Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Társalgó
Sulaki - 2008-04-22

A hifisták és az audiophile emberek drágább berendezéseket gyüjtenek és hajlamosabbak fejleszteni rendszerüket...



A társalgó rovatot a [%A=http://www.farger.hu/%]www.farger.hu[%A%] támogatja.

Nemrég volt április elseje, a bolondok napja. Szerinted is kicsit „bolondoknak” mondhatók a hifisták?

Ez jó kérdés. Visszakérdeznék, hogy mi miatt tartják őket bolondnak?

Arra gondoltam, hogy akik a high-end felé kacsintgatnak azok egy hétköznapi emberhez képest vagyonokat képesek a tökéletes hang keresésére költeni.

Ez egy olyan hasonlóság, mint valaki egy olyan kocsit vesz, amelyre nincs szüksége ahhoz hogy A pontból
B
pontba eljusson, és valójában azért veszi meg, mert szép, extrái vannak és dédelgeti a kocsiját. Vagy olyan bútorra költ, amelynél egy funkciójában tizedannyi értékü is elég lenne, csak design-os és egyedi. A hifisták és az audiophile emberek drágább berendezéseket gyüjtenek és hajlamosabbak fejleszteni rendszerüket. Ugyanabba a kategóriába tartoznak, mint azok az emberek, akik még jobb kocsit akarnak vagy a már meglévő jármüvüket tuningolják és örömmel hallgatják a motor hangját. Kicsit olyan ez, mint aki mükincseket gyüjt, és úgy gyönyörködik benne, hogy nézegeti a képeket. Ezek az emberek pedig úgy gyönyörödnek az előre felvett zeneszámokban, hogy azt élvezik, minél tökéletesebb a reprodukció. Tehát valahol ez minden szinte egyfajta boldogságot ad az embereknek, és együttesen pihenteti őket és feltölti energiával. Viszont az biztos, hogy az árak növekedésével nem nő arányosan a minőség, amely különösen a high-end szegmens résztvevőire igaz. Úgy érzed, hogy 80 százalékos a rendszered és föl akarsz menni 85-re akkor 50 százalékkal többet kell rá költened hogy ez megvalósuljon. Nyilván ez sokak számára érthetetlennek tünik, és csodálkozva nézik, hogyan lehetséges ez.

[%IMAGB=5260%] A céged az Inter Audio 1998-ban indult azóta sokat fejlődtetek és egyre több márkával foglakoztok. Melyik a kedvenc márkád?

Ami a szívemhez a legközelebb áll, az első márka mellyel elkezdtem foglalkozni, amikor az egész elindult, ez a német Phonar cég hangszórói. Ők mind a mai napig a legkedvesebbek számomra. Igaz a forgalmi adatok nem ezt mutatják. Nem ez a márka hozza a legtöbb pénzt, ez inkább emocionális jellegü, mert az embernek kvázi a fiatalságát juttatja eszébe. Azóta is baráti kapcsolat füz a gyártóhoz, mely egyben jellemző az egész hi-fi piacra, ugyanis rendszerint jó barátságban vannak a gyártók és a forgalmazók. Tény és való hogy a Phonar volt az első és az első az mindenképpen különleges.

Mi alapján választasz gyártótót és termék? Kipróbálod, vagy egyszerüen csak üzleti szempontok alapján mérlegelsz?

Ez egy érdekes kérdés, mivel az utóbbi öt évben a hi-fiben nem találtam olyan terméket amelyben komoly üzletet láttam volna. Ezért inkább onnan közelíteném meg, hogy ha egy termék valóban minőséget képvisel és talán ki is tudják fizetni, akkor talán érdemes vele foglalkozni. Nagyon sok kiállítására járok, ahol én is látok, tapasztalok és emellett rengeteg ajánlást is kapok. A hasonszőrü más országbeli disztribútorokkal annyit találkozom, hogy az előbb utóbb kialakuló kölcsönös bizalmon alapuló viszony alapján a márkák kiválasztása szájhagyomány útján történik. Az nem jellemző, hogy bújom az újságokat, vagy elmegyek egy kiállításra és meghallgatom, mert abból vajmi keveset tudok eldönteni, mert nincsenek a helyszínen olyan akusztikus körülmények. Így lehetetlen megítélni akár egy milliós hangfal képességeit, hiszen van ahol egy 200 ezres hangfal is jól fog szólni, azonban, egy kiállítás zavaró körülményei miatt lehetetlen különbséget tenni. Egy ilyen rendezvényen lehetetlenség megmondani hogy az a bizonyos egymilliós hangfal 200, 300 400 vagy 600 ezret ér. Márpedig ahhoz, hogy az ember üzleti alapokra tudja helyezni, ahhoz nagyon pontosan kell pozícionálna a terméket. Az árak ugyanis adottak és nagy a verseny. Ezért inkább ajánlások alapján döntök „a haverok megmondják, hogy mi ezt már régóta forgalmazzuk és nektek is ajánljuk”. És ez azért jó, mert így olyan termékeket tudok forgalmazni, melyek a már meglévőkkel összhangban vannak, és szinergiát biztosítanak. Ráadásul ez a szituáció nem olyan, mint amikor az adott cég ügynöke idejön és bebizonyítja, hogy az övé a legjobb termék. Ahogy a mondás is tartja: „Minden cigány a maga lovát dicséri”. Az utóbbi öt évben felvett minden márkát ilyen ajánlások alapján kezdtük forgalmazni Magyarországon.

[%IMAGB=5271%] Mi lesz a legközelebbi márka?

Ez bonyolult kérdés, a hagyományos értelemben vett kétcsatornás audiophile eszközökkel nagyon óvatosan bánunk, mert a hazai piacon nem látunk komoly üzleti lehetőséget, ezért esetleg, ha valamit felvennénk az csak is olyan termék lenne, ami minimális befektetést igényel, de színesít a palettát, vagy valamilyen igényt elégít ki. Ennek a valószínüsége azonban egyre kevesebb, melyet a cégen belül utóbbi pár évben történtek is bizonyítanak. Például a Tivoli Audio termékeket is úgy kezdtük el forgalmazni, hogy egy norvég disztributor barátom ajánlotta. Ő egyébként az általunk szintúgy forgalmazott Nordost kábelek és System Audio hangsugárzók nagykereskedője is. A Tivoli Audio-nak szinte semmi köze sincs a klasszikus értelemben vett hifihez, csupán annyi, hogy a méretéhez képest a dobozból nagyon komoly hang jön ki. És nem utolsó sorban a nagymamáink csöves rádióira emlékeztet, megjelenésében és hangzásában egyaránt.

A szülőatyja Henry Kloss azért elég nagy ikon volt a hi-fi történetében. Az Ő segítségével született meg az első akusztikus felfüggesztésü hangsugárzó, az első projektoros TV és Ő fejlesztette ki a világon az első Dolby B zajszürővel ellátott kazettás magnót.

A Tivoli Audio sztori három évvel kezdődött. Mint említettem nem tartom igazán hi-fi készülékeknek, bár a jobb hi-fi boltok mindegyike forgalmazza, mert behozza a vevőket és akinek olyan a füle, hogy hi-fit is hallgat az észreveszi benne a letisztult hangzást és emiatt haza lehet vinni egy nappaliba vagy egy hálóba. Természetesen nem elsődleges hi-fi toronynak, hanem egy kiegészítő berendezésnek. A Tivoli Audio-val kezdtünk el egy olyan irányvonal felé fordulni, hogy ebből a belterjes és eléggé megtelt hi-fi világból egy kicsit ki kell tekinteni, és ki kell törni egy olyan piacai szegmens felé, akinek nemcsak a hangzás iránt van igénye, hanem a megjelenés is számít. Tehát illeszkedik a lakás berendezéseihez és a vásárló élet formájához, kultúrájához. Ezért a Tivoli Audio volt a legfontosabb lépcső az utóbbi három évben. Az utóbbi időben az összes kiállításra úgy mentem el, hogy megnézek mindent, de vásárolni azt nem fogok. Ahogy az ima szól: ... ne vigyél minket a kísértésbe. A Tivoli Audio egy speciális termék, mert ha nem rádió lenne, az emberek talán könnyebben vennék meg, pláne, hogy számtalan színárnyalatban kapható és így talán lakásdíszként könnyebben el lehetne adni, mivel az emberek nem szeretnek egy rádióért sokat adni. Persze megnyílik a pénztárca is, mihelyt a hangját is meghallották.
[%IMAGB=5270%]
Elég egy érintés és kész a varázslat.

Ha az ember az állomáskereső gombját megfogja, akkor valóban egy jó érzése van és ha emellé egy a vártnál jobb hangzás is párosul, akkor valóban megtörténik a varázslat. Mindezek ellenére hazánkban nem adunk el belőle ezrével, pedig Németországban a tavalyi évben csaknem 100 ezer darabot adtak el belőle. Azokról a hi-fi importőrökről, akik ezen a piacon dolgoznak lehet mondani sok jót és rosszat, de egy szempontból mindenki egyforma. Mindenki a zeneszeretetből indul ki, egyébként nem kezdett volna el ezzel a témával foglalkozni, mert ha azt nézzük, hogy a hi-fi-vel mennyit lehet keresni, nyilvánvalóvá válik, hogy nem a pénz a fő mozgató rugó.

Mégis láttam nálatok újdonságot, méghozzá piros és fekete színben is.

Igen, jól láttad, ezek valóban új termékek és az új irányvonal képviselői, mert megpróbálok abba az irányba elmenni, hogy ne csak jól szóljon, hanem a külalak is megragadó legyen. Én világ életemben kereskedő voltam, mérnök-üzletkötő, alapjában villamosmérnök vagyok. Még, anno a külkerben kezdtem dolgozni, a hi-fi mellett mindig volt „becsületes” munkám is, egy nagy IT cégnek voltam a kereskedelmi igazgatója így én pontosan tudom azt, hogy mi az, hogy disztribució és mi az hogy nagykereskedelem, hogy partnerekkel való foglalkozás, mert láttam magam előtt a modellt. Ezeket, a fogalmakat a mai minőségi hifi világba átültetni igen nehéz, ugyanis kevés azon partnerek száma, akik megfelelő körülmények között tudják a terméket bemutatni. Ez faramuci helyzet, mert ha megkérdezik tőlünk, hogy hány partnerünk van, akkor mondjam azt hogy húsz? Sajnos, egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány független kereskedő van hazánkban. A kereskedők legnagyobb része „one-man- show”-t csinál, az importőrök saját bemutató termükben, direktben adnak el, mert olyan drága dolgokkal foglalkoznak, hogy nincs olyan partner, aki meg tudná finanszírozni. Mindezek ellenére, én szerencsésnek mondhatom magam, mert azon partnerek, akikkel szorosan együtt dolgozunk, minőségi szolgáltatást nyújtanak. Ráadásul baráti szálak is kialakultak közöttünk az együtt végigküzdött "harcos évek" alatt. És azt hiszem, hogy ez a dolgok igazi lényege. Egészen a Tivoli Audio megismeréséig másodállásban vittem ezt a céget, de a márka felvétele után rádöbbentem hogy ezt csak főállásban lehet tovább csinálni. Ha ezzel sikeres akarok lenni, akkor ez csak egy partnerhálózat kiépítésével tudom elérni. Ezek a termékek dobozból nem eladhatóak, látni, hallani és kipróbálni kell őket. Nem elegendőek az újságcikkek, a hirdetések, egy kirakat beszédesebb, mint bármelyik hirdetés. Ezekhez egy nagyon komoly PR tevékenység is tartozik. Három dolog miatt áll közel a szívemhez ez az értékesítési forma: a zene szeretete, a kinézete miatt és egy olyan világba is el tudunk ez által jutni, amihez ezelőtt nem, például bútorboltokba, lakásfelszerelési boltokba. Ezt az irányvonalat képviseli a Tivoli Audio mellett a Geneva Sound System is. Ez egy nagyon attraktív termékcsalád és nem véletlen, hogy a Tivoli Audio forgalmazók jelentős része a Geneva-val is foglalkozni kezdett, hiszen nagyon hasonló gondolkodásmódot tükröz mindkét márka termékpalettája.

Jól látom, hogy a Tivoli Audio inkább a megfontoltabb konzervatívabb embereknek való, míg a Geneva Sound System dinamikusabb és a fiatalabb korosztály eszköze?

Igen ez egy alapvetően másik korosztály. Ezek a termékek modern enteriőrökben képzelhetőek elsősorban. Az iPod csatlakozás egyértelmüen a fiatalosságot jelenti és az iPod egyfajta szemléletmódot tükröz, mondhatni „Mutasd meg az iPod-od megmondom ki vagy!”. Az iPod fan-ek elsősorban nem funkcionalitásában nézik a világot és az eszközöket, hanem nagyon fontos tényező a látvány és a megjelenés. Nemhiába a legjobb Tivoli Audio partnereink hazánkban az Apple boltok. Ők Apple Permium Reseller boltok ennek ellenére nemcsak az iPod dokkolós termékeinket, hanem a teljes kínálatot forgalmazzák. Pontosan azért, mert Ők nagyon jól érzik hogy a vevőkörük sokkal nyitottabb.

[%IMAGB=5286%] Ha már az iPod-nál tartunk nálad mennyire fér össze az
MP3
és a hi-fi fogalom? Nem üti ez szerinted egy kicsit egymást?


Ez attól függ, hogy az ember hogy ül le zenét hallgatni. Ha azt mondom, hogy én egy Geneva terméket szeretnék meghallgatni, beleteszek egy iPod-ot és ha arról hallgatom a zenét akkor én tudom azt hogy ettől én nem azt fogom várni, mint egy milliós rendszertől. Ilyenkor jön, az hogy ahhoz képest… Nyilván az ember ezeket a termékeket nem azért veszi, hogy egy fárasztó nap után hazatérve beleüljön kényelmes foteljába és beteszi kedvenc lemezét, hogy lazíthasson. Az egy más világ, az audiophile világ. Egy olyan rendszerbe nyilván nem tennék be tömörített zenét, de egy Geneva Sound System vagy egy Tivoli Audio iYiYi-ba szívesen beteszem, mert ez a világ nem arról szól, hogy a legjobb minőségü hangot halljuk, hanem arról szól, hogy az ember hazamegy, fogja magát, betesz egy lemezt és beteríti egészséges tiszta hanggal a teret. Lehet hogy ez ugyan nem audiophile de tiszta, egyenletes hangzás és torzításmentes. Én nem vagyok boszorkányüldöző, az nem az én hitvallásom, hogy a tömörített formátumokat ki kéne tiltani az EU-ból.

A saját termékeid közül otthon használsz valamilyet?

Phonar hangfalaim vannak, elektronikákból Myryadot használok (CD-játszó/erősítő). Eléggé el nem ítélhető módon van otthon egy házimozi rendszerem is. A Myryad nem más, mint jelfeldolgozás és végfok. Nordost kábelezés. Ez nem sok millió rendszer, de azért hallgatható. Muszáj, hogy jó legyen, mert ha otthon zenét akarok hallgatni, azt már nem tudnám elviselni, hogy rossz hangot halljak. Azért ha igazi high-end-et szeretnék hallgatni az sem lehetetlen, mert egyszerüen elmegyek egy partneremhez, és ott akár ki tudok próbálni ötmilliós hangfalakat egymilliós kábelezéssel.

[%IMAGB=5265%] Mi volt az első hi-fi cuccod az életedben?

Épp egy válás után kis lakásba költöztem, és mivel ilyenkor az ember kicsit befelé fordul, úgy voltam vele legalább minőségi zenét hallgassak otthon. Ekkor egy barátom -aki, ma is elismert highend importőr- sietett segítségemre, és mutatott nekem egy Bower & Wilkins 603-as hangfalat valamilyen angol elektronikával. Nekem az a rendszer akkor olyan volt, hogy nem hittem, hogy létezhet annál jobb a világon, pedig csak belépő kategória volt, az árát és a minőségét tekintve is. Mindenkinek ajánlom, hogy ha megteheti, hogy a hirtelen felindulásból karácsonyra megvásárolt szuper akciós házimozi készletét lecserélje, akkor üljön le hallgasson meg egy belépő szintü
sztereo
erősítőt
CD
-vel és garantáltan ledöbben. Körülbelül 300 ezer forint elköltésével meg tudunk vásárolni egy alaprendszert. Márpedig azt mondják, ha egy erősítő, egy CD-játszó és egy hangfalpár kijön ebből az összegből az már ajándék. Gondolkoztam azon, hogy az embereknek miért nincs erre igénye. Úgy gondolom, hogy ez alapvetően onnan ered, hogy nincs akkora piac, hogy az importőrök ne csak szaklapokban hirdessenek. A másik oldalon pedig nincs akkora tőkéje a hi-fi boltoknak, hogy olyan újságokat eltartsanak, akik arra szakosodnak, hogy felvilágosítsák az embereket. Ezért itt egyvalaki tehetne valamit, a nagyságos média. És nem azzal, hogy ez a márka vagy az a márka. Például, ha visszagondolunk arra, hogy tíz évvel ezelőtt azt mondtad valakinek, hogy egészségesen táplálkozni, vagy legyen vegetáriánus, netán egyen bio ételt, a töltött káposzta, disznótoros idején egyszerüen kinevettek volna. Nézd meg, hogy mi van most! Egyre több ember - még azok is akiknek nincs pénzük arra, hogy biot vegyenek - már tudja azt hogy neki olyan kellene csak nem telik rá. Ez azért van, mert ezzel van tele a média. Csak nézd meg a TV reggeli müsorát, préselik a narancsot és mondják, hogy ez vagy az milyen egészséges. Az abszolút nem biztos, hogy ezeket a müsorokat szponzorálja valaki. Ez azért van, mert a média kreált piacot. Ha én egyetlen olyan müsort hallanék a TV-ben, hogy miért fontos az hogy tiszta hangot hallgass, vagy hogy miért fontos az hogy a zenét úgy hallgasd, hogy az téged meggyógyítson, energiával feltöltsön és hogy mennyire fontos ez az egészségnek: én ilyen müsort még soha nem hallottam. Az bizonyított tény, hogy minél életszerübb egy hang és minél jobban hasonlít egy valódi koncertre, annál jobban le tud téged kötni és annál jobban feltölt energiával. Azt szokták mondani, hogy egy fél óra zenehallgatás olyan, mintha négy órát aludnál. Tipikus eset, hogy úgy vesznek emberek hangrendszert, hogy jó nagy basszusa legyen, meg világítson. A jó nagy hang a lényeg. És utána mit csinálnak? Rövid idő után kikapcsolják, mert tudat alatt zavarja őket a zajjal szennyezett hang, halkan, meg nem lehet hallgatni, mert nincs tere…. ezzel ellentétben egy jó zene halkan is jó és betölti a teret. Az a baj, hogyha valaki le is ül és meghallgatja, hogy ez tényleg jó, utána jönnek a kifogások, hogy drága, nincs pénzem, pedig ha abból a megközelítésből néznék, hogy ettől lehet, hogy hosszabb ideig fogok élni, lehet, hogy megnyílnának a pénztárcák. A másik szokásos kifogás, hogy én olyan ritkán hallgatok zenét, hogy ez nem éri meg. Ez persze részint azért van, mert a szóban forgó rendszer hallgathatatlan. Olyan ez, mint, amikor az ember új lakásba költözik, és amíg nem tudja lecserélni a régi, kopott tapétát, nem szívesen nézegeti, és nem is érzi olyan jól magát. Ha valaki csak ritkán tud zenét hallgatni, akkor pont eme ritka alkalmakra kellene minőségi hangreprodukciót biztosítania magának, az igazi zenei élmény megtapasztalásához.

Milyen a mai tipikus vásárló?

Azok közül a vásárlók közül, akik új rendszert akarnak venni, nagyon kevesen vannak az olyanok, akik hajlandók elfogadni, hogy olyan rendszert vigyenek a lakásba, amelyik nem illeszkedik a már meglévő design-hoz. Ha igazán jó rendszert akarsz venni, az sokba kerül hacsak nem vagy egy igazán elvakult hifista, aki egy mosókonyhában lakik és 50 milliós cucca van és a csöves erősítő tetején üti össze a rántottát. Azok az új vásárlók akik ma hajlandók 1-2 milliót áldozni egy új hi-fi-re, azok már más tekintetben is igényesek annyira, hogy az életterükbe csak olyan rendszert hajlandók behozni, amely harmonizál a már meglévő környezettel. És ez nemcsak a feleség faktortól (wife acceptance factor) függ, ami ugye azt jelenti, hogy a feleség is hajlandó befogadni, amit venni szeretnénk.

Mit tanácsolsz egy kezdő hifistának? Milyen szempontok alapján és hova menjen vásárolni?

Mondhatnám azt, hogy adnék neki egy telefonszámot. Mindenképpen azt ajánlom, hogy először is semmiképp ne higgyen a reklámoknak „hülye azért nem vagyok” stb… ez nem azt jelenti, hogy az üzletláncokban nincsenek jó termékek, de nagy valószínüséggel amit reklámoznak és nagyon el akarják adni, azzal rosszul járunk. Ezzel együtt előfordulhat, hogy időnként kifogunk egy-két komolyabb márkát. Tájékozódjanak minél több helyen, nézzenek szét többfelé, és ne vegyék meg a neten elsőként olcsóbban meglátott rendszert. A plazmatévékkel és más gyorsan cserélődő és fejlődő eszközökkel szemben egy erősítő vagy egy jó hangfal öt év múlva is minimum az eredeti árának az 50 százalékát kell, hogy érje. Sőt két-három év kell hogy egy hi-fi hangfal „beérjen”.

Gyakorlati tanácsként müködik még az, hogy vigyük magunkkal kedvenc lemezünket, mert ahhoz tudunk viszonyítani?

Igen, természetesen ez mindenképpen jó kiindulópont, mivel így tudunk mihez viszonyítani. A boltban a speciális tesztelemezek laikus számára megtévesztők lehetnek.

Mik a távlati terveid?

Egy olyan közép-európai disztribuciós központ kiépítése, amely Magyarországon kívül a környező országokat is ellátja ezekkel a termékekkel.


Köszönjük a beszélgetést és sok sikert hozzá!
[%IMAGB=4965%]