Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
sulaki - 2017-10-10

A vezetők dehidratált állapotban több mint kétszer annyi hibát követnek el

A Nissan arra bíztatja a vezetőket, hogy nézzenek a (vizes) üveg fenekére, és felhívja a figyelmet a kiszáradás közlekedésbiztonságra gyakorolt hatására.

 

Míg az alkoholos befolyásoltság alatti vezetés veszélyei közismertek, sokkal kevesebb szó esik arról, hogy milyen hatással van a kiszáradás a vezetőkre.

 

Egy 2015-ös tanulmány1 szerint, melyet a European Hydration Institute finanszírozott és az egyesült királyságbéli Loughborough Egyetem végzett el, a következő megállapításokat tette:

  • Azok a vezetők, akik mindössze egy korty (25 ml) vizet fogyasztottak óránként, több mint kétszer annyi hibát követtek el az úton, mint a folyadékpótlásról megfelelően gondoskodó társaik
  • A hibák száma megegyezett azzal, mint amennyit a 0,08 ezrelékes véralkoholszintű (a vezetésre vonatkozó korlát az Egyesült Királyságban) vezetők vétenek.
  • A hibák      között a késői fékezés, sodródás a sávon belül, sőt a sávelhagyás is      előfordult.
Mindemellett a vezetők körülbelül kétharmada nem képes felismerni a kiszáradás tüneteit, melyek a következők: fáradtság, szédülés, fejfájás, szájszárazság és lassabb reakcióidők.2

 

Ezek a problémák több víz fogyasztásával egyszerűen elkerülhetők. Egy 2013-as, két egyetem által közösen végzett tanulmány3 során megállapítást nyert, hogy 14%-kal gyorsabb volt a reakció azoknál, akik körülbelül fél liter vizet elfogyasztottak szellemi feladatok elvégzése előtt, mint azoké, akik nem vittek be folyadékot.

 

A Nissan erre alapozva egy innovatív megoldást mutatott be. Ma minden hatodik ember használ valamilyen hordható technológiát4, és a Nissan az egészségügyi iparágból vette az inspirációt, hogy elgondolkodjon a fejlett „intelligens” anyagok autóipari felhasználásának lehetőségein. 

 

A holland Droog dizájncéggel együttműködve integrálta a SOAK nevű izzadtságérzékelő technológiát a Nissan Juke crossoverbe. A megoldás a Juke kormánykerekére és első üléseibe került, így egy egyszerű, mégis hatékony rendszer jött létre, mely figyelmezteti a vezetőket, ha vizet kell inniuk.

 

A SOAK bevonat rendkívül egyszerűen működik: ha izzadtsággal érintkezik – például egy ember kezével vagy ruháival testmozgás után – megváltozik a színe. Kiszáradás esetén a SOAK bevonat sárga színű, ha a hidratáltság szintje megfelelő, kék színre vált.

 

Lucas Ordonez a Nissan GT Academy korábbi győztese, aki ma a NISMO (Nissan Motororsport) versenyzője, egy a vezetés közbeni kiszáradás veszélyeire figyelmeztető videóban szerepel. Tekintse meg a videót itt:

https://www.youtube.com/watch?v=2KBQO-5PNAQ

Dr. Harj Chaggar, a NISMO orvosi tanácsadója a következőt tette hozzá: „A sportolók nagy része tisztában van a hidratálás fontosságával, azonban a sport világán kívül sok ember nem tudja, hogy milyen hatással van a kiszáradás a teljesítményre. Az autóba épített izzadtságérzékelő technológia innovatív módot kínál a problémák megelőzésére, hiszen közvetlenül a vezetőt figyelmezteti.”

 

Az innovatív SOAK technológia ötlete eredetileg a Droog kutatója, Paulien Routs agyából pattant ki.

 

Paulien így nyilatkozott: „Amikor megalkottam a SOAK technológiát, úgy gondoltam, a sportruházatoknál lehetne azt jól alkalmazni. Elképzelésem az volt, hogy olyan megoldásokat alkossunk, melyek valamilyen módon segítik viselőjüket. Innovatív technológiákkal adjunk funkciót a divatnak és a ruháknak, ugyanakkor új módszereket alkossunk, melyek együttműködnek testünkkel és visszajelzést adnak egészségi állapotunkról.

 

A Nissan jelenleg nem tervezi az izzadtságérzékelő technológia alkalmazását a Juke-ban, ez csak illusztrálja a márka megközelítését az innovációval és a biztonsági technológiákkal kapcsolatosan. A Juke már most is több Nissan Intelligent Mobility technológiát kínál. Ezek, többek között a Mozgó tárgyak észlelésére alkalmas, Intelligens 360 Fokos Parkolókamera, a Holttérfigyelés és a Sávelhagyásjelzés.