeit az összes gyártó két cégtől szerzi be. Ezen cégeknek eddig nem igazán volt érdeke Unión kívüli térképeket gyártani, mert hihetetlen összegekbe kerül igazán használható és egy ilyen szintû autóhoz méltó adatbázis létrehozása. Ugyan tartósan nem volt alkalmunk tesztelni a Mercedes navigációját, de azonnal látszik, hogy alaposan átgondolt, profi rendszerrel van dolgunk. Tapasztalataink alapján ez az eddigi legjobb megoldás. Újdonság, hogy itt nem
DVD
alapú a háttér adatbázis, hanem egy 20
GB
-os
merevlemez
(opció) tartalmazza az információkat. Sokkal egyszerûbb így a térképek frissítése (no meg több mint 10
GB
a komplett európai adatbázis mérete).
Telefon-bluetooth
 
A tesztelt példányt nem tudtuk semmilyen telefonnal kipróbálni, de a gyártó egy sor készülékhez kínál igényes adaptert, mellyel a középkonzolban elrejtett kis aljzathoz csatolhatjuk mobilunkat. A kommunikációból már nem hiányozhat a
bluetooth
technológia sem,
PDA
vagy notebook eszközeinket is kábel nélkül illeszthetjük a rendszerhez. [%IMAGB=1939%]
 
MP3

 
Ipod mánia itt is. Csatlakoztatható és a gyári kezelőszervekről irányíthatjuk. Ezt sajnos nem tudtuk kipróbálni, de higgyük el, hogy így van. Az opcionális (egyébként nagyon igényes)
CD
-DVD tárba behelyezett, MP3 fájlokat hordozó diszkeket szintén lejátssza a rendszer. A kormány meletti középkonzolban való elhelyezés roppant előnye, hogy menet közben is cserélgethető, és nem egy tárat kell kiemelni, hanem intelligensen az a
CD
jön ki, amelyikre rábökünk. A középkonzolon kapott helyet egy
PCMCIA
aljzat is. Hogy ezt pontosan mire lehet használni, emberfia nem tudta megmondani, de ha tippelnünk kellene, akkor memóriakártya és/vagy
GSM
kommunikációs eszközök fogadására alkalmas. A rendszer olyannyira új, hogy egész magyarhonban egyetlenegy ember nem akadt, aki kielégíthette volna kíváncsiságunkat a rendszer részleteit illetően. (Későbbi cikkünkben fogjuk ezeket részletezni.)
 
Hi-Fi
 
Térhatású hangzás. Kismillió hangszóró. (Harmann Kardon rendszer) Mit is írhatnánk róla? Hallgatni kell! Hangvezérlés Nem újkeletû dolog, de várhatóan kevesen fogják itthon használni - annak ellenére, hogy szinte minden funkciót irányíthatunk vele -, mert magyar nyelvû legjobb tudomásunk szerint nem létezik. Hosszasan ecsetelhetnénk még, mennyi paraktikus megoldás van az autóban. Úgy gondoljuk azonban, hogy a luxusautókat vásárló réteget a felhőtlen és kényelmes használat érdekli. Mindenből a legkifinomultabb, a legjobb…és a Mercedes Benz ilyen. A stílus, a minőség, a megbízhatóság és a stabilitás megtestesülése a legmagasabb színvonalon. És az új
S osztály már nem is autó…ez narkotikum…és mosoly…és béke.